Het is nu Vr Nov 01, 2024 3:31 am |
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
erwin Flat4Free Junkie
Leeftijd: -43 Geregistreerd op: 16-12-2003 Berichten: 1436
Woonplaats: sint-pieters-leeuw
|
Geplaatst: Di Jul 27, 2004 9:13 pm Onderwerp: reiservaring met een luchtgekoelde vw |
|
|
Het is me opgevallen dat er weinig of geen reiservaringen op de site komen(behalve humby en ik ), gaat er dan niemand op reis met zijn vw ?
Ik zal dan maar zelf van wal steken , in de hoop dat anderen volgen
Na vorig jaar de ardeche ,hadden we dit jaar pisa gepland. Aan de hand van mijn ervaring van vorig jaar ,heb ik enkele aanpassingen gedaan aan mijn westy , een kompleet tellerset van 944 ingebouwd (met een schakelaar waarmee ik de temp meter kan omzetten van de cyl kop naar olietemp en omgekeerd , een zwaardere oliepomp (te weinig oliedruk bij stationair toerental),nieuwe uitlaat en natuurlijk een onderhoud
Op 14/7 vertrekken we richting italie met als eerste halte sempach (zwitserland), alles ok ,behalve een olielek aan de krukas, te wijten aan de slijtage en hogere oliedruk (3.5 bar bij 3000 t/m aan 110graden )
15/7 bij de aanloop naar de gothardtunnel loopt de olietemp op naar 140 graden en cyl 3 naar 130 graden (even paniek), snelheid dan maar op 80 gehouden in zijn 3 aan 3000 toeren en alles komt weer normaal.Wanneer ik later op de dag mijn broer aan de lijn had bleek zijn volvo met karavan met het zelfde probleem gehad te hebben :(een waterpomper )
Aangekomen op de kamping in pisa , de voorzettent opgezet en alles op zijn plaats gezet. We hebben achteraf een trip gemaakt naar Vinci, Firenze ,hier hebben we westy in een parking geplaats waar ze de wagen voor jou gaan parkeren (een leuk gezicht een t2 tussen mercedes, lambo, porsche en ander moois) ,en waar we zeker zijn dat we hem nog terug zien , de toscaanse wijn route , de kust en de marmergroeven in Carrara
Bij het verlaten van carrara draaid hij maar op 3 cylinders ,blijkt de bougie van de 3e cyl stuk, een nieuwe erin en hij gaat er weer vandoor
25/7 richting sempach; bij de beklimming naar de gothard rijd ik op toeren , 3000 p/min in 3e versnelling en alles loopt normaal ,we rijden zelfs een 10 tal waterpompers met sleurhut voorbij (staan langs de kant met water dat zelfs te heet is om koffie mee te zetten )
26/7 vertrek richting belgie waar we aankomen rond 18.00
Zoals blijkt is het ontwerp van porsche vandaag nog altijd zeer betrouwbaar en geeft hij menig nieuwe wagen het nakijken (een cyl kop tot 130 is voor een waterpomper dodelijk) , je moet er wel opletten dat de motor genoeg toeren maakt wanneer je bergop moet, en je dan beter een lagere versnelling kiest en tegen ongeveer 3000t/ min naar boven gaat en zijn enkele instrumenten zoals een oliedruk, temp meter en toerenteller zeker aanteraden alsook enkele onderdelen bougies,kontaktpunten ,....
naar het eind van het jaar gaat de motor er uit om een revisie te krijgen(moet er toch uit wegens het olielek) en komt er een extra oliekoeler met thermostaat bij , de volgende reis zal heel waarschijnlijk rome worden
verbruik 11l/100km, 1.5l olie en 1 bougie
groeten |
|
Naar boven |
|
|
cabrio 75 Flat4Free Verslaafde
Geregistreerd op: 21-12-2003 Berichten: 630
|
Geplaatst: Di Jul 27, 2004 9:47 pm Onderwerp: |
|
|
hoe was het met de remmen Erwin , geen problemen bij afdalingen met die trommels of heb jij reeds schijfremmen op zitten ? |
|
Naar boven |
|
|
erwin Flat4Free Junkie
Leeftijd: -43 Geregistreerd op: 16-12-2003 Berichten: 1436
Woonplaats: sint-pieters-leeuw
|
Geplaatst: Wo Jul 28, 2004 6:06 pm Onderwerp: |
|
|
ik heb schijfremmen voor (een t2b) en heb geen enkel probleem gehad met de remmen of motor op uitzonderring van een defekte bougie |
|
Naar boven |
|
|
Humby Flat4Free Junkie
Leeftijd: 42 Geregistreerd op: 13-12-2003 Berichten: 1873
Woonplaats: Hemiksem
|
Geplaatst: Do Jul 29, 2004 11:06 am Onderwerp: |
|
|
Heej erwin, wat fijn dat je weer zo ver bent geraakt zonder al te veel problemen.
Ik ging normaalgezien naar Biarritz rijden met m'n busje om er te gaan surfen, maar door dat ik wat krap bij kas zat (k ben nog ne student) hebben we spijtiggenoeg de nieuwen Beemer compact turbodiesel van mijn vriendin genomen... (veel goeiekoper voor de naft, pakken sneller, maar vééééél minder plaats voor alles mee te nemen... )
Zij zag het zelf ook ni goe zitten om er dan zo lang over te doen met mijn buske, en ge weet als vrouwen beginnen te zagen... Amaaaaai...
Ze heeft mij wel moeten beloven da we in september ofzo nogis ne serieuzen trip gaan doen naar de Landes streek ofzo... Ik heb alleen ni de voorzieningen die Erwin heeft. Alleen ne Porschetoerenteller, de rest (zoals nen olietemp meter) zou k eigenlijk is ne keer dringend moeten monteren.
Maar mijn busje is altijd "on the road" zoals bvb in de vorige maanden heb k al meer als 1500 km gereden in ons Belgenlandje, want m'n busje dient ook als tourbusje voor onze muziekgroep "the donuts" www.thedonuts.be en als festivalcamper!!!
Dus altijd vollen bak volgeladen met 3 man van voor derin en cruisen maar, zonder enig probleem dusver (hout vasthouden ), just ietske olieverstook (al bij al 1ne liter op 1500km). 't Verbruik ligt wel wa hoger (iet van een 13L), maar hij zit wel stampensvol instrumenten en versterkers + nog mijn camperinterieur en t is maar een 1600tje (voorlopig, want nen ne vette 2L type 4 is nog in de maak... )
Als ge alles tegoei onderhoud (volgens het boekske) en als ge alles tegoei afstelt (zeker volgens het boekske), hebde ni het minste probleem
Nu volgende week een vidangeske se en 4 nieuw bougiekes en we zijn weer klaar voor Spa!!!
Aircooled greetz,
Humby |
|
Naar boven |
|
|
bmassaer
Geregistreerd op: 5-4-2004 Berichten: 32
Woonplaats: Gent
|
Geplaatst: Do Jul 29, 2004 4:37 pm Onderwerp: |
|
|
Een jaar na aankoop van ons buske zijn we al onwetend Schotland rond getrokken. Een viertal keer de wegenwacht moeten bellen voor "slecht starten", bleek uiteindelijk de massakabel te zijn die wat losjes zat. Verder een prachtige tocht van tien dagen gemaakt zonder verdere problemen. Lekker wild gecampeerd, éénmaal op enkele meters van de zee met een prachtig zicht door ons zijraampje.
Een jaar later een tocht gemaakt tot in de Spaanse Pyreneeën. Het contactprobleem was verholpen, vlotte rit en zonder problemen tot hoog op de smalste bergpasjes met bij het ontwaken door ons bay-window een fantastisch zicht over de ravijn.
We kamperen ongeveer een weekend per maand in de Benelux en leggen ook dan heel wat kilometerkes af. De wegenwacht kent ons al, een oliebreuk aan het sportpaleis, versleten contactpuntjes (toen had ik nog nooit gehoord van het woord ) en andere probleempjes maakten er stees een boeiende rit van.
Inmiddels heb ik al ietwat meer ervaring met luchtkoelers - zij het nog steeds zeer beperkt. Eind augustus trekken we er nog eens op uit, ditmaal naar het zuiden van Frankrijk. Volgend jaar in augustus plannen we een trektocht van minstens vier maanden (tot het geld op is) rond Turkije, dan zal ik het advies van de keverclub en van de type2-list zeker nuttig kunnen gebruiken!
Ik heb nog geen extra metertjes geplaatst, ik was zinnens een cylinderkoptemperatuurmeter te installeren maar las net dat die waarden niet steeds betrouwbaar zijn en je dus wel eens op het foute pad kunnen brengen... Ik twijfel nog, misschien kan iemand me overtuigen?
Veel reisgroetjes! |
|
Naar boven |
|
|
camper 69
Geregistreerd op: 13-2-2004 Berichten: 53
|
Geplaatst: Do Jul 29, 2004 5:03 pm Onderwerp: |
|
|
wij hebben een Westfalia 2Ta van 1969 een 1600 cc met AE motor erin , gekocht via Kieftenklok in Nederland en nu na 5 verlengde weekend en een 2000 km op de teller niks van problemen , alles perfekt en mankeerde geen enkele keer , bij het laatste verlengde weekend in Hosingen Luxemburg in de regio Wiltz een serieuse beklimming gedaan met ferme haarspeldbochten en niks van problemen , wat wij dit jaar al gedaan hebben is ; Haamstede in Nederland een internationaal vw bus treffen van 3 dagen , dan hebben wij 3 dagen Oupeye gedaan een vw treffen , daarna Budel ook voor 3 dagen , Doornik zijn we 2 dagen geweest in de gietende regen , nu half juli hebben Hosingen Luxemburg gedaan ook een vw meeting en nu volgende week vertrekken wij voor 3 dagen naar Spa Franchochamps en als alles ok is half september naar VW Euro in Nederland , mijn idee is als je het normale onderhoud doet kan je zelden problemen hebben met een 2 t a of b , een van de tofste wagens waar ik ooit al mee gereden heb als oldtimer , ik heb ook een kever cabrio en ik moet zeggen ik rij 10 keer liever mee de bus dan mee de cabrio |
|
Naar boven |
|
|
erwin Flat4Free Junkie
Leeftijd: -43 Geregistreerd op: 16-12-2003 Berichten: 1436
Woonplaats: sint-pieters-leeuw
|
Geplaatst: Do Jul 29, 2004 8:32 pm Onderwerp: |
|
|
hé humby; bij mij was het net de vrouw die een t2 wou (om mee rond te trekken) , en als we met verlof gaan dan zijn we niet gehaast (nooit geweest ook niet toen we nog een sleurhut hadden) en doen we er plezier 1 of 2 dagen over om op onze bestemming te geraken
het is me wel opgevallen dat de motor meer afkoelde als ik een berg opging tegen 80 km/u in derde dan tegen 90 km/u in vierde (logisch de turbine draaid dan sneller ) hier hebben de temp gegevens veel geholpen
wie de tellers niet heeft ;hier een kleine hulp 100km/u is ongeveer 3000 t/min, ong 75 km/u in derde is ook ongeveer 3000t/min
dit is van toepassing op eent2 met cj type 4 motor (en bak) en de originele bandenmaat
erwin |
|
Naar boven |
|
|
de-roze-kever-oilsjt
Leeftijd: -48 Geregistreerd op: 20-6-2004 Berichten: 5627
Woonplaats: Geraardsbergen 4ever
|
Geplaatst: Do Jul 29, 2004 9:32 pm Onderwerp: reisverhalen met n keverke... |
|
|
direct 2 reisverhalen !!!
1991 : slecht weer in dit belgenlandje dus met toen nog originele 1200 cc de tent en vriendin naar t zuiden, via luxemburg, naar de Camargue, dan Nice op de promenade des anglais met ne roze kever : ongelofelijk beziens... dan door Monaco getoerd en langs de weg gekampeerd (in monaco !) vervolgens naar Italie : Vingtimiglia doorgereden en ne spaghetti gegeten... in het terugkomen door de bergen n bepaalde afdaling van 11 % in vrij : tegen 120 km/u, prima afkoeling en terug in... 5 dagen (3011 km) !!!!!!
in Luxemburg voelde ik wel aan de motor da hij verse olie nodig had dus in n tankstation uit de vuilbak n plastic tonnetje da onder de kever paste
en olie geswitched. ik reed toen nooit sneller als 100 km/u en ik verbruikte 5 liter benzine op 100 km, ni te doen (klinkt ongelofelijk maar da motorke had toen nog maar 36 000 km gereden op zen 18 jaar...
dan in 1993 naar London, en daar natuurlijk ook veel bekijks zeker als je weet dat men nummerplaat met "GUN" begint, links rijden no problemo
daar ook in zo n sjieke parking gestaan tussen de jaguars (men arm keverke)
langs het paleis gereden en gezwaaid en in de file over de brug aan den Big Ben gestaan... waar er nen dikken BMW naast me stopte en de chauffeur dus naast me zat, zen ruitje opendraaide en me uitnodigde voor n party bij hem savonds omda ik zo een weird beetle had...! formidabel
spijtig genoeg is er dan enkele maanden later ne zatte klojo in men kever achteraan gevlamd : motor ganz kaput, life can be shitty
desondanks alles heeft het keverke nu toch al 105 000 km gebold, sinds 2 jaar zelfs loodvrij...
VW rulez !!! _________________ my VW is really a pregnant rollerskate !!!
a dirty mind is a terrible thing to waste...
rij al 33 jaar met deze kever...
www.delrue.be |
|
Naar boven |
|
|
Humby Flat4Free Junkie
Leeftijd: 42 Geregistreerd op: 13-12-2003 Berichten: 1873
Woonplaats: Hemiksem
|
Geplaatst: Do Jul 29, 2004 11:18 pm Onderwerp: |
|
|
Quote: | wie de tellers niet heeft ;hier een kleine hulp 100km/u is ongeveer 3000 t/min, ong 75 km/u in derde is ook ongeveer 3000t/min
dit is van toepassing op eent2 met cj type 4 motor (en bak) en de originele bandenmaat
|
Wooow, bij mijne 1600cc + 1600 bak is dit een pakske meer zenne. Ik draai 3700 toeren bij 95 km/h. Dus da s al een pakske meer e...
Ik zou graag zo'n lange boite hebben, maar vindt da maar ne keer zenne... In de toekomst met mijnen getunede 2L zou k graag "confortabel "120 Ã 130 willen rijden tegen een 3500 toeren. Dus da zal wel moeten lukken met een aangepaste boite (alleen $$$!!!)
In ieder geval, als er iemand nog ne langen busbak heeft liggen en er vanaf wilt, mag mij dit altijd laten weten...
Aircooled greetz,
Humby |
|
Naar boven |
|
|
noen
Geregistreerd op: 11-2-2004 Berichten: 31
Woonplaats: huldenberg
|
Geplaatst: Di Aug 03, 2004 8:49 pm Onderwerp: |
|
|
hey humby,
wij zijn met onze 2L lucht wel tot in Biarritz geraakt (en zelf san sebastian), maar we hebben toch de beste golven in Lacanau gepakt, vorig weekend, zeer vet +1.50m !!!
en kwestie van tijd om er te geraken valt dat zeer goed mee...
op 2 dagen, via nationals (dan recupereert ge een deel van de peage voor uwe naft en hij cruist toch ni harder dan 100 km als hij volledig volgeladen is) is da heel goe te doen zenne, en als ge toch op surftrip gaat, kunde nog een paar golfkes onder normandie pakken als ge geluk hebt - avondsurfke...
greetz,
jurgen |
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag geen bestanden downloaden in die forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|