Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
WuLLe
Leeftijd: 44 Geregistreerd op: 1-12-2004 Berichten: 65
Woonplaats: Lo-Reninge
|
Geplaatst: Do Nov 30, 2006 9:07 pm Onderwerp: past da ? |
|
|
Ik speel met het idee om voor mijn nieuwjaar een iets zwaardere motor in mijn 1200 te plaatsen... Het is een kever uit 1962 met korte boite...
Ik had er graag een 1600 in geplaatst en ik weet dat ik wel enige zaken zal moeten gaan aanpassen.
Dat ik van 6v naar 12v zal moeten omzetten is zo geen probleem, maar past een 1600 op mijn boite ? of wat moet er daarvoor juist aangepast worden?
Moet ik nog met andere zaken rekening te houden?
Alvast bedankt
WuLLe |
|
Naar boven |
|
|
Tom007 Flat4Free Junkie
Leeftijd: 40 Geregistreerd op: 13-1-2005 Berichten: 2319
Woonplaats: Ekeren
|
Geplaatst: Do Nov 30, 2006 10:34 pm Onderwerp: |
|
|
bij mijn weten niet, inhangen en rijden... correct me if I'm wrong _________________ Let The Legend Continue...
--------------------
1200 '75
Ovaal Deluxe '53
T1 13 window Splitbus Deluxe '67 , 2110cc)
T2b panel '78 |
|
Naar boven |
|
|
VintageSpeed Flat4Free Junkie
Leeftijd: 47 Geregistreerd op: 14-7-2005 Berichten: 1382
Woonplaats: Westerlo (B)
|
Geplaatst: Do Nov 30, 2006 11:00 pm Onderwerp: |
|
|
euhh is wel behoorlijk wat werk hoor!
Het vliegwiel van het 1600 motorblok heeft een andere vertanding en is groter dan van je 1200 6V dus moet je ofwel het versnellingsbakhuis uitfrezen, ofwel je 6V vliegwiel (109 tanden geloof ik) overbouwen op je 1600 motor. In ieder geval moet je op de 12 volt starter die je overbouwt een speciale bushing opzetten, zodat deze past in de 6volt versnellingsbak. En als je het 6V vliegwiel houdt, heb je die bushing niet meer nodig maar in principe een 'hybride' 12volt starter, die dus een 6volt vertanding heeft. In de laaste situatie laten de meesten de 6V starter zitten, die leeft dan nog wel redelijk wat jaren hoor...
een 'goede' 12V conversie is ook behoorlijk wat werk! Denk maar aan binnenverlichting, meterverlichting, kop-, pinker- en achterlichten, spanningsregelaar onder de bank, batterij, ruitenwissermotor, claxon, pinkdoos, grootlichtschakelaar, 4pinkersrelais ook dacht ik, starter. De rest zit normaal al op je 1600blok (dynamo/alternator, cut-off, chocke in 12V) _________________ 62rag & 65split |
|
Naar boven |
|
|
kevinbuske Flat4Free Junkie - Sponsor
Leeftijd: 45 Geregistreerd op: 8-1-2004 Berichten: 2219
Woonplaats: zoersel
|
Geplaatst: Do Nov 30, 2006 11:16 pm Onderwerp: |
|
|
VintageSpeed schreef: | euhh is wel behoorlijk wat werk hoor!
Het vliegwiel van het 1600 motorblok heeft een andere vertanding en is groter dan van je 1200 6V dus moet je ofwel het versnellingsbakhuis uitfrezen, ofwel je 6V vliegwiel (109 tanden geloof ik) overbouwen op je 1600 motor. In ieder geval moet je op de 12 volt starter die je overbouwt een speciale bushing opzetten, zodat deze past in de 6volt versnellingsbak. En als je het 6V vliegwiel houdt, heb je die bushing niet meer nodig maar in principe een 'hybride' 12volt starter, die dus een 6volt vertanding heeft. In de laaste situatie laten de meesten de 6V starter zitten, die leeft dan nog wel redelijk wat jaren hoor...
een 'goede' 12V conversie is ook behoorlijk wat werk! Denk maar aan binnenverlichting, meterverlichting, kop-, pinker- en achterlichten, spanningsregelaar onder de bank, batterij, ruitenwissermotor, claxon, pinkdoos, grootlichtschakelaar, 4pinkersrelais ook dacht ik, starter. De rest zit normaal al op je 1600blok (dynamo/alternator, cut-off, chocke in 12V) |
yep deeze uitleg klopt als een bus
kant niet beter zegge _________________
1963 so35
1967 notchback
WWW.THEDUBCAVE.BE
https://www.facebook.com/Aircooled.VW.Restoration/?ref=aymt_homepage_panel |
|
Naar boven |
|
|
Ome Sander Flat4Free Verslaafde
Leeftijd: 47 Geregistreerd op: 13-12-2005 Berichten: 897
Woonplaats: Soest, NL
|
Geplaatst: Do Nov 30, 2006 11:22 pm Onderwerp: |
|
|
Ik ook niet! _________________ Nee, hoor! Ik zit niet in een ontkenningsfase!
stukkie meerijden? |
|
Naar boven |
|
|
ratbak Flat4Free Junkie
Leeftijd: 45 Geregistreerd op: 14-12-2003 Berichten: 1053
Woonplaats: zoersel
|
Geplaatst: Vr Dec 01, 2006 12:20 am Onderwerp: |
|
|
idd..
enkel een 6v vliegwiel past niet op een 12v krukas,dat is een andere pasvorm! best is enkel de starterkrans laten overzetten.. |
|
Naar boven |
|
|
kevinbuske Flat4Free Junkie - Sponsor
Leeftijd: 45 Geregistreerd op: 8-1-2004 Berichten: 2219
Woonplaats: zoersel
|
|
Naar boven |
|
|
Denzel Flat4Free Rakker
Leeftijd: 46 Geregistreerd op: 19-3-2006 Berichten: 221
Woonplaats: Diepenbeek
|
Geplaatst: Vr Dec 01, 2006 10:20 am Onderwerp: |
|
|
thx
ik ben dat ook van plan een 1600cc of nog iets zwaarder erin te steken
ook bedankt voor de uitleg _________________ Member of te Bug Brothers |
|
Naar boven |
|
|
beestje Flat4Free Junkie - Sponsor
Leeftijd: 29 Geregistreerd op: 14-11-2004 Berichten: 6566
Woonplaats: Vl Brabant
|
Geplaatst: Vr Dec 01, 2006 10:34 am Onderwerp: |
|
|
Denzel schreef: | thx
ik ben dat ook van plan een 1600cc of nog iets zwaarder erin te steken
ook bedankt voor de uitleg |
ik weet anders nog ietsje zwaarder liggen !...Type 4 2.7lit,.. 340pk & bijna evenveel koppel !... _________________ het leven is als een dames slip !
kort & vol verrassingen ! |
|
Naar boven |
|
|
Silver RS Flat4Free Junkie - Sponsor
Leeftijd: 10 Geregistreerd op: 25-3-2004 Berichten: 10175
Woonplaats: Reet
|
Geplaatst: Vr Dec 01, 2006 10:36 am Onderwerp: |
|
|
als je nog zwaarder als die 1600 gaat..zou ik een andere boite steken... _________________ De slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang vergeten is! |
|
Naar boven |
|
|
|
|