www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Do Mei 09, 2024 7:10 pm
Nieuwe verkeersregels vanaf 1/1/2004

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Administratief Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Voorzitter
Flat4Free Rakker
Flat4Free Rakker


Leeftijd: -6
Geregistreerd op: 5-12-2003
Berichten: 187
Woonplaats: Destelbergen

BerichtGeplaatst: Vr Dec 26, 2003 11:25 am    Onderwerp: Nieuwe verkeersregels vanaf 1/1/2004 Reageer met quote

Weg - Straatcode
Nieuwe verkeersregels vanaf 1/1/2004

Door het Koninklijk Besluit van 4 april 2003, verschenen in het Belgisch Staatsblad van 8 mei 2003, werden belangrijke wijzigingen aangebracht in het verkeersreglement. Deze nieuwe regels worden vanaf 1 januari 2004 van kracht onder de noemer “straatcode”. Zij moeten een beter evenwicht tot stand brengen tussen de verschillende categorieën weggebruikers en dienen het verkeer veiliger te maken voor de meest kwetsbaren. Elke weggebruiker, ongeacht zijn leeftijd, lichamelijke vaardigheid of het gebruikte verplaatsingsmiddel, moet zich immers veilig kunnen verplaatsen.
Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?
VERPLICHTING TOT VOORZICHTIGHEID VAN STERKE TEGENOVER ZWAKKERE WEGGEBRUIKERS
Bestuurders mogen de meest kwetsbare weggebruikers niet in gevaar brengen, met name fietsers en voetgangers, vooral als het gaat om kinderen, bejaarden of personen met een handicap. Ze moeten hun snelheid aanpassen in aanwezigheid van kwetsbare weggebruikers en moeten dubbel voorzichtig zijn op plaatsen waar ze dergelijke weggebruikers kunnen ontmoeten.
GEDRAG TEN OPZICHTE VAN VOETGANGERS
Bestuurders moeten vertragen en zo nodig stoppen in aanwezigheid van kinderen, bejaarden of personen met een handicap. Ze moeten tevens een zijdelingse afstand van ten minste 1 meter laten tussen hun voertuig en de voetganger wanneer deze laatste op de rijbaan mag lopen. Indien deze minimumafstand niet kan worden nageleefd, moeten ze stapvoets rijden en zo nodig stoppen.
DOORLOPEND TROTTOIR (“UITRITCONSTRUCTIE”)
Trottoirs mogen voortaan doorlopen, terwijl de rijbaan onderbroken wordt. Een doorlopend trottoir loopt over de rijbaan tot aan de overkant van de straat, en is bedoeld om de snelheid af te remmen van bestuurders die het trottoir kruisen. Voetgangers hebben er voorrang. Voor bestuurders is het oversteken van een gedeelte van de rijbaan dat niet voor hen is voorbehouden, zoals een doorlopend trottoir of een fietspad, een maneuver geworden, waardoor ze verplicht zijn om voorrang te verlenen aan de andere weggebruikers.
OVERSTEEKPLAATSEN VOOR VOETGANGERS EN OVERSTEEKPLAATSEN VOOR FIETSERS EN BROMFIETSERS
Bij het naderen van dergelijke oversteekplaatsen zonder verkeerslichten of bevoegd persoon, is links inhalen voortaan verboden, zelfs met lage snelheid.
SPOORVOERTUIGEN EN HUN PASSAGIERS Iedere weggebruiker (automobilist, voetganger…) moet voorrang verlenen aan spoorvoertuigen en dient zich daartoe zo snel mogelijk van de sporen te verwijderen. Wanneer er een tram nadert mogen voetgangers zich bovendien niet op een oversteekplaats begeven die over een tramspoor of -bedding loopt, behalve indien het hun toegestaan is door verkeerslichten. Bij bus- of tramhaltes zonder vluchtheuvel moeten bestuurders die rijden langs de kant waar de reizigers in- of uitstappen, altijd stoppen. Ze mogen slechts met matige snelheid opnieuw vertrekken.
VOETGANGERS IN GROEP
Voetgangers die op de rijbaan lopen in een groep van minimum vijf personen plus een leider, zijn niet langer verplicht om rechts te lopen. Zij mogen ook links op de rijbaan lopen, op voorwaarde dat ze achter elkaar stappen.
ROLSCHAATSEN EN STEPS
Gebruikers van rolschaatsen (rollers) en steps (zonder motor) doen hun intrede in het verkeersreglement. Gebruikers jonger dan 16 moeten op het trottoir of de berm rijden als deze bruikbaar zijn. Zijn er geen trottoirs of bermen, dan moeten ze op het fietspad. Is er ook geen fietspad, dan mogen ze hun rolschaatsen of step niet gebruiken. Vanaf 16 jaar moeten rolschaatsers en stepgebruikers op het fietspad rijden. Is er geen fietspad, dan hangt hun plaats op de weg af van de snelheidslimiet op de rijbaan en van het feit of ze zich al dan niet in de bebouwde kom bevinden.
BEBOUWDE KOMMEN Nieuwe verkeersborden aan het begin en het einde van de bebouwde kom zullen geleidelijk aan de huidige borden vervangen. Er staan huizen op afgebeeld om duidelijk aan te geven dat men een bebouwde kom binnenrijdt. In combinatie met een 30 km/u-snelheidsbord betekent dit bord dat de maximumsnelheid op alle wegen in de bebouwde kom 30 km/u bedraagt, volgens de voorwaarden van het Ministerieel Besluit van 27 november 2003.
ROTONDES Op rotondes moeten bestuurders niet langer zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven, behalve indien een gedeelte van de weg voor hen is voorbehouden (bijvoorbeeld een fietspad voor fietsers). Als er rijstroken zijn, mogen ze de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt. Bovendien is het gebruik van de richtingaanwijzers niet langer verplicht bij het oprijden van een rotonde, maar daarentegen wel om de rotonde te verlaten. Hierdoor kunnen de andere bestuurders de rotonde gemakkelijker oprijden.
LANDBOUWWEGEN
Er bestonden al wegen voorbehouden voor voetgangers, fietsers en ruiters. Hieraan worden de wegen voorbehouden voor landbouwverkeer, voetgangers, fietsers en ruiters toegevoegd. Enkel de weggebruikers afgebeeld op de verkeersborden aan het begin van deze wegen, mogen er rijden of stappen.
MOTORFIETSERS IN GROEP
Net als voor fietsers in groep, bepaalt de wetgeving voortaan ook de specifieke voorwaarden voor het verkeer van motorfietsers in groep.
VRACHTWAGENS VAN MEER DAN 7,5 TON
Bij regen mogen bestuurders van vrachtwagens van meer dan 7,5 ton niet meer inhalen op autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken. Dit verbod geldt niet voor het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch voor het inhalen van landbouwvoertuigen.
MEER WETEN?

Deze lijst is niet volledig. Op 1 januari worden nog andere maatregelen van kracht. Voor wie er meer over wil weten, heeft het BIVV onlangs de brochure “De straatcode… de straat voor iedereen” uitgegeven in samenwerking met de FOD Mobiliteit en Vervoer. Vanaf januari wordt deze brochure op grote schaal verspreid door de openbaarvervoermaatschappijen, gemeentebesturen, politiezones, de federale politie, rijscholen en examencentra voor het rijbewijs.

Zie ook: Koninklijk besluit van 1.12.1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Wegcode, zoals van kracht vanaf 01.01.2004



Copyright © 2003-2004 & FOD Mobiliteit en Vervoer
Terug te vinden op: http://www.vici.fgov.be/nl/index-nl.htm
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Administratief Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group