Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
lucas Flat4Free Junkie
Leeftijd: 65 Geregistreerd op: 27-12-2003 Berichten: 2359
Woonplaats: Oostende
|
Geplaatst: Za Jun 16, 2007 9:53 pm Onderwerp: |
|
|
Herbie53 schreef: | ik denk dat je het best loodvervanger gebruikt tenzij je weet dat er nieuwe kleppen zijn gestoken die op loodvrij kunnen werken
indien je twijfelt kan het zeker geen kwaad om loodvervanger te gebruiken
gr wim |
Dat zijn de kleppen niet die last hebben van de loodvrije benzine, maar de kleppenzetels. En ze zijn d'office versterkt op aluminium kopstukken. _________________ 150.000 km met de kever! |
|
Naar boven |
|
|
nr 11
Leeftijd: 56 Geregistreerd op: 8-2-2004 Berichten: 775
Woonplaats: putte
|
Geplaatst: Za Jun 16, 2007 9:54 pm Onderwerp: |
|
|
Wat Jippie zegt is correct. Ik denk dat het loodvrij jaar in 1975 begonnen is.
En dan kan het verhaal van lucas kloppen. Ten minste als zijne motor zo jong is.
Ik heb zelf een tijdje met zuivere loodvrij gereden, maar er kwam een beetje draad met de bougie mee. Waarschijnlijk werd de culas toch te warm en ben ik mar terug overgeschakeld naar loodvervanger. De motor is van 1974 (AR)
stef |
|
Naar boven |
|
|
Speed
Geregistreerd op: 16-12-2003 Berichten: 30
Woonplaats: Nivelles (Nijvel)
|
Geplaatst: Za Jun 16, 2007 10:50 pm Onderwerp: LOOD...? |
|
|
Hallo ,
eeuwenoude discussie bij alle oldtimer bezitters !
De meeste kevermotoren van de recentere generatie (na 67) kunnen zonder probleem met loodvrij rijden en blijven rijden.
Daarvoor zijn bij VW reeds zeer vroeg de cilinderkoppen op voorzien.
Voor oudere motoren kan het zeker geen kwaad af en toe een aditiefje bij te voegen.
Greetz
Speed _________________ It's hard to have friends at 200 Miles/hour ! |
|
Naar boven |
|
|
lucas Flat4Free Junkie
Leeftijd: 65 Geregistreerd op: 27-12-2003 Berichten: 2359
Woonplaats: Oostende
|
Geplaatst: Zo Jun 17, 2007 5:59 pm Onderwerp: |
|
|
nr 11 schreef: | Ik heb zelf een tijdje met zuivere loodvrij gereden, maar er kwam een beetje draad met de bougie mee. Waarschijnlijk werd de culas toch te warm (AR)
stef |
Kun je het verband uitleggen tussen het gebruik of niet van loodvervanger en de temperatuur van de kopstukken? _________________ 150.000 km met de kever! |
|
Naar boven |
|
|
diezelinjectie Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 36 Geregistreerd op: 28-6-2006 Berichten: 376
Woonplaats: Bredene
|
Geplaatst: Zo Jun 17, 2007 6:05 pm Onderwerp: |
|
|
lucas schreef: | nr 11 schreef: | Ik heb zelf een tijdje met zuivere loodvrij gereden, maar er kwam een beetje draad met de bougie mee. Waarschijnlijk werd de culas toch te warm (AR)
stef |
Kun je het verband uitleggen tussen het gebruik of niet van loodvervanger en de temperatuur van de kopstukken? |
Smering zorgt voor warmteoverdracht? en loodvervanger zorgde voor de overdracht?
grtz tim _________________ Grtz tim |
|
Naar boven |
|
|
lucas Flat4Free Junkie
Leeftijd: 65 Geregistreerd op: 27-12-2003 Berichten: 2359
Woonplaats: Oostende
|
Geplaatst: Zo Jun 17, 2007 7:55 pm Onderwerp: |
|
|
Quote: | Smering zorgt voor warmteoverdracht? en loodvervanger zorgde voor de overdracht? |
Er is geen kwestie van smering op niveau klep / klepzetel.
Het lood verminderde de slijtage van de kleppenzetels van de kopstukken in gietijzer.
Niets te zien met de temperatuur van de verbrandingskamer. _________________ 150.000 km met de kever!
Laatst aangepast door lucas op Ma Jun 18, 2007 7:06 am, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Speed
Geregistreerd op: 16-12-2003 Berichten: 30
Woonplaats: Nivelles (Nijvel)
|
Geplaatst: Zo Jun 17, 2007 11:05 pm Onderwerp: Weer Lood ! |
|
|
Hallo ,
ik heb nog eens rondgeneusd naar artikels over het wel of niet gebruiken van
loodhoudende benzine .
Als synthese kan ik volgende samenvatten :
- loodpartikels zetten zich vast op de klep en klepzittingen , waardoor deze minder hard belast worden bij het openen en sluiten.
- in de US rijden reeds sinds de jaren 60 loodvrij en zonder merkbare problemen . In de plaats van om de 200.000 km je culaskes te herdoen moet je ze misschien om de 180.000 km reeds doen ....
- De meeste kenners zien geen enkel probleem in het hebruik van loodvrij op standaard motoren, misschien wel op Hi Perf motoren.
De vraag is officieel aan het VW Museum in Wolfsburg gesteld , en dit was het antwoord :
Quote: | "Alain Kursner, bien connu du milieu Vintage, a écrit au Musée de Wolfsburg pour poser noir sur blanc la question de l'utilisation de Sans Plomb dans sa Split. La réponse -publiée dans Super VW Magazine n°133 p.28- est sans équivoque. TOUS les moteurs VW dans leur configuration d'origine (culasses et soupapes VW) acceptent de rouler au SP. |
"ALLE motoren van VW in hun originele configuratie (cilinderkoppen en kleppen) kunnen op loodvrij rijden"
Greetz
Speed _________________ It's hard to have friends at 200 Miles/hour ! |
|
Naar boven |
|
|
erwin Flat4Free Junkie
Leeftijd: 56 Geregistreerd op: 16-12-2003 Berichten: 1436
Woonplaats: sint-pieters-leeuw
|
Geplaatst: Ma Jun 18, 2007 7:46 pm Onderwerp: |
|
|
rijd sinds 3 jaar met loodvrije super 98 en zonder toevoeging, geen enkel probleem te melden
vind die aditieven toch al nieks en laat ze voor wat ze zijn
erwin |
|
Naar boven |
|
|
|
|