www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Za Mei 11, 2024 8:40 am
trillingen in stuur

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
xstijnx




Geregistreerd op: 4-1-2004
Berichten: 74

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2004 8:18 am    Onderwerp: trillingen in stuur Reageer met quote

Bij bepaalde snelheden trilt m'n stuur wel vrij hard. Ik las dat dit verschillende oorzaken zou kunnen hebben zoals kromme velg, slecht uitgebalanceerd wiel of ontrichte stuurinrichting. Weet iemand of ik zelf de wagen makkelijk kan controleren om uit te vissen welke nu precies de oorzaak is? En zo ja, hoe?

thnx!

_________________
you are what you fight for


Laatst aangepast door xstijnx op Zo Jan 11, 2004 10:06 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
ronaldo
Flat4Free Rakker
Flat4Free Rakker



Geregistreerd op: 14-12-2003
Berichten: 227
Woonplaats: kampenhout

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2004 9:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hi,
Als deze trillingen enkel bij bepaalde snelheden is , bvb van 90-100 en daar boven weer niet meer, is dit waarschijnlijk te wijten aan slecht uitgebalanceerde wielen.(shimmy)
Kijk om te beginnen toch maar eens of uw wielen nog goed vast staan!

_________________
ronald
Naar boven
Verborgen Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Humby
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 41
Geregistreerd op: 13-12-2003
Berichten: 1873
Woonplaats: Hemiksem

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2004 12:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dit ook een aantal maanden gehad met mijn busje. Ik heb de wielen 2 keer laten balanceren Arrow nog altijd trillen, ik heb hem op school uitgelijnd Arrow nog altijd trillen.
Uiteindelijk heb ik dan nieuwe voorbanden moeten kopen, omdat deze "eirond" waren...

Dus ge ziet het kunnen ook de banden zijn, vooral als je kevertje of busje of weet ik al lang heeft stilgestaan op dezelfde plaats.

Aircooled greetz,

Humby Cool
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
xstijnx




Geregistreerd op: 4-1-2004
Berichten: 74

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2004 12:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jeps, dat is 't geval. heeft 2 jaar stil gestaan...
wielen ben ik hiernet eens gaan checken, lijken wel goed vast te zitten.
nu ja, hij mag eigenlijk sowieso wel een nieuw setje rubbers hebben.

merci!

_________________
you are what you fight for
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
tempie
Flat4Free Verslaafde
Flat4Free Verslaafde


Leeftijd: 43
Geregistreerd op: 15-12-2003
Berichten: 748
Woonplaats: Elversele

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2004 2:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

controleer je stuurdemper eens.
Als een auto een lange tijd stilstaat durft deze wel eens defect gaan, en dan krijg je alle trillingen van je banden op je stuur. Deze bevindt zich onder de benzinetank, en deze vervangen is niet zo moeilijk, je moet je wel durven vuil maken natuurlijk he.

_________________
Assumption is the mother of all major fuckups.
Type 115 - 1955 Smile

Kristof

Visit the Standard Oval and Split group!!

VW Standard Oval And Split
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Ads
xstijnx




Geregistreerd op: 4-1-2004
Berichten: 74

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2004 2:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heyhey, 'dezichzelfvuilmaker' is my middle name! Wink

't Is wel enkel bij bepaalde snelheden, vooral ergens tussen de 70 en 80 in vierde. Als ik dan wat gas los en terugschakel naar derde is het voorbij.

_________________
you are what you fight for
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Nonkel Pol
Flat4Free Rakker
Flat4Free Rakker



Geregistreerd op: 7-12-2003
Berichten: 177
Woonplaats: Hasselt

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2004 3:33 pm    Onderwerp: Re: trillingen in stuur Reageer met quote

xstijnx schreef:
Bij bepaalde snelheden trilt m'n stuur wel vrij hard. Ik las dat dit verschillende oorzaken zou kunnen hebben zoals kromme velg, slecht uitgebalanceerd wiel of ontrichte stuurinrichting. Weet iemand of ik zelf de wagen makkelijk kan controleren om uit te vissen welke nu precies de oorzaak is? En zo ja, hoe?

thnx!


Ik heb dit vroeger ook gehad bij mijn 1303.
De wielen waren nochtans goed uitgelijnd en gebalanceerd.
Een truukje is de banden 1/4 slag verdraaien. Je maakt alle wielbouten los en draait het wiel zodat de gaten tegenover het volgende gat in de remtrommel zit. Als het nog niet helpt doe je het nog een keer. Normaal zou je op een bepaalde stand geen trillingen meer mogen hebben.

Eddy
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
JHC
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 49
Geregistreerd op: 4-1-2004
Berichten: 1476

BerichtGeplaatst: Ma Jan 12, 2004 4:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je banden goed zijn is het in 99% van de gevallen de stuurchappen (rotulen) die verstorven of versleten zijn.
Deze zitten op de stuurstangen (4stuks), als je deze vervangen hebt moet je wel het spoor terug uitlijnen.

In sommige gevallen veroorzaken ook versleten lagers trillingen in het stuur, dit kun je controleren door de voorwielen op te krikken en te kijken of je ze lateraal kan bewegen met de rem niet ingedrukt.
Bewegen ze doe dan eens het zelfde met de remmen ingedrukt en als het ophoud ben je zeker dat het de wiellagers zijn.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Ads
geert
Flat4Free Rakker
Flat4Free Rakker



Geregistreerd op: 4-1-2004
Berichten: 113

BerichtGeplaatst: Ma Jan 26, 2004 8:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Truucje, krik de voorwielen omhoog en leg een balk of plankje juist voor of achter het wiel dat het de band juist niet raakt en draai dan aan het wiel. Zo kan je duidelijk zien of de banden niet vervormd zijn, het is niet omdat het alleen bibbert tegen 80 of 90 km/h dat het de banden niet kunnen zijn. 9 kansen op 10 hebben de banden een plat vlak gevormd door het jarenlange stilstaan.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
xstijnx




Geregistreerd op: 4-1-2004
Berichten: 74

BerichtGeplaatst: Ma Jan 26, 2004 9:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

thnx! ga 'k eens proberen
_________________
you are what you fight for
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group