Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
deeptone Flat4Free Rakker
![Flat4Free Rakker Flat4Free Rakker](vw_2.gif)
![](http://www.freedomdesign.com/Merchant2/graphics/00000001/t_39140.jpg)
Leeftijd: 35 Geregistreerd op: 14-10-2007 Berichten: 197
Woonplaats: Gooreind
|
Geplaatst: Vr Mei 01, 2015 4:22 pm Onderwerp: pingellen/kloppen hoog compressie motor. |
|
|
Forumleden,
Ik heb een 1600 enkelpoortsmotor met 1300 cilinderkoppen die uitgedraaid zijn voor 1600 cilinders. De verbrandingskamers zijn uitgeliterd op 43cc en de dekhoogte is met vulringen tot 1.8mm gebracht.
Nu bij het starten van de motor gaat deze na enkele minuten kloppen op stationair toerental. Bij accelereren verdwijnt deze klop. Naar mijn inzien leek dit op een ingesleten drijfstanglager. (blok is zo goed als nieuw maar dit leek mij het enige verklaarbare)
Na het demonteren van de cilinders blijken de drijfstangen en zuigers geen speling te hebben.
Nu kom ik op een andere mogelijke theorie: zou het mogelijk zijn dat door de relatief grote dekhoogte van 1.8mm de verbranding al in de cilinder plaatsvind? Ik weet dat er een vuistregels van 1mm wordt aangehouden voor de dekhoogte. Maar omdat de cilinderkoppen slecht 43cc bevatten door het uitdraaien moest ik wel vulringen steken onder de cilinders om de compressie naar beneden te krijgen. Deze is trouwens 8.43 (berekend) bij koude motor.
Alle hulp is welkom!!
Gilles |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
theVWbarn Flat4Free Junkie - Sponsor
![Flat4Free Junkie - Sponsor Flat4Free Junkie - Sponsor](vw_5_euro.gif)
Geregistreerd op: 3-10-2004 Berichten: 6292
Woonplaats: Hulst
|
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
deeptone Flat4Free Rakker
![Flat4Free Rakker Flat4Free Rakker](vw_2.gif)
![](http://www.freedomdesign.com/Merchant2/graphics/00000001/t_39140.jpg)
Leeftijd: 35 Geregistreerd op: 14-10-2007 Berichten: 197
Woonplaats: Gooreind
|
Geplaatst: Za Mei 02, 2015 7:50 am Onderwerp: |
|
|
Met extra vulringen wordt de dekhoogte nog groter. Is dit niet nog nadeliger voor een goede verbranding? Of zie ik dit verkeerd? |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
theVWbarn Flat4Free Junkie - Sponsor
![Flat4Free Junkie - Sponsor Flat4Free Junkie - Sponsor](vw_5_euro.gif)
Geregistreerd op: 3-10-2004 Berichten: 6292
Woonplaats: Hulst
|
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
ruffbiker
Leeftijd: 40 Geregistreerd op: 16-2-2004 Berichten: 61
Woonplaats: ray-T
|
Geplaatst: Ma Mei 04, 2015 5:48 pm Onderwerp: |
|
|
Als de 43 en 1.8 kloppen is je berekende compressieverhouding inderdaad juist 8.43
Dit is echter veel te laag om met onbelaste motor klop te krijgen. Misschien als je ontsteking heel fout staat...? maar ik kan het me bijna niet inbeelden.
Dit is voor mij een perfect aanvaardbare en zelfs gewilde waarde voor een motor voor normaal gebruik.
De oorzaak ligt dus ergens anders.
Met 1.8 mm en normale kwaliteit van onderdelen zal de zuiger de kop ook niet raken. Je kan met hele goede onderdelen onder de 1 mm gaan dus dit is je probleem ook niet.
Zelf heb ik ooit een vergelijkbare klop gehad, bij mij bleek toen het nokkenastandwiel radiale speling te hebben op de nokkenas, vanaf dat ik gas gaf werd het tandwiel tegen de klinknagels getrokken en stopte het kloppen. Ik ga niet zeggen dat het dit is maar kijk alles mechanisch nog eens na, het kan in een klein hoekje zitten.
Jesse _________________ www.thebadbitch.blogspot.com
1971 1300 automatic to be restored
1973 1200 standard bad bitch racecar 15,255@402
1966 fastback weekend speeltje 75 hp
1988 T3 ex ambulance daily |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Vintage_point Flat4Free Junkie
![Flat4Free Junkie Flat4Free Junkie](vw_5.gif)
![](http://www.studiostiletto.be/tom/avatar.JPG)
Leeftijd: 44 Geregistreerd op: 17-6-2008 Berichten: 1477
Woonplaats: Lier
|
Geplaatst: Ma Mei 04, 2015 7:09 pm Onderwerp: |
|
|
idd! 8,5 is een zeer aanvaardbare waarde van compressie. Indien boven de 10 zou ik je redenatie kunnen volgen, maar 8,5 zeker niet. Mijn ovaal draait ook op 8,5 en rijdt zalig.
Ook kwaliteit van brandstof speelt een rol, maar dan zou het bij gas geven ook nog moeten zijn...
Ik zou het richting ontsteking en vooral richting vacuum durven zoeken.... _________________ °,(___),°
(o\_|_/o) |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
theVWbarn Flat4Free Junkie - Sponsor
![Flat4Free Junkie - Sponsor Flat4Free Junkie - Sponsor](vw_5_euro.gif)
Geregistreerd op: 3-10-2004 Berichten: 6292
Woonplaats: Hulst
|
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|
|