www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Za Apr 27, 2024 1:30 pm
Hulp elecktrisch schema?
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MINI COOP
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 13-10-2009
Berichten: 392
Woonplaats: Ruddervoorde

BerichtGeplaatst: Zo Jul 10, 2016 8:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

hopelijk zijn jullie hier wat mee. moesten er vragen zijn, just shoot.
_________________
CK slam shop: we blast it, cut it, weld it!!!
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
Humby
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 41
Geregistreerd op: 13-12-2003
Berichten: 1873
Woonplaats: Hemiksem

BerichtGeplaatst: Zo Jul 10, 2016 9:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk topic dit, zeker voor de draaddiktes!

Ik vraag me alleen af, waarom je geen "intelligent relais" gebruikt. Een Cyrix scheidingsrelais bvb.
=> https://www.dewitschijndel.nl/cyrix-ct-scheidingsrelais/
Ik heb deze bij mij geplaatst en werkt perfect, ook heb ik een digitaal voltmetertje op de huishoud- en startaccu zitten.

Voor de verlichting heb ik gewerkt met een ledstrip (warmwit) van 5 meter en deze rondom het gat van het westy-dak geplakt. In combinatie een dimmertje op afstandsbediening, werkt dit echt goed en verbruikt praktisch niets. Als test heb ik het eens een volle week laten branden en de huishoud-accu was nog niet plat...


en dit was in m'n vorige Dormobile busje:


Voor de rest heb ik nog wat aansluitingen zoals, sigarettenaanstekers- en USB-opladers op de huishoudaccu hangen, gewoon simpel uit den Action.
En een goede CTEK acculader op de huishoudaccu, als je op de camping staat met stroom, dat alles wordt opgeladen.
Het intelligent relais, werkt dan trouwens in 2 richtingen. Als je huishoudaccu vol is, wordt de startaccu ook mee opgeladen.

Nu ben ik nog op zoek naar een goede zonnepaneel setup 100 a 120Watt, met eventueel een flexibel paneel op het dak.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
MINI COOP
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 13-10-2009
Berichten: 392
Woonplaats: Ruddervoorde

BerichtGeplaatst: Ma Jul 11, 2016 7:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

iedere installatie is anders. is dit om een ledstrip aan te sturen en nog wat andere kleinigheden, dan kan je dit niet vergelijken met een install waar een frigo/nachtverwarming/... op staat of zoals bij deze gasten: ook wel eens een slijpschijf of opladers.

welk type relais hangt af van je batterij opstelling: een gel batterij heeft een rustspanning van 12.8v, een gewone batterij 12.4v. gebruik je hier een intelligent relais, dan gaat al een deel van je capaciteit verloren daar de gel ontlaad op de gewone lood accu.

ook als je even een zware piek trekt: 1000w op 220v is een +/-90A op 12v, jah, dan kan je relais wel eens beginnen verspringen en doen.

daarom dat ik eerder ben voor een hardcut: dan weet je dat je voorste batterij altijd in topstaat is en blijft.

en aan de discussie gel batterij of loodaccu wil ik niet beginnen, want daar heeft iedereen gelijk: loodaccu is prijs/kwaliteit de beste oplossing, maar moet je altijd mee opletten zodat je niet te diep ontlaad. Een gel accu is hier lekker heavy duty en moet je je geen zorgen over iets maken... begint er iets maar half meer te werken, dan gewoon even de motor aan en een toerke gaan doen Laughing Laughing

_________________
CK slam shop: we blast it, cut it, weld it!!!
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group