Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
deeptone Flat4Free Rakker
Leeftijd: 35 Geregistreerd op: 14-10-2007 Berichten: 197
Woonplaats: Gooreind
|
Geplaatst: Di Jan 03, 2017 1:57 pm Onderwerp: AS21 carter + hoog debiet oliepomp |
|
|
Is het mogelijk om een hoog debiet oliepomp te gebruiken in een AS21 carter?
Blijkbaar heeft dit type carter geen oliedrukregelklep maar enkel een overdrukklep. Kan iemand dit bevestigen?
Als de oliedruk te hoog is wordt deze door de ingedrukte overdrukklep rechtstreeks terug naar het carter geleid en is er geen koeling meer.
Ik heb deze oliepomp aangekocht samen met de vermelde oliedrukregelset en een oliefilter, maar hiervan kan ik dus maar één veer en plunjer van gebruiken in dit type carter.
=> https://www.paruzzi.com/nl/volkswagen/motor/oliepompen-olie-inlaten-peilstokken/1984/
Kan er iemand bevestigen of de koeling met deze setup nog gegarandeerd blijft? |
|
Naar boven |
|
|
Silver RS Flat4Free Junkie - Sponsor
Leeftijd: 10 Geregistreerd op: 25-3-2004 Berichten: 10175
Woonplaats: Reet
|
Geplaatst: Di Jan 03, 2017 4:11 pm Onderwerp: |
|
|
eerste vraag is,waarom ga je dat monteren op een carter met de kleine oliekanalen en met 1 olieplunjer? _________________ De slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang vergeten is! |
|
Naar boven |
|
|
VandenAbeele Andries Flat4Free Junkie
Leeftijd: 46 Geregistreerd op: 14-12-2003 Berichten: 1269
Woonplaats: Deinze
|
Geplaatst: Wo Jan 04, 2017 10:44 am Onderwerp: |
|
|
Silver RS schreef: | eerste vraag is,waarom ga je dat monteren op een carter met de kleine oliekanalen en met 1 olieplunjer? |
x2 _________________
Do what makes you happy. Not the next guy. |
|
Naar boven |
|
|
deeptone Flat4Free Rakker
Leeftijd: 35 Geregistreerd op: 14-10-2007 Berichten: 197
Woonplaats: Gooreind
|
Geplaatst: Wo Jan 04, 2017 1:36 pm Onderwerp: |
|
|
Even een rechtzetting, het gaat toch om een carter met dubbele olieplunjer. Ik opteerde voor een filtersysteem zonder fullflow te gaan en kwam op dit alternatief terecht. Het blok is voorzien van een Engle nokkenass met plat tandwiel. Als ik me niet vergis heb je dan maar 2 keuzes in oliepompen. Dat is een origineel <'70 21mm en een hoog vermogenpomp van 30mm. De originele pomp van 26mm lijkt alleen gemaakt te zijn voor 'dished' nokkenastandwielen. Kan iemand dit bevestigen?
Zoja, is het dan beter om een 21mm pomp te steken ipv een 30mm?
Alvast bedankt! |
|
Naar boven |
|
|
Silver RS Flat4Free Junkie - Sponsor
Leeftijd: 10 Geregistreerd op: 25-3-2004 Berichten: 10175
Woonplaats: Reet
|
Geplaatst: Wo Jan 04, 2017 2:15 pm Onderwerp: |
|
|
er zijn 26mm oliepompen ook he. en alles hangt van het komplete project af, enkel engle nokkenas? ( en dan toch max W100 hoop ik), of ook bewerkte koppen en webers? ga je externe oliekoeler monteren of alles origineel? _________________ De slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang vergeten is! |
|
Naar boven |
|
|
vwpatje Flat4Free Junkie
Leeftijd: 43 Geregistreerd op: 13-12-2003 Berichten: 1002
Woonplaats: wuustwezel
|
Geplaatst: Wo Jan 04, 2017 9:34 pm Onderwerp: |
|
|
hij wil gewoon een oliefilter monteren denk ik,
Henk van hotrod heeft dat mooi uitgewerkt, moet ik hier niet heel de uitleg doen.
info zie hier:
http://www.hotrod.nl/PDF/oliedruk.pdf
of hier bij meer details:
http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p3241_Oliedruk_boostkit____2-plunjer_set_.html
ik weet ook niet wat je van plan bent met het blokje, maar als je idd met andere nokkenassen begint en er vermogen uit wil halen met bewerkte koppen, meer compressie, webers,... kom je met dat olie-systeem met standaard koeler niet toe vrees is.
Zoals dirk zegt hangt dat allemaal van het complete project af. _________________ T4 engine@bus
MEMBER OF THE JUPTEAM |
|
Naar boven |
|
|
Silver RS Flat4Free Junkie - Sponsor
Leeftijd: 10 Geregistreerd op: 25-3-2004 Berichten: 10175
Woonplaats: Reet
|
Geplaatst: Wo Jan 04, 2017 9:44 pm Onderwerp: |
|
|
die mannen schrijven ook dat de olietemperatuur 130° mag worden _________________ De slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang vergeten is! |
|
Naar boven |
|
|
vwpatje Flat4Free Junkie
Leeftijd: 43 Geregistreerd op: 13-12-2003 Berichten: 1002
Woonplaats: wuustwezel
|
Geplaatst: Wo Jan 04, 2017 10:02 pm Onderwerp: |
|
|
idd dirk, goed opgemerkt.
Had het zelf nog niet zo goed gelezen.
hij schrijft:
De ideale olie temperatuur is tussen de 80 en 100 graden/ C. Een voor mij maximaal
aanvaardbare olie temperatuur is 130 graden.
en dat je vanaf 110 graden moet gaan zoeken achter het probleem.
is idd ook niet logisch, spreekt zichzelf tegen ja.
maar je krijgt wel een goed idee over hoe het oliecircuit werkt bij een kever.
130 graden is voor "mij" toch ook liever iets minder.
bij mij persoonlijk:
1600 blokje van bus w100 nok, standaard carbu, koppen, koeler, compressie verhoogt naar 9.0/1 werd ook warmer met een 30mm oliepomp.
110 a 115 graden vol belast in zomer bij lange ritten.
Ik wou extern gaan maar heb eerst geprobeerd met die veren.
Na de veren veranderd te hebben zit ik nu tussen de 90 en 100.
Het werkt dus wel.
Ik zou zeggen, meten is weten!!
koop u een deftige olie-temp meter, kan dirk u zeker mee helpen _________________ T4 engine@bus
MEMBER OF THE JUPTEAM |
|
Naar boven |
|
|
Silver RS Flat4Free Junkie - Sponsor
Leeftijd: 10 Geregistreerd op: 25-3-2004 Berichten: 10175
Woonplaats: Reet
|
Geplaatst: Do Jan 05, 2017 8:33 am Onderwerp: |
|
|
goede oplossing voor licht aangepast blokje is filteroliepomp en een type 4 koeler plaatsen op de orig plaats van de koeler ( moet je klein beetje koelhuis aanpassen). vanaf grotere ingrepen aan motor,verdwijnt de orig koeler gewoon! _________________ De slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang vergeten is! |
|
Naar boven |
|
|
|
|