www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Vr Apr 19, 2024 10:45 pm
herbussen carburator
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 58
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2420
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Ma Dec 23, 2019 8:22 pm    Onderwerp: Re: herbussen carburator Reageer met quote

VWPorsche schreef:
Polleke schreef:
Heeft er iemand ervaring met het herbussen van het asje van de gasklep van een solex 31pict3 ?
Deze is 2 jaar geleden voorzien van nieuwe busjes, maar nu lekt hij terug.
Kan het herbussen een tweede keer gebeuren ?


Als er nog voldoende ruimte/materiaal is, kan het wel.
Het beste is zelfsmerende bronzen lagerbusjes.
Vraag het hier eens https://www.noordenburg.nl/vw-kever-onderdelen/
Of https://www.volkzbitz.com/ Zeer goede revisie maar wel duur door verzendkosten, BTW, invoerrechten en inklaringskosten uit Amerika.

Met gereviseerde carburateurs van Rage http://rage-keveronderdelen.nl/ heb ik slechte ervaringen.

Groeten.


Ondertussen heb ik meer info van Noordenburg:
1) hij gebruikt zoals u zegt bronzen busjes
2) er wordt nog een extra o-ring geplaatst in een iets grotere boring (zie mijn tekeningetje)
al bij al lijkt mij dat dan toch een goede oplossing

wss heeft men ondervonden dat het plaatsen van de busjes alleen na verloop van tijd terug problemen kan geven waardoor de carbu valse lucht trekt ?
Er moet niet veel fout gaan hé, het gaat hier soms om enkele hondersten van een mm

_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
VWPorsche
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 14-7-2019
Berichten: 47

BerichtGeplaatst: Di Dec 24, 2019 8:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zit er echt veel speling op de gasklepas?
Door te veel speling gaat het stationair toerental (ralenti) variëren en kan de motor stilvallen.

Een beetje speling is normaal maar er mag natuurlijk geen benzine uitlekken.
Als de gasklepas zelf niet ingesleten is, moeten nieuwe bronzen lagerbusjes voldoende zijn als ze nauwkeurig in lijn geboord zijn en geruimd op maat van de gasklepas.
O-ringetjes zijn dan niet nodig en volgens mij maar een tijdelijke oplossing.

Rage had dit bij mijn 28 PICT1 ook gedaan met als gevolg dat de gasklepas veel te stroef ging en niet vanzelf terugkwam na het openen van de gasklep.Bovendien was de carburateur met de mengselschroef ook niet meer te regelen.

Je zou ook eens kunnen informeren bij een revisiebedrijf of bij BBT.

Groeten.

_________________
VW Ovaal 1953
VW 1200 D motor
Porsche 911S 1970
Mazda 929 Hardtop 1977
Mercedes SLC180 2018
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 58
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2420
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Di Dec 24, 2019 9:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

VWPorsche schreef:
Zit er echt veel speling op de gasklepas?
Door te veel speling gaat het stationair toerental (ralenti) variëren en kan de motor stilvallen.

Een beetje speling is normaal maar er mag natuurlijk geen benzine uitlekken.
Als de gasklepas zelf niet ingesleten is, moeten nieuwe bronzen lagerbusjes voldoende zijn als ze nauwkeurig in lijn geboord zijn en geruimd op maat van de gasklepas.
O-ringetjes zijn dan niet nodig en volgens mij maar een tijdelijke oplossing.

Rage had dit bij mijn 28 PICT1 ook gedaan met als gevolg dat de gasklepas veel te stroef ging en niet vanzelf terugkwam na het openen van de gasklep.Bovendien was de carburateur met de mengselschroef ook niet meer te regelen.

Je zou ook eens kunnen informeren bij een revisiebedrijf of bij BBT.

Groeten.


idd, ralenti is heel wisselvallig, en valt ook stil
als ik remmenreiniger aan het asje spuit (buitenkant carbu) gaat hij merkelijk omhoog in toeren
Conclusie : te veel speling en zuigt valse lucht

probleem is dat ik dit na het herbussen reeds voor de tweede keer voorheb ( 2 keer door verschillende personen)
Omdat het nu al na 2.5 jaar is heeft Noordenburg mij een aanvaardbaar voorstel gedaan om de carbu terug te herbussen + bijkomende o-ringen te plaatsen + nieuwe as

Wat Rage betreft : ik heb me laten vertellen dat zij de o-ringen aan de buitenkant plaatsen waardoor de gasklep idd stroef gaat lopen
In die oplossing geloof ik niet
de 28pict1 (heb ik me ook laten vertellen) schijnt een hele moeilijke te zijn om te herbussen en kan blijkbaar maar één keer herbust worden
Heeft met de constructie te maken maar de juiste reden daarvan ben ik jammer genoeg vergeten ...

De oplossing van Noordenburg is dat de o-ringen in een iets grotere boring geplaatst worden (zie tekening)
Ik denk dat dit wel een oplossing zou kunnen zijn, en ook als dit maar tijdelijk is zijn de o-ringen gemakkelijk te vervangen denk ik.

Ik had tot voor een jaar over het herbussen informatie van Aircooled Beatleparadise, maar hun website werkt niet meer, ik heb een flauw vermoeden dat zij gestopt zijn ...

In elk geval bedankt voor de info en om mee te denken

_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
VWPorsche
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 14-7-2019
Berichten: 47

BerichtGeplaatst: Di Dec 24, 2019 3:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Polleke schreef:

Omdat het nu al na 2.5 jaar is heeft Noordenburg mij een aanvaardbaar voorstel gedaan om de carbu terug te herbussen + bijkomende o-ringen te plaatsen + nieuwe as.
De oplossing van Noordenburg is dat de o-ringen in een iets grotere boring geplaatst worden (zie tekening)
Ik denk dat dit wel een oplossing zou kunnen zijn, en ook als dit maar tijdelijk is zijn de o-ringen gemakkelijk te vervangen denk ik.


Als de prijs meevalt, kun je dit wel proberen.

De oudere carburateurs zoals ook een 28 PICT1 hebben origineel geen lagerbusjes.Ze kunnen echter wel gelijnboord worden om busjes te plaatsen maar dat is een precisiewerkje.Een andere oplossing bij deze carburateurs is de boringen opruimen en een overmaat gasklepas monteren.
Virtanen maakt ze nog http://restorationpanels.com/product/oversize-trottle-shaft-for-solex-26-and-28-carbs/
Busjes vind ik wel beter, die kun je meestal nog vervangen.

Groeten.

_________________
VW Ovaal 1953
VW 1200 D motor
Porsche 911S 1970
Mazda 929 Hardtop 1977
Mercedes SLC180 2018
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Silver RS
Flat4Free Junkie - Sponsor
Flat4Free Junkie - Sponsor


Leeftijd: 10
Geregistreerd op: 25-3-2004
Berichten: 10175
Woonplaats: Reet

BerichtGeplaatst: Di Dec 24, 2019 4:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Neem kontact op met Dirk van AMT, die kan die carbu in orde zetten, en zodanig dat hij in orde blijft..www.amtdyno.be
_________________
De slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang vergeten is! Wink
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
Snah
Flat4Free Verslaafde
Flat4Free Verslaafde


Leeftijd: 51
Geregistreerd op: 13-3-2013
Berichten: 758
Woonplaats: Everbeek

BerichtGeplaatst: Do Dec 26, 2019 8:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lang geleden was hier een topic met uitleg om zelf te herbussen met busjes van SKF

https://www.flat4free.be/forum/viewtopic.php?t=111726&highlight=Skf

_________________
Naar boven
Verborgen Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
dyno



Leeftijd: 41
Geregistreerd op: 15-10-2008
Berichten: 122
Woonplaats: Schriek

BerichtGeplaatst: Zo Jan 26, 2020 3:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wil hier erg kort op reageren. De assen zullen altijd een beetje speling hebben of ze lopen vast, een O-ring er bij in plaatsen is op zich geen slecht idee maar dan heb je weer minder plaats voor de bus zelf en slijt die sneller uit. Uiteindelijk veranderd die O-ring niets aan de werking zelf, hij houd alleen de benzine tegen.

Maar de benzine die je daar ziet lopen is redelijk normaal, zeker op moment dat je de motor stil legt. Na een minuutje gaat de acc. pomp over lopen (en soms ook hoofdmengsel bij erg warme motor). Die benzine loopt op de gasklep, over de gasklep as naar buiten. In principe, ten minste als de gasklep juist gemonteerd is, loopt die benzine via 2 smalle groefjes naar de andere kant van de as en recht de motor in. Echter, die groeven staan niet helemaal aan de buitenkant, er kan altijd wat benzine naar de bussen en die zie je er dan buiten uit komen. Dat is op zich geen probleem en ook geen probleem naar afstelling toe.

Als de speling niet te groot is en de carburator werkt niet naar behoren, is het meestal of de voorverwarming welke niet warm genoeg wordt of de carburator werd niet gereviseerd zoals het hoort.

Bij een VW carb moet je bijna altijd de boring overboren om hem terug rond te krijgen, daarna moet deze voorzien worden van een overmaat gasklep. Dat is het punt waar zoveel werk aan is. Als dat nog niet voldoende is, de hoek waaronder de gasklep gemaakt wordt moet erg precies zijn, na plaatsen van bussen in een ovaal gat hou je niet meer dezelfde center, je moet uw gasklep eerst passen en zien wanneer het eerste overname gaatje open gaat, mag niet te laat zijn en ook niet te vroeg. Om die reden maak ik gaskleppen maken met 0,5° op. De kennis zit hem dus in het bepalen van die gasklep stand na de revisie.

_________________
Meten om te weten
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 58
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2420
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 29, 2020 3:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hey allemaal,

ben lang weggeweest wegens aanhouden computerproblemen ...
Om het verhaal hier af te sluiten : de revisie is uiteindelijk afgerond , maar daarmee is het probleem nog niet van de baan.
Koudstart geen probleem, maar de kever trekt niet, integendeel, bij volgas houdt hij in !
Met mijn vorige 31pict3 had ik net hetzelfde probleem.
Na veel experminteren met andere sproeiers had ik de vorige wel in orde gekregen, in de huidige gereviseerde heb ik al uren tijd gestoken, maar nog geen goed resultaat.
Ik had nog een gereviseerde 30pict2 van Aircooled Beatleparadise liggen, da's niet de originele carbu voor een 1300AB, maar k heb die gemonteerd, en daar doet hij het voorbeeldig mee.
Alleen het koudstarten gaat niet zo vlotjes, maar als dat alles is kan ik daar wel mee leven.
Ik denk dat ik die 30pict2 maar ga laten zitten, die doet het goed dus, afblijven denk ik dan ...

_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
dyno



Leeftijd: 41
Geregistreerd op: 15-10-2008
Berichten: 122
Woonplaats: Schriek

BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2020 7:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Met andere woorden zoals ik al zei, een carburator reviseren is niet zo gemakkelijk, houd meer in dan bussen plaatsen, nieuwe pakkingen en eventueel extra O-ringen.

Het is een precisie instrument dat, indien juist in elkaar geknutseld, de hoeveelheid benzine / lucht regelt. Als niet juist in elkaar zit, bepaalde details over het hoofd gezien worden, niet werkt en met sproeiers spelen verandering meebrengt maar geen oplossing over de ganse lijn.

Reken op +/- 8h werk om een versleten VW carburetor correct te reviseren + onderdelen.

_________________
Meten om te weten
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group