www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Za Apr 27, 2024 9:18 am
knipper lichtje in het dachboard

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
oud beestje
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje


Leeftijd: 88
Geregistreerd op: 10-9-2020
Berichten: 27
Woonplaats: wommelgem

BerichtGeplaatst: Wo Nov 01, 2023 9:02 am    Onderwerp: knipper lichtje in het dachboard Reageer met quote

hallo iedereen, ik ben al enkele weken bezig met de bedrading van mijn kever te vervangen. met een kabelboom te bestellen ben je snel 600 euro kwijt ! dus zelf draad besteld in verschillende kleuren en dikte. ook kabelschoentjes en krimpkous kom je ver van 500 euro ! het herplaatsen wou ik liever veilig doen dus relais overal tussen en een nieuwe zekeringskast met de nieuwe zekeringen. nu is mij al veel gelukt met zuchten en blazen maar aan één ding geraak ik niet wijs ? de relais koppelen met de pinkers is niet zo simpel en ik heb dan nog andere schakelaars geplaatst ! om de 4 pinkers te laten werken lukt dit met 2 relais en een schakelaar met 4 polen. je moet aan de schakelaar de 2 bovenste polen gewoon overbruggen en de 2 onderste naar iedere kant van de pinkers. met de stuurhendel van vw is het even zoeken wie wat doet maar dat is me gelukt ! nu de pinker indicator ( lichtje ) werkt niet mee !! als ik het aansluit aan de pinkers gaat alles knipperen ? terwijl ik het langst één kant aansluit van de pinkers knippert het enkel als ik langst die kant pink ! als ik het het aan de knipper relais doe knippert alles ? waar moet dit dan aan gesloten worden om te knipperen langst 2 kanten ? alvast bedankt aan de kenners.
_________________
alles pakken voor ze ons pakken !
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
Mr.ME
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 8-1-2010
Berichten: 395
Woonplaats: winksele

BerichtGeplaatst: Do Nov 02, 2023 3:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

signaal lamp in teller is aangesloten op het pinkrelais op pin 49a of S (afhankelijk van relais)
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
oud beestje
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje


Leeftijd: 88
Geregistreerd op: 10-9-2020
Berichten: 27
Woonplaats: wommelgem

BerichtGeplaatst: Do Nov 02, 2023 6:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oké,ik zal het maandag eens uit proberen.
Alvast bedankt voor de info.

_________________
alles pakken voor ze ons pakken !
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
oud beestje
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje


Leeftijd: 88
Geregistreerd op: 10-9-2020
Berichten: 27
Woonplaats: wommelgem

BerichtGeplaatst: Ma Nov 06, 2023 6:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

heb vandaag nogmaals een poging ondernomen helaas zonder sucses.
als ik de plus draad aan de pinker relais doe gaat mijn relais automatich knipperen zonder dat de pinkers branden ? als ik het lampje uit de teller haal en zo er tegen hou werkt het wel ?? het lampje moet in een gaatje met er onder nog een voorziening voor de massa ( volgens mij ) ? als ik deze aansluit gaan de twee rode lampjes in de teller knipperen maar geen groen ?
zou er iets fout zijn met de relais die ik gebruik om te schakelen ? ik heb op youtube alles netjes gevolgd van aansluitingen met een dubbele schakelaar die mijn nood knipper lichten laat werken. dit alles werkt perfect buiten dat rot lampje. Mad

_________________
alles pakken voor ze ons pakken !
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
Davy Boscart
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 16-9-2017
Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke

BerichtGeplaatst: Wo Nov 08, 2023 8:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Relais hebben meer en meer rare kuren. Kwaliteit gaat er niet op vooruit! De waarschuwingsrelais van mij was een veertje kwijt en gaf kuren op de rest! Geen grotere zoektocht dan elektrische problemen! Veel succes.
_________________
I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam MSN messenger Ads
oud beestje
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje


Leeftijd: 88
Geregistreerd op: 10-9-2020
Berichten: 27
Woonplaats: wommelgem

BerichtGeplaatst: Do Nov 09, 2023 1:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk de oorzaak gevonden te hebben !
de relais zijn bij mij negatief gekoppeld, wat inhoud dat bij mij de relais aangaan als ik mijn lichten aanzet de relais massa krijgen omdat ze stroom geven aan de relais ( moeilijk uit te leggen !! ) heel mijn auto is dus massa en bij de minste massa die ik geef aan een lampje gaan mijn relais aan en knippert dus alles wat van de knipperrelais komt. ik moet van de relais de witte draden naar de hendel aan mijn stuur doen en de gele naar mijn pinkers en de zwarte aan de massa ( denk ik ?? ) zo krijgt de relais van de witte draden om stroom te geven aan de gele draad en knippert mijn pinker, de massa kan direkt naast de pinker aan mijn chassis. als ik dan het dachboard lampje mee aansluit op de knipperrelais zou het mee moeten pinken ? nu gaf het lampje altijd massa aan mijn relais en begon te werken. sorry voor de onbegrijpelijke uitleg maar ik hoop dat dit mijn probleem oplost ! verkeerde draad aan de verkeerde draden van de pinkers.
de bedoeling is om alles aan te sluiten via relais, één voor de claxon, lichten, stoplichten, pinkers, raamverwarming ... strak plan maar gebrek aan voldoende kennis is geen aanrader ! volhouden en blijven proberen is mijn moto, zonder stress te krijgen ?
op mijn werkbank werkt het nu nog plaatsen in mijn kever.
groeten

_________________
alles pakken voor ze ons pakken !
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
Davy Boscart
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 16-9-2017
Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke

BerichtGeplaatst: Do Nov 09, 2023 8:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Komt helemaal goed... Door te zoeken leer je veel bij!
_________________
I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam MSN messenger Ads
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 98
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2023 3:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

je geeft het zelf al aan ... onbegrijpelijke uitleg ... een schemaatje zou veel verduidelijken. Maar zoals jij de elektriciteit van je kever wil aansluiten (o.a. alles over relais ...) verander je heel het principeschema en gaat er hier niemand nog iets zinnigs kunnen zeggen en kunnen helpen.
_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
oud beestje
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje


Leeftijd: 88
Geregistreerd op: 10-9-2020
Berichten: 27
Woonplaats: wommelgem

BerichtGeplaatst: Vr Nov 10, 2023 6:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt polleke, ik heb u site gevonden en ga beginnen met het begin. geen onsteking op de bobijn ? nieuwe gekocht en nog geen ontsteking ? ga nu verder zoeken ! ik heb ook die relais besteld om de bobijn te sparen bij langdurig aanstaan van het contact ( denk dat dit de oorzaak is dat mijn bobijn stuk is gegaan ? )
van de relais is het me toch al gelukt om de lichten, toeter, stoplichten, ruitverwarming, pinkers, dubbelpinkers, ruitenwissers, en blazer te laten werken ! het dachboard lichtje moet ook geaard worden aan de pinkrelais !!!
https://www.youtube.com/user/4g63mightymax?sub_confirmation=1
deze link volg ik van een amerikaan die het duidelijk uitlegt ( als je het snapt ? ) ook mijn bedrading is compleet vernieuwd met andere kleuren wel eens waar maar ik weet welke draad waar vandaan komt ! het electriche schema moet ik niet volgen daar er nu overal relais tussen staan, en die schakelen alles. hoop ik ? Very Happy
ja je kan zeggen dat dit overkill is maar ik moest mijn bedrading toch vervangen en wou het goed doen ? relais sparen toch de schakelaars en geven met een beetje stroom een grote stroom toe aan starter en andere gebruikers. hopelijk kan nu iedereen wat volgen aan mijn idee, foto's doorsturen lukt mij niet ? maar dat geef ik sneller op dan mijn hobby !

_________________
alles pakken voor ze ons pakken !
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
oud beestje
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje


Leeftijd: 88
Geregistreerd op: 10-9-2020
Berichten: 27
Woonplaats: wommelgem

BerichtGeplaatst: Zo Nov 19, 2023 10:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

probleem opgelost ! de kilometerteller heeft achteraan de drie lampjes van de olie, alternator en pinkers zitten, deze had ik op de lampjes voorzien van + 12 volt ? dit werkt niet want de lampjes zelf moeten worden voorzien van massa !! de lampjes zijn verbonden door een koperplaatje er net onder waar de + 12 volt op moet komen ! één draadje verkeerd kan een wereld van verschil geven.
_________________
alles pakken voor ze ons pakken !
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group