Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
meshell57 Flat4Free Groentje
Leeftijd: 34 Geregistreerd op: 20-8-2014 Berichten: 8
Woonplaats: brughe
|
Geplaatst: Zo Aug 24, 2014 2:36 pm Onderwerp: ontsteking afstellen |
|
|
Yow!
Ben op mijn gemak bezig met mijn vriendin haar kever wat in orde te zetten en vroeg mij af of er mij iemand kan verder helpen met het ontstekings tijdstip te bepalen ?
motor zou (volgens de vriendin) van een bus komen : AB893364
de verdeler is een bosh 0231 178 009
op het internet heb ik al redelijk wat gevonden :
Timing Set At:: Most applications - 5 to 7.5deg BTDC Static. Full advance should not exceed 32 degrees at 3000rpm with stroboscopic timing light. Here's a couple of links dealing with this subject:
Timing Set At:: 7.5deg BTDC Static
Advance/Retard Range: Unknown
iemand een idee wat een "veilige" basis setup is (zou ev. kijken om een stroboscoop aan te schaffen, tips?) ?
momenteel vonkt hij op:
Iemand een idee op wnr dit is? En waar hij zou moeten staan , weet namelijk niet of dat alle poelies dezelfde merktekens hebben?
Voila ,de eerste post is een feit alvast bedankt!
Laatst aangepast door meshell57 op Zo Aug 24, 2014 8:40 pm, in totaal 2 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
fonzamundo Flat4Free Stamgast
Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 407
Woonplaats: Brugge
|
Geplaatst: Zo Aug 24, 2014 6:03 pm Onderwerp: |
|
|
Is zo op de foto te zien een AB-blok (dus 1300 dubbelpoorts kever)
Standaardafstelling is inderdaad 7,5° voor het bovenste dode punt
Maximum vervroeging tussen de 28 en 32° bij 3000-3500 tpm
Contacthoek tussen de 42 en de 58° (best iets van de rond de 50)
Qua strobo eens rondkijken bij o.a. Conrad naar het merk Equus (heb er zo eentje en heel tevreden van). Kan je contacthoek ook mee meten en goed stroboscopisch afstellen want met RPM-meter _________________ Metallic blauwe 1300L AB-blok ('72)
Kazan Rot spaarkever 1300 F-blok ('72)
Chocoladebruine T2B Kombi 1641 AS-blok ('75) <- rebuilt engine! |
|
Naar boven |
|
|
wimpie Flat4Free Junkie
Leeftijd: 102 Geregistreerd op: 26-1-2004 Berichten: 8997
Woonplaats: Hoogerheide N.L.
|
Geplaatst: Zo Aug 24, 2014 9:04 pm Onderwerp: |
|
|
En zo'n poelie die jij hebt is nooit te vertrouwen..
Was ooit een test over in Hot Vw's magazine. _________________ Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken. |
|
Naar boven |
|
|
meshell57 Flat4Free Groentje
Leeftijd: 34 Geregistreerd op: 20-8-2014 Berichten: 8
Woonplaats: brughe
|
Geplaatst: Zo Aug 24, 2014 9:08 pm Onderwerp: |
|
|
Bedankt , ga dan direct eens kijken .
Heb je een idee wat de merktekens op men poelie zeggen ? |
|
Naar boven |
|
|
wimpie Flat4Free Junkie
Leeftijd: 102 Geregistreerd op: 26-1-2004 Berichten: 8997
Woonplaats: Hoogerheide N.L.
|
Geplaatst: Zo Aug 24, 2014 9:16 pm Onderwerp: |
|
|
Bovenste dode punt en ontstekingstijdstip als het goed is. Maar in de Hot Vw's test hadden ze een bougie gepakt,porselein eraf geslagen,draad in getapt en daar een bout in gedraaid . Toen de aangepaste 'bougie' terug in het blok gedraaid en voorzichtig met de hand de motor verdraaid tot de zuiger tegen de bout aan tikte en daar een aantekening van gemaakt op de poelie. Toe terug de andere kant op gedraaid tot hij weer aantikte en wederom afgetekend op de poelie. Nu zou het midden van die 2 aftekeningen op de poelie het BDP moeten zijn,maar dat was bij 9 van de 10 geteste poelies niet echt goed. Dus als je dan gaat proberen je motor af te stellen klopt het nooit ! _________________ Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken. |
|
Naar boven |
|
|
meshell57 Flat4Free Groentje
Leeftijd: 34 Geregistreerd op: 20-8-2014 Berichten: 8
Woonplaats: brughe
|
Geplaatst: Zo Aug 24, 2014 9:18 pm Onderwerp: |
|
|
Wat adviseer je dan?
Bdp bepalen door te voelen in de cilinder en zelf merkteken(s) aan te brengen of... ? |
|
Naar boven |
|
|
wimpie Flat4Free Junkie
Leeftijd: 102 Geregistreerd op: 26-1-2004 Berichten: 8997
Woonplaats: Hoogerheide N.L.
|
Geplaatst: Zo Aug 24, 2014 9:22 pm Onderwerp: |
|
|
Dan weet je wel of je poelie goed is voor jou motor..
Ik zie wel vaker poelie's te koop liggen,maar hoe weet je nou of hij bij je motor hoort ? Er zijn motoren die op voorontsteking,naontsteking of op 0 graden afgesteld moeten worden _________________ Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken. |
|
Naar boven |
|
|
meshell57 Flat4Free Groentje
Leeftijd: 34 Geregistreerd op: 20-8-2014 Berichten: 8
Woonplaats: brughe
|
Geplaatst: Zo Aug 24, 2014 9:23 pm Onderwerp: |
|
|
we praten blijkbaar langs elkaar heen .
Denk dat ik dat eens ga proberen dan ! een "dop"schroevendraaier zonder dop erop (is dan stomp ) lijkt mij een goed alternatief voor eens mee te proberen ? |
|
Naar boven |
|
|
wimpie Flat4Free Junkie
Leeftijd: 102 Geregistreerd op: 26-1-2004 Berichten: 8997
Woonplaats: Hoogerheide N.L.
|
Geplaatst: Zo Aug 24, 2014 9:24 pm Onderwerp: |
|
|
Hoe zet je die goed vast in je cilinderkop dan ? _________________ Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken. |
|
Naar boven |
|
|
meshell57 Flat4Free Groentje
Leeftijd: 34 Geregistreerd op: 20-8-2014 Berichten: 8
Woonplaats: brughe
|
Geplaatst: Zo Aug 24, 2014 9:27 pm Onderwerp: |
|
|
wimpie schreef: | Er zijn motoren die op voorontsteking,naontsteking of op 0 graden afgesteld moeten worden |
Had iets gelezen over de 009 ontsteking (centrifugaal) vs de vacuum-vervroegende dat dit ook veel uit maakt?
Het hele kever/vw gebeuren is nieuw voor mij (en heb anders ook maar een beperkte ervaring met auto's) dus alle info,weetjes,tips en tricks zijn zeer welkom |
|
Naar boven |
|
|
|
|