www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Zo Jun 16, 2024 12:43 am
Turbo kevermotor
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rellikagem
Flat4Free Rakker
Flat4Free Rakker


Leeftijd: 33
Geregistreerd op: 2-9-2011
Berichten: 221
Woonplaats: Deinze (Oost-Vlaanderen)

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2015 2:04 pm    Onderwerp: Turbo kevermotor Reageer met quote

Goedemiddag,

Mijn project is nog niet klaar en ik zit al aan het volgende te denken, de motor.

Het zal een sportief blok worden. Welke set-up ik ga gebruiken weet ik nog niet, ik plan alles ruim voldoende op voorhand, kan ik er mijn tijd voor nemen en leren.

Maar dus een turbo blok maken.

Ik zie 2 soorten set-ups vaak terugkomen, namelijk:
Luchtfilter-turbo-carburator-inlaat-koppen
Luchtfilter-carburator-turbo-inlaat-koppen

Welke van de twee is het beste? Mij lijkt eerder de tweede optie, lijkt dan dat de carburator minder afziet en er minder obstructie is.
Maar graag uitleg gevraagd.

Het plan zou zijn om zoveel mogelijk binnen de motorruimte en jupe te laten vallen.

Alvast bedankt. Smile

Groeten

Timmy

_________________
Old volkswagens never die, they just get lower.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
classic line
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 44
Geregistreerd op: 22-12-2006
Berichten: 411
Woonplaats: putte

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2015 5:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wat bedoel je precies met je 2 soorten set-ups ?



of bedoel je de opbouw volgorden
want dan zit je namelijk bij allebei fout een turbo zit namelijk in je uitlaat systeem
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
Rubenski



Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 10-9-2012
Berichten: 702
Woonplaats: Merendree

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2015 6:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt draw trough, mengsel door je turbo zuigen.
Je hebt blow trough, je blaast dan de lucht door je carb.

Ga je voor het laatste, neem dan vaneerstekeer injectie. Veeeel meer mogelijkheden en een constantere afstelling.
Eigelijk altijd de juiste omdat je ecu dan het werk doet.

Met een draw trough met carb is het altijd compromissen maken. Ask me how i know.

Ik wens je veel succes en hopelijk heb je veel kennis omtrent motoren en turbos want er komt veel meer bij kijken dan een turbo op je uitlaat en de boel aansluiten.

Wil je hem onder je jupe mag je al rekenen op een uitlaat van 300plus. Cilinders en pistons. Alles gebanceerd en versterkt, scavenge pomp voor je olieleiding van je turbo. Enzoverder enzovoort.....
Met 5000 kom je er niet.

Grtz

_________________
Seablue 1964 kever
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
classic line
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 44
Geregistreerd op: 22-12-2006
Berichten: 411
Woonplaats: putte

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2015 6:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

maar met een blow trough gebruik je geen turbo toch ?
maar een compressor (alla G-lader judson )
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
Rubenski



Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 10-9-2012
Berichten: 702
Woonplaats: Merendree

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2015 6:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jawel. Je kan zowel een turbo als een compressor gebruiken.

Ik heb een blower met draw trough. Dwz, de carb staat bovenop de supercharger.

Je kan een filter op de ingang van je turbo zetten en.de uitgang van je turbo verbind je met je carb.

Daar komt dan bij kijken dat je je carb moet aanpassen om onder druk te werken....

_________________
Seablue 1964 kever
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
classic line
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 44
Geregistreerd op: 22-12-2006
Berichten: 411
Woonplaats: putte

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2015 6:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

heb ik ook weer wat geleerd Smile

ik weet wel dat een blower of compressor wordt aangedreven doormiddel van een snaar

maar een turbo zou dan werken door de zuigkracht in plaats van uitlaat druk
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
andy van der jeught
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 9-10-2004
Berichten: 6449
Woonplaats: Denderbelle

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2015 7:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dan gaat hem ni werken hoor
een turbo werkt op uitlaatgassen

_________________
kever '74 project:
http://www.flat4free.be/forum/viewtopic.php?t=107103
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
Rubenski



Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 10-9-2012
Berichten: 702
Woonplaats: Merendree

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2015 7:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Blower of supercharger word aangedreven voor je krukas

Turbo is direct aangesloten op je uitlaat. De uitlaatgassen drijven een schoep aan die direct verbonden is aan een 2e schoep. De inlaatzijde. Ook die produceert dan samengeperste lucht die je in de motor blaast.

Neem.een kijkje op www.shoptalkforums.com bij forced induction. Lees enkele van die top-builds door en kijk dan als je er nog zin in hebt.

Turbo is leuk maar maak dan wel de afweging van wat voor doel je kever met die motor moet dienen.
Het lukt soms maar een barn-build turbo motor is niet altijd even betrouwbaar.

Daarom, wil je normaal kunnen rijden, af en toe een streep trekken en vb eens naar op de strip staan. Hmmm dan begint het geld te kosten en geloof me, boost is verslavend en je wil altijd meer. ask me how i know.........again Smile

Kzie dat je ven deinze bent. Niet ver uit mijn buurt. Je bent altijd eens welkom in merendree

_________________
Seablue 1964 kever
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Rellikagem
Flat4Free Rakker
Flat4Free Rakker


Leeftijd: 33
Geregistreerd op: 2-9-2011
Berichten: 221
Woonplaats: Deinze (Oost-Vlaanderen)

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2015 7:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik besef dat ik nog veel ga moeten leren, maar staat op de planning om te beginnen bouwen ergens volgende zomer.

Zit geen haast bij.

Nu ken ik de termen blow-trough/draw-trough, daar kqn ik ook weer verder op zoeken.

Turbo zit op het uitlaatsysteem maar heeft nog steeds een luchtfilternodig voor de aanzuiging.

Moest het niet onder de jupe passen is dat niet het grootste probleem, is reeds demontabel gemaakt.

Mijn idee is: Baja uitlaat gebruiken, collector aanpassen en flens op lassen, turbo monteren met de carburator voor de turbo (draw-trough dus), dan inlaat.

PK/koppel speelt uiteindelijk niet zo een grote rol, maar snel of toch nèt wat sneller zijn is leuk.

Maar eerst moet ik eens samenzitten met een motorbouwer of iemand met veel kennis om alles te bespreken om eerst een onderblok samen te steken, dan verder kijken naar turbo opstelling.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

_________________
Old volkswagens never die, they just get lower.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
Rellikagem
Flat4Free Rakker
Flat4Free Rakker


Leeftijd: 33
Geregistreerd op: 2-9-2011
Berichten: 221
Woonplaats: Deinze (Oost-Vlaanderen)

BerichtGeplaatst: Di Aug 18, 2015 7:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En zo werkt een turbo dus, niet zoals ik vroeger (heel vroeger Wink ) dacht dat de uitlaatgassen in de verbrandingskamer terecht komen.

Uitlaatgassen en aangezogen lucht komen dus niet in aanraking met elkaar.


_________________
Old volkswagens never die, they just get lower.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group