Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rellikagem Flat4Free Rakker
Leeftijd: 33 Geregistreerd op: 2-9-2011 Berichten: 221
Woonplaats: Deinze (Oost-Vlaanderen)
|
Geplaatst: Di Aug 18, 2015 2:04 pm Onderwerp: Turbo kevermotor |
|
|
Goedemiddag,
Mijn project is nog niet klaar en ik zit al aan het volgende te denken, de motor.
Het zal een sportief blok worden. Welke set-up ik ga gebruiken weet ik nog niet, ik plan alles ruim voldoende op voorhand, kan ik er mijn tijd voor nemen en leren.
Maar dus een turbo blok maken.
Ik zie 2 soorten set-ups vaak terugkomen, namelijk:
Luchtfilter-turbo-carburator-inlaat-koppen
Luchtfilter-carburator-turbo-inlaat-koppen
Welke van de twee is het beste? Mij lijkt eerder de tweede optie, lijkt dan dat de carburator minder afziet en er minder obstructie is.
Maar graag uitleg gevraagd.
Het plan zou zijn om zoveel mogelijk binnen de motorruimte en jupe te laten vallen.
Alvast bedankt.
Groeten
Timmy _________________ Old volkswagens never die, they just get lower. |
|
Naar boven |
|
|
classic line Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 44 Geregistreerd op: 22-12-2006 Berichten: 411
Woonplaats: putte
|
Geplaatst: Di Aug 18, 2015 5:40 pm Onderwerp: |
|
|
wat bedoel je precies met je 2 soorten set-ups ?
of bedoel je de opbouw volgorden
want dan zit je namelijk bij allebei fout een turbo zit namelijk in je uitlaat systeem |
|
Naar boven |
|
|
Rubenski
Leeftijd: 36 Geregistreerd op: 10-9-2012 Berichten: 702
Woonplaats: Merendree
|
Geplaatst: Di Aug 18, 2015 6:40 pm Onderwerp: |
|
|
Je hebt draw trough, mengsel door je turbo zuigen.
Je hebt blow trough, je blaast dan de lucht door je carb.
Ga je voor het laatste, neem dan vaneerstekeer injectie. Veeeel meer mogelijkheden en een constantere afstelling.
Eigelijk altijd de juiste omdat je ecu dan het werk doet.
Met een draw trough met carb is het altijd compromissen maken. Ask me how i know.
Ik wens je veel succes en hopelijk heb je veel kennis omtrent motoren en turbos want er komt veel meer bij kijken dan een turbo op je uitlaat en de boel aansluiten.
Wil je hem onder je jupe mag je al rekenen op een uitlaat van 300plus. Cilinders en pistons. Alles gebanceerd en versterkt, scavenge pomp voor je olieleiding van je turbo. Enzoverder enzovoort.....
Met 5000 kom je er niet.
Grtz _________________ Seablue 1964 kever |
|
Naar boven |
|
|
classic line Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 44 Geregistreerd op: 22-12-2006 Berichten: 411
Woonplaats: putte
|
Geplaatst: Di Aug 18, 2015 6:44 pm Onderwerp: |
|
|
maar met een blow trough gebruik je geen turbo toch ?
maar een compressor (alla G-lader judson ) |
|
Naar boven |
|
|
Rubenski
Leeftijd: 36 Geregistreerd op: 10-9-2012 Berichten: 702
Woonplaats: Merendree
|
Geplaatst: Di Aug 18, 2015 6:48 pm Onderwerp: |
|
|
Jawel. Je kan zowel een turbo als een compressor gebruiken.
Ik heb een blower met draw trough. Dwz, de carb staat bovenop de supercharger.
Je kan een filter op de ingang van je turbo zetten en.de uitgang van je turbo verbind je met je carb.
Daar komt dan bij kijken dat je je carb moet aanpassen om onder druk te werken.... _________________ Seablue 1964 kever |
|
Naar boven |
|
|
classic line Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 44 Geregistreerd op: 22-12-2006 Berichten: 411
Woonplaats: putte
|
Geplaatst: Di Aug 18, 2015 6:53 pm Onderwerp: |
|
|
heb ik ook weer wat geleerd
ik weet wel dat een blower of compressor wordt aangedreven doormiddel van een snaar
maar een turbo zou dan werken door de zuigkracht in plaats van uitlaat druk |
|
Naar boven |
|
|
andy van der jeught Flat4Free Junkie
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 9-10-2004 Berichten: 6449
Woonplaats: Denderbelle
|
|
Naar boven |
|
|
Rubenski
Leeftijd: 36 Geregistreerd op: 10-9-2012 Berichten: 702
Woonplaats: Merendree
|
Geplaatst: Di Aug 18, 2015 7:08 pm Onderwerp: |
|
|
Blower of supercharger word aangedreven voor je krukas
Turbo is direct aangesloten op je uitlaat. De uitlaatgassen drijven een schoep aan die direct verbonden is aan een 2e schoep. De inlaatzijde. Ook die produceert dan samengeperste lucht die je in de motor blaast.
Neem.een kijkje op www.shoptalkforums.com bij forced induction. Lees enkele van die top-builds door en kijk dan als je er nog zin in hebt.
Turbo is leuk maar maak dan wel de afweging van wat voor doel je kever met die motor moet dienen.
Het lukt soms maar een barn-build turbo motor is niet altijd even betrouwbaar.
Daarom, wil je normaal kunnen rijden, af en toe een streep trekken en vb eens naar op de strip staan. Hmmm dan begint het geld te kosten en geloof me, boost is verslavend en je wil altijd meer. ask me how i know.........again
Kzie dat je ven deinze bent. Niet ver uit mijn buurt. Je bent altijd eens welkom in merendree _________________ Seablue 1964 kever |
|
Naar boven |
|
|
Rellikagem Flat4Free Rakker
Leeftijd: 33 Geregistreerd op: 2-9-2011 Berichten: 221
Woonplaats: Deinze (Oost-Vlaanderen)
|
Geplaatst: Di Aug 18, 2015 7:10 pm Onderwerp: |
|
|
Ik besef dat ik nog veel ga moeten leren, maar staat op de planning om te beginnen bouwen ergens volgende zomer.
Zit geen haast bij.
Nu ken ik de termen blow-trough/draw-trough, daar kqn ik ook weer verder op zoeken.
Turbo zit op het uitlaatsysteem maar heeft nog steeds een luchtfilternodig voor de aanzuiging.
Moest het niet onder de jupe passen is dat niet het grootste probleem, is reeds demontabel gemaakt.
Mijn idee is: Baja uitlaat gebruiken, collector aanpassen en flens op lassen, turbo monteren met de carburator voor de turbo (draw-trough dus), dan inlaat.
PK/koppel speelt uiteindelijk niet zo een grote rol, maar snel of toch nèt wat sneller zijn is leuk.
Maar eerst moet ik eens samenzitten met een motorbouwer of iemand met veel kennis om alles te bespreken om eerst een onderblok samen te steken, dan verder kijken naar turbo opstelling.
Alvast bedankt voor de antwoorden! _________________ Old volkswagens never die, they just get lower. |
|
Naar boven |
|
|
Rellikagem Flat4Free Rakker
Leeftijd: 33 Geregistreerd op: 2-9-2011 Berichten: 221
Woonplaats: Deinze (Oost-Vlaanderen)
|
Geplaatst: Di Aug 18, 2015 7:24 pm Onderwerp: |
|
|
En zo werkt een turbo dus, niet zoals ik vroeger (heel vroeger ) dacht dat de uitlaatgassen in de verbrandingskamer terecht komen.
Uitlaatgassen en aangezogen lucht komen dus niet in aanraking met elkaar.
_________________ Old volkswagens never die, they just get lower. |
|
Naar boven |
|
|
|
|