Het is nu Zo Jun 16, 2024 4:33 am |
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
de staal Flat4Free Groentje
![Flat4Free Groentje Flat4Free Groentje](vw_1.gif)
Leeftijd: 34 Geregistreerd op: 10-6-2014 Berichten: 10
Woonplaats: Aalst
|
Geplaatst: Di Mrt 08, 2016 7:26 pm Onderwerp: ombouw naar 12V |
|
|
bestekes,
waarschijnlijk het zoveelste topic over de ombouw van 6 naar 12V..
ik wil mijn kevertje van 62 (met 1600cc motor) wat betrouwbaarder maken,
ook heb ik al 2x een kapotte batterij gehad, en 6V batterijen zijn niet goedkoop..
ik heb zelf zo veel mogelijk informatie proberen te verzamelen,
maar toch zit ik met nog enkele vragen..
de onderdelen die ik moet gaan zoeken zijn de volgende:
- startmotor
- alternator en steun
- bobijn
- spanningsregelaar
- choke element en elektrische sproeier
- elektronische ontsteking
- alle lampjes
- pinkerdoos
- grootlichtrelais
- ruitenwissermotor of omvormer
- claxon
- accu
nu:
1) de startmotor zou 6V kunnen blijven, als de solenoïde verander
maar wat is een solenoïde?
ik las ook ergens dat je contactslot hier onder zou kunnen lijden (te veel amp)
iemand hier ervaring mee?
2) ik kom op webshops verschillende bobines tegen, waarvan er soms een groot prijsverschil is, welke bobine koop ik best?
3) ontsteking met onderdruk of centrifugale voorontsteking? wat is het verschil? momenteel heb ik met onderdruk, dus de nieuwe moet ook zo zijn?
4) ik dacht aan de volgende alternator: http://www.scarab.be/ShowItem.aspx?s_id=33-022-CN
goed idee of toch maar iets anders opteren?
5) bij de zoektocht naar de nieuwe grootlichtrelais kwam ik ook een universeelrelais en starmotor relais tegen, ook maar bestellen?
alvast heeeeel erg bedankt!
Jonas |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Polleke Flat4Free Junkie
![Flat4Free Junkie Flat4Free Junkie](vw_5.gif)
Leeftijd: 43 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Wo Mrt 09, 2016 10:36 am Onderwerp: |
|
|
1) startersolenoide
http://www.agcoauto.com/content/news/p2_articleid/254
is het blokje dat naast je starter hangt. als je die omzet naar een 12V is er normaal gezien verder geen probleem met je contact
2) ik rij met een versterkte bobijn van BERU, +- 50 euro en ook geschikt voor een elektronische ontsteking
3) geen ervaring mee. Blijft in elk geval denk ik een met onderdruk, maar waarom zou je die veranderen ?
4) Als je omschakelt van dynamo naar alternator verandert je schema enigszins. Schema is bijgevoegd. De spanningregelaar vervalt ...
5) grootlichtrelais geen ervaring mee, startrelais kan nuttig zijn om je contact te ontlasten _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
lucas Flat4Free Junkie
![Flat4Free Junkie Flat4Free Junkie](vw_5.gif)
Leeftijd: 41 Geregistreerd op: 27-12-2003 Berichten: 2359
Woonplaats: Oostende
|
Geplaatst: Wo Mrt 09, 2016 2:18 pm Onderwerp: |
|
|
Hallo,
3) ontsteking met onderdruk of centrifugale voorontsteking? wat is het verschil? momenteel heb ik met onderdruk, dus de nieuwe moet ook zo zijn?
De ontsteking wordt aan de carbu gekoppeld. Blijf zoals het is.
Luister niet naar het lied van de sirene. (lezen: sirene = verkopers van elektronische verdelers)
4) ik dacht aan de volgende alternator: http://www.scarab.be/ShowItem.aspx?s_id=33-022-CN
goed idee of toch maar iets anders opteren?
Volgens mij is dat Chinese m.. , pardon, copie van slechte kwaliteit. Waarom wil je persé een alternator? Je zal de voet en de benzinepomp ook moeten veranderen. Dynamo's in 12 V bestaan ook.
5) bij de zoektocht naar de nieuwe grootlichtrelais kwam ik ook een universeelrelais en starmotor relais tegen, ook maar bestellen?
- See more at: http://www.flat4free.be/forum/viewtopic.php?t=130197#sthash.6FCbbW1r.dpuf
Een grootlichtrelais is geen gewoon relais; Hij heeft inderdaad 2 posities, plus de S.
Binnenkort (19 – 20 maart) is er beurs bij Brigou, in Rumbeke. Daar zal je originele kwaliteit vinden, o.a. voor je relais. _________________ 150.000 km met de kever! |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
de staal Flat4Free Groentje
![Flat4Free Groentje Flat4Free Groentje](vw_1.gif)
Leeftijd: 34 Geregistreerd op: 10-6-2014 Berichten: 10
Woonplaats: Aalst
|
Geplaatst: Wo Mrt 09, 2016 3:22 pm Onderwerp: |
|
|
alvast heel erg bedankt voor de reacties!
dus:
1) probleem opgelost
2) probleem opgelost, als ik een bobine aankoop, vermeld ik gewoon welke ontsteking ik heb dus
3) probleem opgelost, ik wou nie perse veranderen, vroeg me gewoon af of ze uitwisselbaar waren, en eventueel voor een nadelen, maar ik blijf dus gewoon bij onderdruk
4) is het niet zo dat een alternator beter oplaadt dan een dynamo? het is zeker geen must, maar ik dacht als ik toch bezig ben, kan ik het maar beter ook doen en de kans op een platte batterij verkleinen..
zal heel zeker wel van bij de chinees zijn, en het is mss idd beter van iets kwalitatiefs aan te schaffen..
dus op zoek naar een kwalitatieve dynamo of alternator
5) dus eigelijk heb ik ze alle 3 nodig
(mijn kever staat in een garage die ik huur, kan niet meteen kijken, maar ik rij er straks even heen om alles te bekijken)
dit weekend is het ook Ninove, ben van plan om daar eerst eens rond te kijken naar de onderdelen, daarom dat ik graag alles al op een rijtje zou hebben
Jonas |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
henk Flat4Free Verslaafde
![Flat4Free Verslaafde Flat4Free Verslaafde](vw_4.gif)
Geregistreerd op: 29-4-2004 Berichten: 511
Woonplaats: oostende
|
Geplaatst: Wo Mrt 09, 2016 3:56 pm Onderwerp: |
|
|
Heb enkele jaren geleden men kever omgebouwd van 6 volt naar 12 volt.
en heb de 6 volt starter er laten inzitten zonder iets eraan aan te passen.
en heb daar nog nooit problemen mee had.
Henk!!! _________________ the older i get the faster i was!!! |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
VintageSpeed Flat4Free Junkie
![Flat4Free Junkie Flat4Free Junkie](vw_5.gif)
![](https://img.photobucket.com/albums/v363/Broker77/Mouse.jpg)
Leeftijd: 47 Geregistreerd op: 14-7-2005 Berichten: 1382
Woonplaats: Westerlo (B)
|
Geplaatst: Wo Mrt 09, 2016 5:04 pm Onderwerp: |
|
|
en hij gaat lekker snel rond zo. Na verloop van de jaren gaat deze wel sneller versleten zijn, maar eigenlijk kan je wel een tijdje verder zo.
Ik heb een nonkel die in de jaren '60-'70 een vw garage had, en zij lieten destijds reeds veel starters herwikkelen naar 5V bij een 6volt kever (of 10,5V bij een 12volt systeem) om beter en sneller te kunnen starten.
Ze verslijten sneller, maar je heb toch een vlotter startende auto _________________ 62rag & 65split |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Polleke Flat4Free Junkie
![Flat4Free Junkie Flat4Free Junkie](vw_5.gif)
Leeftijd: 43 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Wo Mrt 09, 2016 6:20 pm Onderwerp: |
|
|
4) een alternator laad vol op vanaf stationair toerental, bij een dynamo is dat +- toerental afhankelijk maar :
Als je niet van plan bent nog veel extra toeters en bellen aan te sluiten die veel vermogen vragen is een dynamo zeker toereikend.
Het is zo een beetje als denken dat je met een zwaardere batterij beter af bent, een zwaardere batterij zal er langer over doen eer ze plat is, maar je hebt ook meer tijd nodig om ze terug te laden ...
Het is dus allemaal een beetje relatief, maar als je je kever +- standaard houdt heb je geen problemen met een dynamo en een standaardbatterij van 12V/36Ah, en het zal ook goedkoper uitvallen
Ikzelf zou eerder standaard A-kwaliteit kopen dan zwaardere B-kwaliteit, maar de keuze is aan u _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
de staal Flat4Free Groentje
![Flat4Free Groentje Flat4Free Groentje](vw_1.gif)
Leeftijd: 34 Geregistreerd op: 10-6-2014 Berichten: 10
Woonplaats: Aalst
|
Geplaatst: Wo Mrt 09, 2016 7:32 pm Onderwerp: |
|
|
in dat geval ga ik gewoon voor een dynamo gaan van bosch..
momenteel heb ik geen toeters en bellen, en die komen er ook niet in, op een sigaterettenaansteker na, voor het geval dat ik mijn gps eens wil gebruiken..
er zit zelfs geen radio in, en denk ook niet dat ik er een in ga steken (vindt het niet mooi, de sigarettenaansteker zal ik wel ergens kunnen stoppen dat je hem niet ziet..)
dus de dynamo zal wel vostaan dan..
bedankt,
jonas |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
Polleke Flat4Free Junkie
![Flat4Free Junkie Flat4Free Junkie](vw_5.gif)
Leeftijd: 43 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Wo Mrt 09, 2016 8:13 pm Onderwerp: |
|
|
de staal schreef: | in dat geval ga ik gewoon voor een dynamo gaan van bosch..
momenteel heb ik geen toeters en bellen, en die komen er ook niet in, op een sigaterettenaansteker na, voor het geval dat ik mijn gps eens wil gebruiken..
er zit zelfs geen radio in, en denk ook niet dat ik er een in ga steken (vindt het niet mooi, de sigarettenaansteker zal ik wel ergens kunnen stoppen dat je hem niet ziet..)
dus de dynamo zal wel vostaan dan..
bedankt,
jonas |
absoluut
hou er dan wel rekening mee dat je een nieuwe spanningsregelaar moet hebben _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
wimpie Flat4Free Junkie
![Flat4Free Junkie Flat4Free Junkie](vw_5.gif)
![](http://www.flat4free.be/forum/files/bus_op_budel_956.jpg)
Leeftijd: 27 Geregistreerd op: 26-1-2004 Berichten: 8996
Woonplaats: Hoogerheide N.L.
|
Geplaatst: Wo Mrt 09, 2016 10:38 pm Onderwerp: |
|
|
Grootlichtrelais heb je ook niet nodig. volgens mij zit je schakelaar op de vloer.
Als je een alternator pakt met ingebouwde regelaar ben je snel klaar.
Is ook makkelijker met de bedrading ! _________________ Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken. |
|
Naar boven |
|
![](templates/subSilver/images/spacer.gif) |
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag geen bestanden downloaden in die forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|