www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Za Apr 27, 2024 2:11 pm
Hulp elecktrisch schema?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yannvanh
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 32
Geregistreerd op: 20-2-2013
Berichten: 395
Woonplaats: Bilzen, Limburg

BerichtGeplaatst: Ma Jul 04, 2016 6:59 pm    Onderwerp: Hulp elecktrisch schema? Reageer met quote

Dag beste mede t2 liefhebbers,
Ik ben bijna aan het einde van mijn 2j durende restauratie en nu kom
Ik aan het laatste onderdeel: de elecktriciteit.
Nu was mijn vraag of iemand een ietwat ‘simpel’ schematje voor me kon opstellen?
Wat ik er graag in wou zetten:
- Huishoudaccu (hoeveel Ah?)
- Scheidingsrelais
- Omvormer 12v-230v (heb er een ter beschikking van 500W)
- 3a4 stopcontacten 230V
- 2a3 sigarettenaanstekers 12V
- Schakelaar en een lamp (12v of 230v)
- en een koelkastje.

Zou iemand dit voor me kunnen uittekenen? Ik heb al wat opzoekwerk
Gedaan maar snap er geen snars van..
Ook zou het handig zijn als de kabeldiktes en hoeveel A de zekeringen
Moeten zijn die ertussen moeten.

Groetjes en alvast bedankt!
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
MINI COOP
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 13-10-2009
Berichten: 392
Woonplaats: Ruddervoorde

BerichtGeplaatst: Di Jul 05, 2016 7:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

hmmm, is natuurlijk wat ver rijden naar omgeving brugge, anders kan ik wel eens een demo geven, vrij/za/zo voorzie ik nog de bedrading voor een DIY camper.

om wat op je vragen te beantwoorden:
- neem best vanaf een 100Ah Gel batterij: een gewone loodaccu kan niet zo veel ontladen worden en eenmaal eens teveel ontladen zal die nooit geen 100% meer worden. een Gel accu is bijna dubbel zo duur, maar gaat ook 4x zo lang mee (eigen praktische ervaring!). hoe meer Ah, hoe langer je stil kan staan. verbind de batterijen met een 25mm², zowel stroom als massa.

- neem een scheidingsrelais van 100-200A. als de accu eens wat ontladen is geweest en men start, dan lopen er grote stromen van de 'originele' batterij naar de extra bijgeplaatste. een simpel relaistje van 40-80A zal na verloop van tijd gewoon sneuvelen. deze scheidingsrelais plaats ik achter het contact slot, contact aan = scheidingsrelais aan.

- de 230V omvormer plaatst men binnen de 80cm van de 2de accu en verbind men met 10-20mm² kabel. een dikke aparte zekeringhouder van een 40-100A (naargelang het vermogen van de omvormer) plaatst men binnen de 25cm van de + van de 2de accu. zowel + als massa van de omvormer rechtstreeks op de batterij leggen.

- ik zou maar 1 a 2 stopcontacten nemen op 230v. met 500w kan je niet al teveel aansturen en hoe meer stopcontacten men ziet, hoe meer men wil aansluiten, dat is een beetje mens zijn Laughing de 220v aansluiten op 3x2.5mm² zoals men voor een huishoudkring zou doen. de 12v/230v omvormer is afgeschermt door die zekering (en is ook beveiligd intern), dus hier heb je geen extra automaat voor nodig.

algemeen voor verbruikers: Mensen, gebruik een deftige zekeringhouder en veel zekeringen. ik heb al veel installaties zien doorbranden door slecht aangesloten contacten en/of teveel aftakkingen op 1 circuit!!!

- sigaretten pluggen: neem 2-2.5mm² en een zekering van 15A. men kan 2 pluggen op 1 zekering steken, maar wil men meer power => dan 2 zekeringen nemen. niet naar 1 zekering van 30A, want daar zijn de contacten en draden niet op voorzien!

- frigo: 2.5-4mm², zekering en dikte naargelang het verbruik van de frigo.

- led verlichting: 1.5mm² en een zekering van 10A

algemeen:
- voorzie altijd een paar spare zekeringen in je houder => men wil altijd iets extra aansluiten (verwarming, radio,...)

- creeer een massapunt niet ver van de batterij en loop van al je verbruikers terug naar dit punt. zo creeer je een gesloten circuit en heb je dus geen verliezen.

veelal heb ik die stukken ook op stok liggen (als bijberoep installeer ik caraudio en soms wel eens een camper Razz ). men roept maar als je niet aan de benodigde materialen geraakt.

_________________
CK slam shop: we blast it, cut it, weld it!!!
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
Yannvanh
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 32
Geregistreerd op: 20-2-2013
Berichten: 395
Woonplaats: Bilzen, Limburg

BerichtGeplaatst: Di Jul 05, 2016 7:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk dit is nu eens een reactie waar een mens wat aan heeft!
Zeer specifiek uitgelegd! Jammer idd dat je aan de andere kant van België woont maar met zo een uitleg lukt het zelfs een amateur.
Ik ga het meteen uittekenen!
Zeer hartelijk dank!
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
MINI COOP
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 13-10-2009
Berichten: 392
Woonplaats: Ruddervoorde

BerichtGeplaatst: Di Jul 05, 2016 8:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

no problem. ik heb ook graag een uitleg waar men iets mee is ipv een zeer vaag antwoord. Wink

als je schema klaar is, zet het nog even online hier. kan ik het even overlopen en zijn de andere mensen er mss ook nog iets mee.

_________________
CK slam shop: we blast it, cut it, weld it!!!
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
Yannvanh
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 32
Geregistreerd op: 20-2-2013
Berichten: 395
Woonplaats: Bilzen, Limburg

BerichtGeplaatst: Di Jul 05, 2016 10:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is wat er uit is gekomen..
Misschien niet zo duidelijk maar hoop dat jullie het wat kunnen zien.
Tips nog altijd zeer welkom!

Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
MINI COOP
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 13-10-2009
Berichten: 392
Woonplaats: Ruddervoorde

BerichtGeplaatst: Wo Jul 06, 2016 6:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

wat opmerkingen, want alles typen in tekst is natuurlijk ook zeer moeilijk:
- die 15A zekering die voor al je andere zekeringen staat: indien de zekeringhouder op minder dan 80cm van de 2de batterij staat, dan is die zeker niet nodig. staat de zekeringbox ergens anders van waar de batterij staat => die zekeringhouder dicht bij de batterij monteren (net zoals je bij de 230v omvormer doet) en zoals je vermeld 4mm² gebruiken. dan mag je meteen ook een 25A zekering gaan gebruiken, want deze mag er eigenlijk nooit doorvliegen.

- de 25mm² tussen de batterij zeker je ook af aan beide zijden met een 150A zekering, terug zo dicht als mogelijk bij de batterijen => als de wagen wordt aangereden in de flank of men slijpt verkeerd of... dan springen de zekeringen en gaat je wagen niet aan het branden.

- praktische tip als je echt veel wil trekken: als je voor korte tijd veel van je dynamo/alternator verwacht (wanneer je scheidingsrelais aanslaat en je batterij is al ver ontladen), update die bekabeling dan ook naar 25mm² voor een alternator <70A. de standaard bekabeling is voorzien om de normale behoefte te dekken. bij grotere stroom afname ga je een grotere spanningsval zien door te dunne bekabeling. gebruik je een dikke kabel, dan gaat er op de maximum output van de alternator geen spanningsverlies zitten, dus een beter laadvermogen! dit komt ook de alternator ten goede, want dit kan je vergelijken met een pomp of stofzuiger, hou je hand voor de buis en de pomp/stofzuiger moet harder werken...

tegen de bugshow moet ik mijn Karmann nog camper klaar krijgen, dus ik heb ook nog wat te sleutelen de komende weken Laughing Laughing

_________________
CK slam shop: we blast it, cut it, weld it!!!
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
Yannvanh
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 32
Geregistreerd op: 20-2-2013
Berichten: 395
Woonplaats: Bilzen, Limburg

BerichtGeplaatst: Wo Jul 06, 2016 3:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En als ik d.m.v een verlengkabel in het campignet alles op 230v wil zetten, moet er dan een aardlekschakelaar en een zekering tussen?
Waarschijnlijk wel? Eentje van hoeveel mA en een zekering van 16A? Dat is alles wat ik nig wou weten Very Happy
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Vinz



Leeftijd: 39
Geregistreerd op: 17-8-2008
Berichten: 24
Woonplaats: Dilbeek

BerichtGeplaatst: Do Jul 07, 2016 9:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

MINI COOP schreef:
hmmm, is natuurlijk wat ver rijden naar omgeving brugge, anders kan ik wel eens een demo geven, vrij/za/zo voorzie ik nog de bedrading voor een DIY camper.

om wat op je vragen te beantwoorden:
- neem best vanaf een 100Ah Gel batterij: een gewone loodaccu kan niet zo veel ontladen worden en eenmaal eens teveel ontladen zal die nooit geen 100% meer worden. een Gel accu is bijna dubbel zo duur, maar gaat ook 4x zo lang mee (eigen praktische ervaring!). hoe meer Ah, hoe langer je stil kan staan. verbind de batterijen met een 25mm², zowel stroom als massa.

...

veelal heb ik die stukken ook op stok liggen (als bijberoep installeer ik caraudio en soms wel eens een camper Razz ). men roept maar als je niet aan de benodigde materialen geraakt.


Super reply Exclamation Exclamation Exclamation

Daar ga ik binnen paar jaar ook nog iets aan hebben als ik aan mijn bus bezig ben, waarvoor dank Cool
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
MINI COOP
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 13-10-2009
Berichten: 392
Woonplaats: Ruddervoorde

BerichtGeplaatst: Zo Jul 10, 2016 8:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

de camper van dit weekend geweest.

de klant wou:
- 220v
- zijn nacht verwarming op de aparte batterij
- verschillende sockets
- aansluiting voor frigo
- led verlichting

_________________
CK slam shop: we blast it, cut it, weld it!!!
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
MINI COOP
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 13-10-2009
Berichten: 392
Woonplaats: Ruddervoorde

BerichtGeplaatst: Zo Jul 10, 2016 8:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

deel 2
_________________
CK slam shop: we blast it, cut it, weld it!!!
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN messenger Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group