Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
hypnoz
Geregistreerd op: 3-3-2004 Berichten: 70
|
Geplaatst: Ma Mei 03, 2004 8:27 am Onderwerp: Vraag van een leek? |
|
|
Hallo
Ik ben bezig met de restauratie van het chassi, ik heb een 1300 en zou er in de toekomst dagelijks mee willen rijden.
Het is een 68 met gelijkvormigheids attest.
Nu zou ik er een 1800 van willen maken.
De vraag is, gaat dat lukken mee de keuring.
Der zijn er die zeggen dat ze dat ni zien en der zijn er die zeggen dat ik dan een ander chassi nummer moet inlassen van voor 68.
Wat denken jullie hier van? Dus eventueel ben ik ook op zoek naar dat chassi nummer en ook zoek ik voorspatborden voor ovale lichten voor een prijsje.
Alvast bedankt voor de info |
|
Naar boven |
|
|
beetlejuice Flat4Free Verslaafde
Geregistreerd op: 22-12-2003 Berichten: 581
|
Geplaatst: Ma Mei 03, 2004 12:14 pm Onderwerp: |
|
|
ander chassisnr inlasse zou 'k nie doen
wettelijk moet hij voor de 1ste keer ingeschreven zijn vóór 15 juni 1968 om geen gelijkvormigheidsattest nodig te hebben en ook om te kunnen doen wat je wil, maar meestal laten ze gans het jaar '68 nog toe (vraag maar aan notchbak '6 |
|
Naar boven |
|
|
hypnoz
Geregistreerd op: 3-3-2004 Berichten: 70
|
Geplaatst: Ma Mei 03, 2004 12:53 pm Onderwerp: |
|
|
Maar ik heb er papieren van en kunnen ze dat ni na gaan want vorige eigenaar had hem er mee ingeschreven?
Dan voor de reaktie('s) |
|
Naar boven |
|
|
notchback'68 Flat4Free Verslaafde
Leeftijd: 43 Geregistreerd op: 21-12-2003 Berichten: 787
Woonplaats: Shanghai
|
Geplaatst: Ma Mei 03, 2004 1:26 pm Onderwerp: |
|
|
Hier notchback '68
Ik zal effe mijn verhaal doen.
Na 2 jaar restauratie naar de keuring gegaan, de wagen was de laatste keer ingeschreven geweest in 1984. Ik had dus een oud keuringsbewijs, en een oud inschrijvingsbewijs maar geen gelijkvormigheidsattest in mijn bezit. De wagen was voor het eerst ingeschreven op 21/11/'68. Op de keuring alles OK behalve dat ik werd afgekeurd op basis van "geen gelijkvormigheidsattest" te hebben. Dan contact opgenomen met s.a. D'ieteren nv. Ik heb van hen een document teruggestuurd gekregen waarop zij verklaarden dat het gelijkvormigheidsattest pas in voege treedt vanaf 15 juni 1969 (wel degelijk '69, dit is geen typfout!) Ik dan met dit papier naar de keuring en daarmee was alles in orde.
Nu ivm die 1800cc te plaatsen, daarvoor word je niet afgekeurd gewoon omwille van het feit dat ze dit niet kunnen zien. Om de cilinderinhoud te meten meten ze de motor openhalen, en dat mogen ze niet. Volgens de letter van de wet zou je dit moeten melden, maar ja...
Het enige probleem dat zich kan stellen is, dat in geval van ongeval, en de verzekering kan aantonen dat dit ongeval te wijten is aan het plaatsen van een zwaardere motor, ze dan kunnen zeggen dat ze niet tussenkomen.
voorbeeldje: je rijdt 160 op de autostrade en door overbelasting van de bvb de remmen kan je niet tijdig stoppen voor een file, dan zou de verzekering zich wel is vragen kunnen stellen over de motor en eventueel verhaal doen op de te uitbetalen som (je zou dus alles zelf mogen betalen)
Kans dat zoiets gebeurt is natuurlijk niet groot, maar ik zeg het toch maar.
Of je wagen nu met of zonder gelijkvormigheidsattest is, heeft eigenlijk geen belang. Volgens de letter van de wet mag je zoiezo geen technische veranderingen ( zelfs verbeteringen) doen zonder dat het voertuig hierna opnieuw gehomologeerd wordt (door de producent zelf). Natuurlijk zonder gelijkvormigheidsattest kan niet nagegaan worden wat de originele staat van het voertuig juist inhoud.
Nog vragen?
Groeten |
|
Naar boven |
|
|
hypnoz
Geregistreerd op: 3-3-2004 Berichten: 70
|
Geplaatst: Ma Mei 03, 2004 4:06 pm Onderwerp: |
|
|
nee
bedankt voor de uitleg, maar eigenlijk zou het dus veiliger zijn als ik een ander chassi nummer inlas kwa verzekering.
Als ik van plan ben tegen 160 op de staart van een file in te rijden.
Beste groeten |
|
Naar boven |
|
|
notchback'68 Flat4Free Verslaafde
Leeftijd: 43 Geregistreerd op: 21-12-2003 Berichten: 787
Woonplaats: Shanghai
|
Geplaatst: Ma Mei 03, 2004 4:15 pm Onderwerp: |
|
|
Nee, eigenlijk maakt dat totaal geen verschil of je nu voor of na '68 (voor de verzekering althans) bent. Dat is een groot misverstand. Als je echt 100% in orde wil zijn moet je (ten eerste) je wagen opnieuw volledig technisch laten keuren, ik denk door zowel volkswagen als de keuring (maar dat weet ik ook niet helemaal hoe't in zijn werk gaat). Zoals ik al zei, in principe moet elke technische verandering goedgekeurd worden. (Ten tweede) Je moet aan je verzekeringsagent zeggen dat je wagen een zwaardere motor heeft. (ten derde) Ook op je inschrijvingsbewijs zal de motorinhoud gewijzigd worden wat betekent (bij niet oldtimerinschrijving) meer wegentax.
Maar ik denk dat ik de eerste persoon nog moet tegenkomen die dit allemaal doorlopen heeft na het steken van een zwaardere motor. |
|
Naar boven |
|
|
erwin Flat4Free Junkie
Leeftijd: -24 Geregistreerd op: 16-12-2003 Berichten: 1436
Woonplaats: sint-pieters-leeuw
|
Geplaatst: Ma Mei 03, 2004 5:58 pm Onderwerp: |
|
|
wat betreft de homologatie van een omgebouwd voertuig , willen ze dat bij d'ieteren alleen maar homologeren als je ALLE onderdelen nieuw aankoop bij hen
heb ik voorgehad met een audi 100 die ik had omgebouwd van een 4 cyl naar een 5 cyl injektie beide voertuigen liepen toen (in het bouwjaar van mijn wagen) van de band en had alles overgebouwd van een ongeval wagen naar mijn wagen (letterlijk alles) van remmen tot kabelboom.....
maar ze wilden hem niet homologeren onmdat ik de onderdelen niet nieuw had gekocht
ik heb mijn verzekering aangepast (ging zonder problemen ), en op de keuring heeft er niemand ooit een opmerking gemaakt
groetjes |
|
Naar boven |
|
|
cris_blitz Flat4Free Junkie
Leeftijd: -27 Geregistreerd op: 25-4-2004 Berichten: 1208
Woonplaats: Limburg
|
Geplaatst: Di Mei 04, 2004 5:39 am Onderwerp: |
|
|
Vervanging van de motor van een personenauto of van een auto voor dubbel gebruik
1. Hoe krijgt u een attest van vervanging van de motor ?
Indien uw voertuig vóór 15/06/1968 in gebruik werd genomen (zie op het inschrijvingsbewijs), moet
HET ATTEST VAN VERVANGING opgemaakt worden door de persoon die de motor vervangen heeft.
Het attest moet de volgende gegevens vermelden :
- merk en type van het voertuig,
- chassisnummer
- merk en cilinderinhoud van de nieuwe motor
- brandstof van de nieuwe motor
- naam en adres van de uitvoerder van het werk
- en zijn handtekening.
Indien uw voertuig na 15/06/1968 in gebruik werd genomen, kan de vervanging slechts gebeuren na instemming van de mandataris van de bouwer van het voertuig. Deze mandataris moet dan een aanvraag bij het bestuur indienen. Neem dus contact op met een MANDATARIS van het MERK van uw voertuig.
2. Wijziging van het inschrijvingsbewijs
Dien een WIJZIGINGSAANVRAAG in bij de DIV, met een EENSLUIDEND VERKLAARDE FOTOKOPIE VAN HET VERVANGINGSATTEST van de motor.
Schrijf in vak "U1,, (Eventuele bijkomende inlichtingen) de vermelding "VERVANGING VAN MOTOR".
Als u EIGENAAR van het voertuig BLIJFT, moet het niet naar de technische keuring.
Als het voertuig een NIEUWE EIGENAAR krijgt, moet het attest van de technische keuring op de wijzigingsaanvraag geplakt worden.
OPMERKINGEN :
OP DE OPENBARE WEG : steek het ORIGINEEL attest van vervanging van de motor bij het gelijkvormigheidsattest. Beide documenten moeten aan de nieuwe eigenaar overhandigd worden in geval van verkoop of overdracht van het voertuig.
VERKEERSBELASTING : de diensten van de verkeersbelasting worden automatisch ingelicht. U hoeft dus niets te doen.
( bron : http://www.mobilit.fgov.be/DIVNL/nieuwdiv.htm ) |
|
Naar boven |
|
|
Nonkel Pol Flat4Free Rakker
Geregistreerd op: 7-12-2003 Berichten: 177
Woonplaats: Hasselt
|
Geplaatst: Di Mei 04, 2004 11:56 am Onderwerp: Chassisnummer |
|
|
Hallo,
Zoals hiervoor al gezegd, zal men op de technische controle nooit de cylinderinhoud meten. Zolang het maar een luchtgekoelde VW motor is.
Bij de verzekering is het best dat je de correcte motor die je erin steekt opgeeft, dan ben je tenminste voor de verzekering in orde.
Groeten,
Eddy |
|
Naar boven |
|
|
|
|