www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Za Apr 27, 2024 2:48 pm
Automatische zomer/winter stand van luchtfilter
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom's vw
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 20-9-2004
Berichten: 482
Woonplaats: Kontich

BerichtGeplaatst: Zo Dec 25, 2005 12:51 pm    Onderwerp: Automatische zomer/winter stand van luchtfilter Reageer met quote

Hallo iedereen,

Mijn kevertje valt altijd stil als hij naar het stationaire toerental terugkomt.
Alles is ondertussen al nagekeken en in orde, er rest me alleen de luchtfilter nog.

Nu heeft mijn kever (1302 van '72 met oliebadluchtfilter) zo een automatische zomer en winter stand.
Hoe kan ik controleren of die nog goed werkt? Heb hem (on de rode cirkel op de foto) er al eens uitgehaald, en hij zat behoorlijk vol met olie en andere rotzooi. Zit hij misschien verstropt? Hoe kan ik dat het beste proper maken?

Heb zo een vermoeden dat de klep in de luchtfilter altijd op positie 2 blijft staan (zie rode lijnen).

Alvast bedankt, hopelijk kunnen jullie me helpen!

Groeten
Tom

_________________
1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
L091D



Leeftijd: 53
Geregistreerd op: 4-12-2004
Berichten: 86
Woonplaats: STEKENE

BerichtGeplaatst: Zo Dec 25, 2005 1:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hetzelfde een aantal jaren geleden voor gehad met mijn 1300 '73. Deze heeft wel een droog luchtfilter, maar werkt ook met die automatische winter/zomerschakeling. Ik vermoed dat dit hetzelfde onderdeeltje is. Ik heb dit toen bij de lokale VW-garage een nieuw besteld en het probleem was opgelost ! 't Was wel nie goedkoop voor zo'n klein onderdeeltje. Ik dacht rond de 50 EUR.
Naar boven
Verborgen Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Tom's vw
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 20-9-2004
Berichten: 482
Woonplaats: Kontich

BerichtGeplaatst: Zo Dec 25, 2005 5:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

is er eigenlijk een manier om te testen of deze klep nog werkt?
wil er wel zeker van zijn natuurlijk. anders ligt het toch aan iets anders he!

Grtn
Tom

_________________
1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
lucas
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 95
Geregistreerd op: 27-12-2003
Berichten: 2359
Woonplaats: Oostende

BerichtGeplaatst: Zo Dec 25, 2005 9:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Er is een methode om de werking te controleren.
De klep wordt "pneumatisch" bediend door de onderdruk van de inlaatspruitstuk, onder de carbu, via de thermostaat van de luchtfilter.

Je kunt het systeem controleren door aan de zwarte darm te zuigen, (temperatuur onder 20°C) Dan hoor je de "clap-clap" van de klep.

_________________
150.000 km met de kever!
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Tom's vw
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 20-9-2004
Berichten: 482
Woonplaats: Kontich

BerichtGeplaatst: Ma Dec 26, 2005 10:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt he!
zal ik straks eens gaan proberen
hopelijk is hij nog in orde

Groetjes
Tom

_________________
1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Jippie
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 45
Geregistreerd op: 29-11-2004
Berichten: 412
Woonplaats: Lier

BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2006 4:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En hoe zit dat dan met een droge luchtfilter? Is er een manier om te testen of daar de zomer/winterstand nog werkt?
_________________
1979 T2
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
flat44ever




Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 1779
Woonplaats: lanzarote

BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2006 8:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

als je dat klepje vastzet, wat is dat dan? de zomerstand? volgens boekje wel. als je er zo een gewone camembert luchfiltertje opzet, gaat dat dan beter?

tweety
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Ads
L091D



Leeftijd: 53
Geregistreerd op: 4-12-2004
Berichten: 86
Woonplaats: STEKENE

BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2006 8:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja hoor, dat is op verschillende manieren te testen. Maar wel enkel bij draaiende motor

De voorverwarmde lucht wordt normaal gezien onderaan naast de uitlaat aangezogen, dus via die dikke papieren buis die naar onder gaat. Dit moet het geval zijn vanaf een buitentemperatuur van minder dan 15 graden. Wanneer de buitenlucht warm is, gaat hij via de inlaatpijp aan de rechterkant van het luchtfilter lucht aanzuigen. Aan dat uiteinde zie je bovenaan een ronde uitstulping (vacuum doos) waaraan een slangetje is gekoppeld. Dit slangetje gaat naar het midden van het luchtfilter, waar de temperatuursensor binnenin gemonteerd zit. Vlak onder die vacuumdoos zie je je in dat vierkante deel een plastieken asje zitten met een recht streepje op. Als je dat slangetje daar aan die vacuumdoos lostrekt, moet die klep die in het luchtfilter zit zich sluiten en komt dat streepje horizontaal staan. Dan trekt hij koude lucht via die bovenste aanzuigbuis. Dat kan je dan ook nog voelen door je hand aan die ingang rechts aan het luchtfilter te houden. Je zal voelen dat de zuigkracht sterker is geworden. Sluit je de vacuumslang terug aan dan moet het plastieken asje met het merkteken zich terug verdraaien en pakt hij terug lucht via die papieren buis naar onder.

't is makkelijker om te tonen dan dat hier in tekst om te zetten. Mijn excuses mocht het niet duidelijk overkomen.
Naar boven
Verborgen Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Tom's vw
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 20-9-2004
Berichten: 482
Woonplaats: Kontich

BerichtGeplaatst: Do Jan 12, 2006 11:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

heb het bij de mijne ook getest door aan dat darmpje te zuigen. deed dus helemaal niks.
Als hij kapot is staat de klep op de zomerstand en daarom viel hij bij mij altijd stil.
Ondertussen heb ik die klep eruit gehaald. Nu krijgt hij zowel warme lucht uit de motor als gewone lucht uit de motorruimte. Deze zomer plaats is dat klepje gewoon terug. Kost rond de 50euro voor een nieuwe, en zo lukt het ook.

Sindsdien ben ik geen enkele keer stilgevallen.

Grtn
Tom

_________________
1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
flat44ever




Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 1779
Woonplaats: lanzarote

BerichtGeplaatst: Vr Jan 13, 2006 7:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

ik versta er eerlijk gezegd niet veel van.... bij mij zitten daar geen slangetjes op. wel een klepje met een tegengewichtje waarvan ik in boekje gelezen heb dat het zomertsand is als je dat vast zet en winterstand als dat los staat. er is een uitsteeksel van ong. 2 cm diameter onderaan ongeveer thv van waar hij de lucht trekt. ik heb daar niets opzitten.
het is hier nu kouder 's nachts en 's morgens (12-13º) en 's morgens zou hij al eens durven stil te vallen in het begin.
ik moet wel zeggen dat ik een iets zwaardere motor heb warvan de verwarming afgesloten is. ook die koperen buis die onder inlaatbuis (die van de carbu) loot is afgesloten. mss komt het daardoor dat hij niet altijd 100% mooi draait?

ik heb nu dat klepje eens los gezet, zal eens zien of dat wat verandert.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group