Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Tom's vw Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 40 Geregistreerd op: 20-9-2004 Berichten: 482
Woonplaats: Kontich
|
Geplaatst: Zo Dec 25, 2005 12:51 pm Onderwerp: Automatische zomer/winter stand van luchtfilter |
|
|
Hallo iedereen,
Mijn kevertje valt altijd stil als hij naar het stationaire toerental terugkomt.
Alles is ondertussen al nagekeken en in orde, er rest me alleen de luchtfilter nog.
Nu heeft mijn kever (1302 van '72 met oliebadluchtfilter) zo een automatische zomer en winter stand.
Hoe kan ik controleren of die nog goed werkt? Heb hem (on de rode cirkel op de foto) er al eens uitgehaald, en hij zat behoorlijk vol met olie en andere rotzooi. Zit hij misschien verstropt? Hoe kan ik dat het beste proper maken?
Heb zo een vermoeden dat de klep in de luchtfilter altijd op positie 2 blijft staan (zie rode lijnen).
Alvast bedankt, hopelijk kunnen jullie me helpen!
Groeten
Tom _________________ 1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67 |
|
Naar boven |
|
|
L091D
Leeftijd: 53 Geregistreerd op: 4-12-2004 Berichten: 86
Woonplaats: STEKENE
|
Geplaatst: Zo Dec 25, 2005 1:02 pm Onderwerp: |
|
|
Ik heb hetzelfde een aantal jaren geleden voor gehad met mijn 1300 '73. Deze heeft wel een droog luchtfilter, maar werkt ook met die automatische winter/zomerschakeling. Ik vermoed dat dit hetzelfde onderdeeltje is. Ik heb dit toen bij de lokale VW-garage een nieuw besteld en het probleem was opgelost ! 't Was wel nie goedkoop voor zo'n klein onderdeeltje. Ik dacht rond de 50 EUR. |
|
Naar boven |
|
|
Tom's vw Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 40 Geregistreerd op: 20-9-2004 Berichten: 482
Woonplaats: Kontich
|
Geplaatst: Zo Dec 25, 2005 5:35 pm Onderwerp: |
|
|
is er eigenlijk een manier om te testen of deze klep nog werkt?
wil er wel zeker van zijn natuurlijk. anders ligt het toch aan iets anders he!
Grtn
Tom _________________ 1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67 |
|
Naar boven |
|
|
lucas Flat4Free Junkie
Leeftijd: 95 Geregistreerd op: 27-12-2003 Berichten: 2359
Woonplaats: Oostende
|
Geplaatst: Zo Dec 25, 2005 9:13 pm Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Er is een methode om de werking te controleren.
De klep wordt "pneumatisch" bediend door de onderdruk van de inlaatspruitstuk, onder de carbu, via de thermostaat van de luchtfilter.
Je kunt het systeem controleren door aan de zwarte darm te zuigen, (temperatuur onder 20°C) Dan hoor je de "clap-clap" van de klep. _________________ 150.000 km met de kever! |
|
Naar boven |
|
|
Tom's vw Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 40 Geregistreerd op: 20-9-2004 Berichten: 482
Woonplaats: Kontich
|
Geplaatst: Ma Dec 26, 2005 10:53 am Onderwerp: |
|
|
bedankt he!
zal ik straks eens gaan proberen
hopelijk is hij nog in orde
Groetjes
Tom _________________ 1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67 |
|
Naar boven |
|
|
Jippie Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 45 Geregistreerd op: 29-11-2004 Berichten: 412
Woonplaats: Lier
|
Geplaatst: Do Jan 12, 2006 4:31 pm Onderwerp: |
|
|
En hoe zit dat dan met een droge luchtfilter? Is er een manier om te testen of daar de zomer/winterstand nog werkt? _________________ 1979 T2 |
|
Naar boven |
|
|
flat44ever
Geregistreerd op: 20-2-2005 Berichten: 1779
Woonplaats: lanzarote
|
Geplaatst: Do Jan 12, 2006 8:01 pm Onderwerp: |
|
|
als je dat klepje vastzet, wat is dat dan? de zomerstand? volgens boekje wel. als je er zo een gewone camembert luchfiltertje opzet, gaat dat dan beter?
tweety |
|
Naar boven |
|
|
L091D
Leeftijd: 53 Geregistreerd op: 4-12-2004 Berichten: 86
Woonplaats: STEKENE
|
Geplaatst: Do Jan 12, 2006 8:34 pm Onderwerp: |
|
|
Ja hoor, dat is op verschillende manieren te testen. Maar wel enkel bij draaiende motor
De voorverwarmde lucht wordt normaal gezien onderaan naast de uitlaat aangezogen, dus via die dikke papieren buis die naar onder gaat. Dit moet het geval zijn vanaf een buitentemperatuur van minder dan 15 graden. Wanneer de buitenlucht warm is, gaat hij via de inlaatpijp aan de rechterkant van het luchtfilter lucht aanzuigen. Aan dat uiteinde zie je bovenaan een ronde uitstulping (vacuum doos) waaraan een slangetje is gekoppeld. Dit slangetje gaat naar het midden van het luchtfilter, waar de temperatuursensor binnenin gemonteerd zit. Vlak onder die vacuumdoos zie je je in dat vierkante deel een plastieken asje zitten met een recht streepje op. Als je dat slangetje daar aan die vacuumdoos lostrekt, moet die klep die in het luchtfilter zit zich sluiten en komt dat streepje horizontaal staan. Dan trekt hij koude lucht via die bovenste aanzuigbuis. Dat kan je dan ook nog voelen door je hand aan die ingang rechts aan het luchtfilter te houden. Je zal voelen dat de zuigkracht sterker is geworden. Sluit je de vacuumslang terug aan dan moet het plastieken asje met het merkteken zich terug verdraaien en pakt hij terug lucht via die papieren buis naar onder.
't is makkelijker om te tonen dan dat hier in tekst om te zetten. Mijn excuses mocht het niet duidelijk overkomen. |
|
Naar boven |
|
|
Tom's vw Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 40 Geregistreerd op: 20-9-2004 Berichten: 482
Woonplaats: Kontich
|
Geplaatst: Do Jan 12, 2006 11:20 pm Onderwerp: |
|
|
heb het bij de mijne ook getest door aan dat darmpje te zuigen. deed dus helemaal niks.
Als hij kapot is staat de klep op de zomerstand en daarom viel hij bij mij altijd stil.
Ondertussen heb ik die klep eruit gehaald. Nu krijgt hij zowel warme lucht uit de motor als gewone lucht uit de motorruimte. Deze zomer plaats is dat klepje gewoon terug. Kost rond de 50euro voor een nieuwe, en zo lukt het ook.
Sindsdien ben ik geen enkele keer stilgevallen.
Grtn
Tom _________________ 1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67 |
|
Naar boven |
|
|
flat44ever
Geregistreerd op: 20-2-2005 Berichten: 1779
Woonplaats: lanzarote
|
Geplaatst: Vr Jan 13, 2006 7:42 am Onderwerp: |
|
|
ik versta er eerlijk gezegd niet veel van.... bij mij zitten daar geen slangetjes op. wel een klepje met een tegengewichtje waarvan ik in boekje gelezen heb dat het zomertsand is als je dat vast zet en winterstand als dat los staat. er is een uitsteeksel van ong. 2 cm diameter onderaan ongeveer thv van waar hij de lucht trekt. ik heb daar niets opzitten.
het is hier nu kouder 's nachts en 's morgens (12-13º) en 's morgens zou hij al eens durven stil te vallen in het begin.
ik moet wel zeggen dat ik een iets zwaardere motor heb warvan de verwarming afgesloten is. ook die koperen buis die onder inlaatbuis (die van de carbu) loot is afgesloten. mss komt het daardoor dat hij niet altijd 100% mooi draait?
ik heb nu dat klepje eens los gezet, zal eens zien of dat wat verandert. |
|
Naar boven |
|
|
|
|