Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
EugeneW Flat4Free Groentje
Geregistreerd op: 4-9-2020 Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot
|
Geplaatst: Vr Sep 04, 2020 5:42 pm Onderwerp: Tuning 1300 motor of andere motor? |
|
|
Ik weet er is al veel over geschreven maar ik ben nu al een dag of 5 aan het zoeken maar kom nergens een antwoord tegen waar ik iets mee kan, en de posts zijn vaak ook al oud en misschien zijn er tegenwoordig wel betere mogelijkheden. Veel wordt gesproken over wat je budget is, wat je precies wil bereiken etc. en dan wordt er over carburateurs, cilinders, nokkenassen, carter etc. gesproken maar nergens kan ik iets vinden van: als je deze carburateurs plaatst dan levert dat dit op, als je deze nokkenassen….etc. etc. en nergens lees ik hoe je dit moet doen! Het budget is afhankelijk van wat er moet gebeuren.
Wel zou ik willen dat de Kever wat vlotter in het verkeer mee kan, de motor heeft standaard 40 pk en gaat van 0 tot 100 in ongeveer 26 seconden, de topsnelheid vind ik niet zo belangrijk (standaard 126 km/uur, mag iets harder maar hoeft niet perse) maar het optrekken wel, laten we dat eens minimaal halveren, dus max. 13 seconden.
Wat kan ik dan het beste doen?
1. De motor opvoeren, graag dan aangeven met welke producten, hoe en de geschatte kosten.
2. Een zwaardere VW Kever motor inbouwen.
3. Een zwaardere VW Kever motor inbouwen en alsnog opvoeren, graag dan aangeven met welke producten, hoe en de geschatte kosten.
4. Subaru motor inbouwen (liever niet) maar ook dan graag aangeven hoe etc. |
|
Naar boven |
|
|
wimpie Flat4Free Junkie
Leeftijd: 37 Geregistreerd op: 26-1-2004 Berichten: 8991
Woonplaats: Hoogerheide N.L.
|
Geplaatst: Vr Sep 04, 2020 8:32 pm Onderwerp: |
|
|
Het is toch wel belangrijk dat je aangeeft wat je budget is.
Ik heb zelf een 1641 cilinderset met enkelpoorts cilinderkoppen en 1 carbu. En het verschil is aanzienlijk tov de 1300 die ik eerst had. _________________ Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken. |
|
Naar boven |
|
|
EugeneW Flat4Free Groentje
Geregistreerd op: 4-9-2020 Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot
|
Geplaatst: Za Sep 05, 2020 4:28 pm Onderwerp: |
|
|
Nogmaals wimpie, budget is niet aan de orde, dat is afhankelijk van het resultaat. En afhankelijk van het resultaat bepaal ik of dit voor mij past of niet of dat ik nog wat harder moet gaan smeken bij mijn vrouw voor meer geld , of gewoon door moet sparen! |
|
Naar boven |
|
|
Silver RS Flat4Free Junkie - Sponsor
Leeftijd: 10 Geregistreerd op: 25-3-2004 Berichten: 10175
Woonplaats: Reet
|
Geplaatst: Za Sep 05, 2020 5:49 pm Onderwerp: |
|
|
Eenvoudigste is uw 1300 ombouwen naar 1600, daar 2 dubbele carbu s op en een goede uitlaat. Is goed voor 60-65 pk. Kan eventueel in combinatie met w100 nokkenas. _________________ De slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang vergeten is! |
|
Naar boven |
|
|
EugeneW Flat4Free Groentje
Geregistreerd op: 4-9-2020 Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot
|
|
Naar boven |
|
|
KeverenCo
Leeftijd: 39 Geregistreerd op: 30-6-2011 Berichten: 338
Woonplaats: Serskamp
|
Geplaatst: Ma Sep 07, 2020 10:06 am Onderwerp: |
|
|
hoe goed ben je technisch?
om je 1300tje om te bouwen naar 1600 of 1641 heb je andere cilinders/pistons nodig, en andere koppen of je huidige koppen laten kotteren.
als je met 1 carbu blijft heb je weer een andere carbu, spruitstuk enzo nodig, ...
2 enkele 34ers rijdt al lekker, 2 dubbele 36ers nog beter
dan de nokkenas, kan je w100, w110 of nog scherper gaan, je kan eventueel je vliegwiel verlichten om sneller in toeren te gaan, maar persoonlijk vind ik dat niet nodig.
Maar hoe goed is je huidige blokje nog? want als je al deze stukken gaat steken worden je oude stukken zwaarder belast, dus is het beter van dat allemaal na te kijken en 9 kansen op 10 zal het een volledige revisie worden. _________________ volg ons ook op facebook: http://www.facebook.com/KeverenCo
Verdeler van Caprotech RX5, RX7 & RX10 |
|
Naar boven |
|
|
KeverenCo
Leeftijd: 39 Geregistreerd op: 30-6-2011 Berichten: 338
Woonplaats: Serskamp
|
Geplaatst: Ma Sep 07, 2020 10:07 am Onderwerp: |
|
|
naar mijn mening:
blijf nog even met je 1300tje rijden, koop een 1600 carter en kietel die wat op (of laat die wat opkietelen) dan kan je rijden en sleutelen tegelijkertijd en eventueel sparen voor betere stukken en afstellen van je dubbele carbus _________________ volg ons ook op facebook: http://www.facebook.com/KeverenCo
Verdeler van Caprotech RX5, RX7 & RX10 |
|
Naar boven |
|
|
EugeneW Flat4Free Groentje
Geregistreerd op: 4-9-2020 Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot
|
Geplaatst: Ma Sep 07, 2020 5:17 pm Onderwerp: |
|
|
Ik ben redelijk technisch onderlegd maar heb nog nooit een motor getuned of gereviseerd, maar iedereen zegt dat een VW kever motor heel eenvoudig is dus wilde ik het er nu maar eens op wagen.
De auto heb ik niet nodig voor dagelijks gebruik dus als hij een tijdje stil staat zonder motor of zo dan is dat geen probleem.
Als ik jou verhaal zo lees is het teveel werk en te kostbaar om de 1300 motor op te voeren naar een 1600 en dan heb je nog maar een 1600, dus kan je beter een 1600 kopen en deze kietelen! Dan verkoop ik toch mijn 1300 motor en koop ik een 1600 en ga ik die reviseren en tunen! Bij Paruzzi hebben ze daar boeken van dus zou niet moeilijk moeten zijn https://www.paruzzi.com/nl/volkswagen/diversen/technische-boeken/9321/
Ik begrijp dat dubbele carburateurs het beste zijn om erop te zetten…..maar welke, en wat levert dat motorisch op? Zo ook voor de andere nokkenas, wat levert dat op? Etc. etc. |
|
Naar boven |
|
|
Silver RS Flat4Free Junkie - Sponsor
Leeftijd: 10 Geregistreerd op: 25-3-2004 Berichten: 10175
Woonplaats: Reet
|
Geplaatst: Ma Sep 07, 2020 7:49 pm Onderwerp: |
|
|
Al die onderdelen leveren afzonderlijk niks op als de combinatie niet klopt of niet de juiste bewerkingen uitgevoerd zijn.. heb al jaren tests gedaan op waterrem.. en dan sta je versteld van wat er op het internet verteld wordt.. en wat in de praktijk echt werkt..
Vb dat we vergeleken hebben.. 1600 met orig nokkenas, 2 webers 40 mm, csp super comp uitlaat.. 65 pk. Zelfde opstelling maar met W110 nokkenas.. 67 pk maar bij 700 toeren meer en koppel komt veel later in.. dus eigenlijk voor straatgebruik minder efficient. Zelfde motor, met w110 en licht bewerkte koppen.. 75 pk... _________________ De slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang vergeten is! |
|
Naar boven |
|
|
EugeneW Flat4Free Groentje
Geregistreerd op: 4-9-2020 Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot
|
Geplaatst: Do Sep 10, 2020 6:41 pm Onderwerp: |
|
|
Dit is weer zo'n verschrikkelijke dooddoener
Denk je naar een oplossing toe te groeien wat al heel moeilijk is krijg je dit....
Misschien moet ik anders doen, ik wil mijn VW kever onder de 10 seconden naar de 100 laten accelereren, optioneel onder de 8 seconden.
Topsnelheid moet minimaal 140 km p/u zijn.
Ik heb nu een 1300 motor, wat zijn daar de mogelijkheden mee?
Als ik een 1600 motor zou hebben wat zijn dan de mogelijkheden?
Graag concrete antwoorden a.u.b. zoals welke onderdelen heb ik nodig, welke combinaties, etc. etc. |
|
Naar boven |
|
|
|
|