www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Do Apr 18, 2024 11:31 pm
Tuning 1300 motor of andere motor?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
EugeneW
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje



Geregistreerd op: 4-9-2020
Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot

BerichtGeplaatst: Vr Sep 04, 2020 5:42 pm    Onderwerp: Tuning 1300 motor of andere motor? Reageer met quote

Ik weet er is al veel over geschreven maar ik ben nu al een dag of 5 aan het zoeken maar kom nergens een antwoord tegen waar ik iets mee kan, en de posts zijn vaak ook al oud en misschien zijn er tegenwoordig wel betere mogelijkheden. Veel wordt gesproken over wat je budget is, wat je precies wil bereiken etc. en dan wordt er over carburateurs, cilinders, nokkenassen, carter etc. gesproken maar nergens kan ik iets vinden van: als je deze carburateurs plaatst dan levert dat dit op, als je deze nokkenassen….etc. etc. en nergens lees ik hoe je dit moet doen! Het budget is afhankelijk van wat er moet gebeuren.
Wel zou ik willen dat de Kever wat vlotter in het verkeer mee kan, de motor heeft standaard 40 pk en gaat van 0 tot 100 in ongeveer 26 seconden, de topsnelheid vind ik niet zo belangrijk (standaard 126 km/uur, mag iets harder maar hoeft niet perse) maar het optrekken wel, laten we dat eens minimaal halveren, dus max. 13 seconden.
Wat kan ik dan het beste doen?
1. De motor opvoeren, graag dan aangeven met welke producten, hoe en de geschatte kosten.
2. Een zwaardere VW Kever motor inbouwen.
3. Een zwaardere VW Kever motor inbouwen en alsnog opvoeren, graag dan aangeven met welke producten, hoe en de geschatte kosten.
4. Subaru motor inbouwen (liever niet) maar ook dan graag aangeven hoe etc.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
wimpie
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 37
Geregistreerd op: 26-1-2004
Berichten: 8991
Woonplaats: Hoogerheide N.L.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 04, 2020 8:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het is toch wel belangrijk dat je aangeeft wat je budget is.
Ik heb zelf een 1641 cilinderset met enkelpoorts cilinderkoppen en 1 carbu. En het verschil is aanzienlijk tov de 1300 die ik eerst had.

_________________
Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
EugeneW
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje



Geregistreerd op: 4-9-2020
Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot

BerichtGeplaatst: Za Sep 05, 2020 4:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nogmaals wimpie, budget is niet aan de orde, dat is afhankelijk van het resultaat. En afhankelijk van het resultaat bepaal ik of dit voor mij past of niet of dat ik nog wat harder moet gaan smeken bij mijn vrouw voor meer geld , of gewoon door moet sparen!
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
Silver RS
Flat4Free Junkie - Sponsor
Flat4Free Junkie - Sponsor


Leeftijd: 10
Geregistreerd op: 25-3-2004
Berichten: 10175
Woonplaats: Reet

BerichtGeplaatst: Za Sep 05, 2020 5:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eenvoudigste is uw 1300 ombouwen naar 1600, daar 2 dubbele carbu s op en een goede uitlaat. Is goed voor 60-65 pk. Kan eventueel in combinatie met w100 nokkenas.
_________________
De slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang vergeten is! Wink
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
EugeneW
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje



Geregistreerd op: 4-9-2020
Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot

BerichtGeplaatst: Za Sep 05, 2020 5:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je reactie maar dan komen de cruciale vragen....hoe bouw ik mijn 1300 motor om naar een 1600 en wat heb ik daar precies voor nodig en hoe moet ik dat precies doen? Welke set dubbele carbs moet ik dan hebben? Is dat deze nokkenas? https://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p3220_Nokkenas_t1,_voor_1.1_1.25,_276_graden,_laagkoppel.html
En kan ik dit alles er zo maar op schroeven zonder verdere aanpassingen te moeten doen?
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
KeverenCo



Leeftijd: 39
Geregistreerd op: 30-6-2011
Berichten: 338
Woonplaats: Serskamp

BerichtGeplaatst: Ma Sep 07, 2020 10:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

hoe goed ben je technisch?

om je 1300tje om te bouwen naar 1600 of 1641 heb je andere cilinders/pistons nodig, en andere koppen of je huidige koppen laten kotteren.

als je met 1 carbu blijft heb je weer een andere carbu, spruitstuk enzo nodig, ...

2 enkele 34ers rijdt al lekker, 2 dubbele 36ers nog beter Wink

dan de nokkenas, kan je w100, w110 of nog scherper gaan, je kan eventueel je vliegwiel verlichten om sneller in toeren te gaan, maar persoonlijk vind ik dat niet nodig.

Maar hoe goed is je huidige blokje nog? want als je al deze stukken gaat steken worden je oude stukken zwaarder belast, dus is het beter van dat allemaal na te kijken en 9 kansen op 10 zal het een volledige revisie worden.

_________________
volg ons ook op facebook: http://www.facebook.com/KeverenCo

Verdeler van Caprotech RX5, RX7 & RX10
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
KeverenCo



Leeftijd: 39
Geregistreerd op: 30-6-2011
Berichten: 338
Woonplaats: Serskamp

BerichtGeplaatst: Ma Sep 07, 2020 10:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

naar mijn mening:

blijf nog even met je 1300tje rijden, koop een 1600 carter en kietel die wat op (of laat die wat opkietelen) dan kan je rijden en sleutelen tegelijkertijd en eventueel sparen voor betere stukken en afstellen van je dubbele carbus Wink

_________________
volg ons ook op facebook: http://www.facebook.com/KeverenCo

Verdeler van Caprotech RX5, RX7 & RX10
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
EugeneW
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje



Geregistreerd op: 4-9-2020
Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot

BerichtGeplaatst: Ma Sep 07, 2020 5:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben redelijk technisch onderlegd maar heb nog nooit een motor getuned of gereviseerd, maar iedereen zegt dat een VW kever motor heel eenvoudig is dus wilde ik het er nu maar eens op wagen.

De auto heb ik niet nodig voor dagelijks gebruik dus als hij een tijdje stil staat zonder motor of zo dan is dat geen probleem.

Als ik jou verhaal zo lees is het teveel werk en te kostbaar om de 1300 motor op te voeren naar een 1600 en dan heb je nog maar een 1600, dus kan je beter een 1600 kopen en deze kietelen! Dan verkoop ik toch mijn 1300 motor en koop ik een 1600 en ga ik die reviseren en tunen! Bij Paruzzi hebben ze daar boeken van dus zou niet moeilijk moeten zijn https://www.paruzzi.com/nl/volkswagen/diversen/technische-boeken/9321/

Ik begrijp dat dubbele carburateurs het beste zijn om erop te zetten…..maar welke, en wat levert dat motorisch op? Zo ook voor de andere nokkenas, wat levert dat op? Etc. etc.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
Silver RS
Flat4Free Junkie - Sponsor
Flat4Free Junkie - Sponsor


Leeftijd: 10
Geregistreerd op: 25-3-2004
Berichten: 10175
Woonplaats: Reet

BerichtGeplaatst: Ma Sep 07, 2020 7:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Al die onderdelen leveren afzonderlijk niks op als de combinatie niet klopt of niet de juiste bewerkingen uitgevoerd zijn.. heb al jaren tests gedaan op waterrem.. en dan sta je versteld van wat er op het internet verteld wordt.. en wat in de praktijk echt werkt..

Vb dat we vergeleken hebben.. 1600 met orig nokkenas, 2 webers 40 mm, csp super comp uitlaat.. 65 pk. Zelfde opstelling maar met W110 nokkenas.. 67 pk maar bij 700 toeren meer en koppel komt veel later in.. dus eigenlijk voor straatgebruik minder efficient. Zelfde motor, met w110 en licht bewerkte koppen.. 75 pk...

_________________
De slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang vergeten is! Wink
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
EugeneW
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje



Geregistreerd op: 4-9-2020
Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot

BerichtGeplaatst: Do Sep 10, 2020 6:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is weer zo'n verschrikkelijke dooddoener Sad Crying or Very sad
Denk je naar een oplossing toe te groeien wat al heel moeilijk is krijg je dit....

Misschien moet ik anders doen, ik wil mijn VW kever onder de 10 seconden naar de 100 laten accelereren, optioneel onder de 8 seconden.
Topsnelheid moet minimaal 140 km p/u zijn.

Ik heb nu een 1300 motor, wat zijn daar de mogelijkheden mee?
Als ik een 1600 motor zou hebben wat zijn dan de mogelijkheden?

Graag concrete antwoorden a.u.b. zoals welke onderdelen heb ik nodig, welke combinaties, etc. etc.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group