www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Vr Mrt 29, 2024 1:10 am
Iemand ervaring zelf tunen van een 1600 naar een 1641?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
EugeneW
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje



Geregistreerd op: 4-9-2020
Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot

BerichtGeplaatst: Ma Okt 19, 2020 5:52 pm    Onderwerp: Iemand ervaring zelf tunen van een 1600 naar een 1641? Reageer met quote

Ik heb een 1600 motortje helemaal uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Nu wil ik hem reviseren en tunen. Ik heb al wel wat info vergaard maar kom er in detail nog niet uit. Wat betreft het tunen wil ik naar een 1641 cilinder met een dubbele carburateur, maar voor de rest weet ik het nog niet. Wat kan ik het beste doen, waar moet ik rekening mee houden? Ik zeg maar wat, de benzinepomp (deze is nu toch overleden), de kleppen, klepveren, klepborgers, de nokvolgers (stoters), etc. En als er iemand hiervan onderdelen heeft ligen (liefst nieuw) na houd ik mij aanbevolen Very Happy
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
EugeneW
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje



Geregistreerd op: 4-9-2020
Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot

BerichtGeplaatst: Do Okt 22, 2020 5:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand?
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
Davy Boscart
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 16-9-2017
Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke

BerichtGeplaatst: Do Okt 22, 2020 9:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geen ervaring mee sorry... De laatste tijd is het hier redelijk stil! Denk dat de meeste ergens op andere sociale media zitten Rolling Eyes
Maar ik zou zeggen als je dit alles zelf assembleert heb je stukken nodig en waar je die stukken besteld kan je wel de nodige info winnen van hoe en wat denk ik... Gr

_________________
I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam MSN messenger Ads
timdemesel
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 20-6-2004
Berichten: 1292
Woonplaats: lede

BerichtGeplaatst: Vr Okt 23, 2020 11:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

er zijn de laatste maanden ook al een paar topic's geweest om een 1300 om te bouwen naar 1641, denk dat de meeste onderdelen wel overeenstemmen om van 1600 naar 1641 te gaan.

Zelf doen, alles kan, hangt vooral af wat je zelf kan en wil doen eh...


hier staat al een en ander beschreven
https://www.flat4free.be/forum/viewtopic.php?t=142825

_________________
vw 1302

Hoezo oranje??
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Ads
lucvdbossche



Leeftijd: 51
Geregistreerd op: 5-4-2010
Berichten: 236
Woonplaats: Erembodegem

BerichtGeplaatst: Vr Okt 23, 2020 4:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zal hij wel gelezen hebben .
Het is zijn eigen topic .
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Silver RS
Flat4Free Junkie - Sponsor
Flat4Free Junkie - Sponsor


Leeftijd: 10
Geregistreerd op: 25-3-2004
Berichten: 10175
Woonplaats: Reet

BerichtGeplaatst: Vr Okt 23, 2020 4:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

1641 kan perfect..maar houd het simpel.. orig nokkenas of hoogstens een w100,, kompressieverhouding iets verhogen, een goede uitlaat en deftige carbus gaan al zeer duidelijk verschil maken.
_________________
De slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang vergeten is! Wink
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
EugeneW
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje



Geregistreerd op: 4-9-2020
Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot

BerichtGeplaatst: Vr Okt 23, 2020 7:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand?
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
Silver RS
Flat4Free Junkie - Sponsor
Flat4Free Junkie - Sponsor


Leeftijd: 10
Geregistreerd op: 25-3-2004
Berichten: 10175
Woonplaats: Reet

BerichtGeplaatst: Za Okt 24, 2020 5:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat moet je nog weten?

Je begint bij teviseren.. dat betekend ‘

Carter lijnboren
Krukas slijpen/ leppen
Vliegwiel slijpen
Drijfstangen herbussen en op rondheid kontroleren/ aanpassen
Nieuwe lagers
Nieuwe dichtingen
Cylinderkoppen kontroleren op scheuren..indien niet gescheurd, klepgeleiders vervangen,zittingen snijden,cyl kop vlakken.

Eventueel tuning :

W100 nokkenas + bijhorende nokvolgers
Cylinderset 1641cc
Versterkte klepveren
Stoterstangen op maat maken
Cylinderkop dieper vlakken voor hogere compressieverhouding + uitlieteren
Dekhoogte bepalen en eventueel aanpassen
Inlaatcollectors aanpassen aan de koppen
Eventueel filteroliepomp monteren
Goede uitlaat kiezen
Dubbele carbus nemen
Motor afstellen op testbank

_________________
De slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang vergeten is! Wink
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
EugeneW
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje



Geregistreerd op: 4-9-2020
Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot

BerichtGeplaatst: Zo Okt 25, 2020 9:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels heb ik de carter, krukas, koppen etc. na laten kijken en op laten meten en het lijkt erop dat de motor nog maar weinig heeft gelopen want alles is prima in orde en ruim binnen de toleranties. Volgende week worden onderdelen besteld, zoals lagers, pakkingen, voor de nokkenas ga ik voor de EMPI 22-4110 (W-110), een AA 1641cc cilinder set en nog wat andere onderdelen.
Ik neem aan dat de stoterstangen op maat gemaakt moeten worden wanneer de cilinderkop dieper gevlakt wordt? Dat staat nog niet op mijn verlanglijstje omdat ik niet weet wat dit precies doet met de motor.
Waarom zou ik voor versterkte klepveren moeten gaan?
Wat moet er precies aan deInmiddels heb ik de carter, krukas, koppen etc. na laten kijken en op laten meten en het lijkt erop dat de motor nog maar weinig heeft gelopen want alles is prima in orde en ruim binnen de toleranties. Volgende week worden onderdelen besteld, zoals lagers, pakkingen, voor de nokkenas ga ik voor de EMPI 22-4110 (W-110), een AA 1641cc cilinder set en nog wat andere onderdelen.
Ik neem aan dat de stoterstangen op maat gemaakt moeten worden wanneer de cilinderkop dieper gevlakt wordt? Dat staat nog niet op mijn verlanglijstje omdat ik niet weet wat dit precies doet met de motor.
Waarom zou ik voor versterkte klepveren moeten gaan?
Wat moet er precies aan de inlaatcollectors gebeuren?
Wat voor een uitlaat zou jij nemen?
Ik wil er ook dubbele carburateurs op zetten maar daar is erg veel keuze in, wat zou ik in deze configuratie het beste kunnen nemen? Heeft iemand daar ook ervaring mee?
nlaatcollectors gebeuren?
Wat voor een uitlaat zou jij nemen?
Ik wil er ook dubbele carburateurs op zetten maar daar is erg veel keuze in, wat zou ik in deze configuratie het beste kunnen nemen? Heeft iemand daar ook ervaring mee?
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
EugeneW
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje



Geregistreerd op: 4-9-2020
Berichten: 12
Woonplaats: Berkel Enschot

BerichtGeplaatst: Do Nov 05, 2020 6:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Silver RS, of iemand anders?
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group