Het is nu Wo Mei 08, 2024 4:30 am |
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Tim1303 Flat4Free Groentje
Leeftijd: 30 Geregistreerd op: 4-4-2013 Berichten: 59
Woonplaats: Beersel
|
Geplaatst: Di Apr 27, 2021 2:14 pm Onderwerp: 123-Ontsteking - Dramatische koudstart |
|
|
Iedereen, terug van zeer lang weggeweest op Flat4Free!
Om direct met de deur in huis te vallen, ik zit met een probleempje (rara wat anders).
Ik heb onlangs op mijn 1300 AB blok de conventionele ontsteking (vacuumvervroeging + contactpuntjes) vervangen door een 123 met vacuumaansluiting.
- Met de originele ontsteking (statisch afgesteld) was het bij koude motor contact opzetten, klik horen van de afslagklep, gaspedaal indrukken (choke op) starten en de motor sloeg quasi direct aan
- Met de 123 ontsteking (statisch afgesteld op zelfde punt als conventioneel + vacuum aangesloten) doe ik volledig hetzelfde, echter start de motor zeer moeilijk. Loopt in het begin precies op 2 of 3 poten, sputtert, puft, slaat af, nogmaals starten en dan draait hij
Verder draait de motor wel echt stabieler, start ook zoals normaal bij warme motor. Probleem zit hem echt enkel bij koud starten.
---
Hoogstwaarschijnlijk ligt het aan de ontstekingsmodule. Maar wat en hoe?
Ideetjes die ik al had en nog ga testen:
- Andere bobijn steken
- Vacuum niet aansluiten aan 123-verdeler (gelezen dat Polleke het hier ook over heeft)
..
Iemand een ander gedacht??
Merci!
Tim _________________ Volkswagen,
da's zeker. |
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 3 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Di Apr 27, 2021 3:57 pm Onderwerp: Re: 123-Ontsteking - Dramatische koudstart |
|
|
Tim1303 schreef: | Iedereen, terug van zeer lang weggeweest op Flat4Free!
Om direct met de deur in huis te vallen, ik zit met een probleempje (rara wat anders).
Ik heb onlangs op mijn 1300 AB blok de conventionele ontsteking (vacuumvervroeging + contactpuntjes) vervangen door een 123 met vacuumaansluiting.
- Met de originele ontsteking (statisch afgesteld) was het bij koude motor contact opzetten, klik horen van de afslagklep, gaspedaal indrukken (choke op) starten en de motor sloeg quasi direct aan
- Met de 123 ontsteking (statisch afgesteld op zelfde punt als conventioneel + vacuum aangesloten) doe ik volledig hetzelfde, echter start de motor zeer moeilijk. Loopt in het begin precies op 2 of 3 poten, sputtert, puft, slaat af, nogmaals starten en dan draait hij
Verder draait de motor wel echt stabieler, start ook zoals normaal bij warme motor. Probleem zit hem echt enkel bij koud starten.
---
Hoogstwaarschijnlijk ligt het aan de ontstekingsmodule. Maar wat en hoe?
Ideetjes die ik al had en nog ga testen:
- Andere bobijn steken
- Vacuum niet aansluiten aan 123-verdeler (gelezen dat Polleke het hier ook over heeft)
..
Iemand een ander gedacht??
Merci!
Tim |
idd Tim, ik heb ook een 1300AB en na veel experimenteren de vacuüm niet meer aangesloten, en dat werkt
Is het een nieuwe 123 ? Toen ik een nieuwe kocht had ik ook een probleem, en bleek dat één van de magneetjes niet goed was. Die draaide echt op 3 poten ... herstelling in garantie was geen probleem
'k heb wel een nieuwe bobijn gestoken. Heeft met de inwendige weerstand iets te maken, maar ik vind niet dadelijk de uitleg ... 'k dacht dat de primaire tussen 3 en 5 ohm moet zijn
Verder heb ik de curve op 9 gezet, ook na veel experimenteren, die blijkt het beste te werken. Handleiding hierover vind ik niet bepaald verhelderend. _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
Tim1303 Flat4Free Groentje
Leeftijd: 30 Geregistreerd op: 4-4-2013 Berichten: 59
Woonplaats: Beersel
|
Geplaatst: Di Apr 27, 2021 4:36 pm Onderwerp: Re: 123-Ontsteking - Dramatische koudstart |
|
|
Polleke schreef: | Tim1303 schreef: | Iedereen, terug van zeer lang weggeweest op Flat4Free!
Om direct met de deur in huis te vallen, ik zit met een probleempje (rara wat anders).
Ik heb onlangs op mijn 1300 AB blok de conventionele ontsteking (vacuumvervroeging + contactpuntjes) vervangen door een 123 met vacuumaansluiting.
- Met de originele ontsteking (statisch afgesteld) was het bij koude motor contact opzetten, klik horen van de afslagklep, gaspedaal indrukken (choke op) starten en de motor sloeg quasi direct aan
- Met de 123 ontsteking (statisch afgesteld op zelfde punt als conventioneel + vacuum aangesloten) doe ik volledig hetzelfde, echter start de motor zeer moeilijk. Loopt in het begin precies op 2 of 3 poten, sputtert, puft, slaat af, nogmaals starten en dan draait hij
Verder draait de motor wel echt stabieler, start ook zoals normaal bij warme motor. Probleem zit hem echt enkel bij koud starten.
---
Hoogstwaarschijnlijk ligt het aan de ontstekingsmodule. Maar wat en hoe?
Ideetjes die ik al had en nog ga testen:
- Andere bobijn steken
- Vacuum niet aansluiten aan 123-verdeler (gelezen dat Polleke het hier ook over heeft)
..
Iemand een ander gedacht??
Merci!
Tim |
idd Tim, ik heb ook een 1300AB en na veel experimenteren de vacuüm niet meer aangesloten, en dat werkt
Is het een nieuwe 123 ? Toen ik een nieuwe kocht had ik ook een probleem, en bleek dat één van de magneetjes niet goed was. Die draaide echt op 3 poten ... herstelling in garantie was geen probleem
'k heb wel een nieuwe bobijn gestoken. Heeft met de inwendige weerstand iets te maken, maar ik vind niet dadelijk de uitleg ... 'k dacht dat de primaire tussen 3 en 5 ohm moet zijn
Verder heb ik de curve op 9 gezet, ook na veel experimenteren, die blijkt het beste te werken. Handleiding hierover vind ik niet bepaald verhelderend. |
Vervroegt hij dan nog correct?
Is inderdaad een nieuwe, na het sputteren bij koudstart draait hij echt wel mooi en stabiel, dus kwalitatief in orde denk ik dan.
Aha, ik zit met een bobine van om en bij de 6 jaar oud, zo een blauwe van beru. Ik heb de originele nog en dacht daarmee alvast eens te testen, maar dat zal waarschijnlijk dus ook geen verschil geven.
Curve staat bij mij op 0, ik dacht de one-curve-fits-all zal wel ok zijn. Hoe kom je bij 9? _________________ Volkswagen,
da's zeker. |
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 3 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Di Apr 27, 2021 4:55 pm Onderwerp: |
|
|
of hij nog correct vervroegd kan ik niet zeggen omdat ik enkel een statische afstelling heb gedaan (heb geen stroboscoop)
Hij trekt in elk geval goed.
Met aangesloten vacuüm ging hij al vanaf stationair toerental te veel in voorvervroeging.
'k heb ergens op de site van 123 gevonden dat bij bepaalde carburatoren de vacuum niet mag (moet) aangesloten worden, en vermits ik niet de originele carburator heb zat daar een (vervroegings)probleempje
'k heb ook de blauwe BERU bobijn, gekocht Oktober 2015, geen probleem
Curve 9 komt volgens het boekje overeen als vervanger voor mijn stroomverdeler 113.905.205AL
Curve 0 moet in principe ook goed zijn, maar bij mij plofte hij dan in de uitlaat bij gaslossen
Koudstart en warmstart werken zonder enig probleem. Als dat probleem aanhoud zou ik toch contact opnemen met de handelaar of constructeur. _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
Tim1303 Flat4Free Groentje
Leeftijd: 30 Geregistreerd op: 4-4-2013 Berichten: 59
Woonplaats: Beersel
|
Geplaatst: Wo Apr 28, 2021 8:11 am Onderwerp: |
|
|
Polleke schreef: | of hij nog correct vervroegd kan ik niet zeggen omdat ik enkel een statische afstelling heb gedaan (heb geen stroboscoop)
Hij trekt in elk geval goed.
Met aangesloten vacuüm ging hij al vanaf stationair toerental te veel in voorvervroeging.
'k heb ergens op de site van 123 gevonden dat bij bepaalde carburatoren de vacuum niet mag (moet) aangesloten worden, en vermits ik niet de originele carburator heb zat daar een (vervroegings)probleempje
'k heb ook de blauwe BERU bobijn, gekocht Oktober 2015, geen probleem
Curve 9 komt volgens het boekje overeen als vervanger voor mijn stroomverdeler 113.905.205AL
Curve 0 moet in principe ook goed zijn, maar bij mij plofte hij dan in de uitlaat bij gaslossen
Koudstart en warmstart werken zonder enig probleem. Als dat probleem aanhoud zou ik toch contact opnemen met de handelaar of constructeur. |
Gisterenavond nog eens een en ander nagekeken;
Heb de 123 ook op curve 9 gezet, bleek dat ook de curve te zijn afgestemd op mijn originele verdeler (VW-nummer)
Terug proberen starten, zelfde verhaal. Koud weer moeilijk, paar minuutjes later weer ok.
Vanavond probeer ik met afgekoppelde vacuumslang (zeker dat ie weer koud is).
Andere bobijn ga ik toch voor de zekerheid nog eens proberen.
Een ander idee (eventueel vergezocht); kan het te maken hebben met het feit dat ik mijn batterij telkens afkoppel met massa-schakelaar en dus vlak voor het starten weer inschakel? _________________ Volkswagen,
da's zeker. |
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 3 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Wo Apr 28, 2021 8:34 am Onderwerp: |
|
|
Het afschakelen van de batterij heeft volgens mij geen invloed, want dat doe ik ook altijd.
Gelijklopend met mijn verhaal denk ik aan één of meerdere magneetjes die niet goed werken ...
ik zat nog te denken : stel dat het zo is dat een magneetje niet goed werkt, en het is juist op dat magneetje dat je de timing hebt gezet, dan zou dat voor een raar effect kunnen zorgen ?
Bij mij was één magneetje defect, daar bleef het ledje constant van branden.
Probeer hem eens op een andere cilinder af te stellen ...
Andere bobijn zou ik zeker ook eens proberen, maar of dat de oplossing is ? Je hebt dezelfde bobijn als ik, en als die daarvoor geen probleem gaf is de kans klein, maar zeg nooit nooit .
Alle kabeltjes goed aangesloten ? Eigenlijk kan je niks verkeerd doen hé.
Als de koudstart moeilijk blijft zou ik dit verhaal toch overmaken aan de leverancier of constructeur. Je hebt garantie, dus die zou ik gebruiken.
ps: hier vind je nog wat vragen en antwoorden
https://www.123ignition.de/vragen-en-antwoorden.aspx
en sinds de montage van een elektronische spanningsregelaar heb ik een volgend probleempje : de 123 schakelt soms kort even uit. Vervelend want ik moet telkens terug starten omdat de 123 zichzelf na 1 seconde uitschakelt... mogelijk wordt dit veroorzaakt door een spanningspiek waarvan sprake in vorige link. Ik heb nog niet verder gezocht of dit met de elektronische spanningsregelaar te maken heeft.
ja, die 123 ... als ze werkt werkt ze goed, maar blijkbaar toch nogal gevoelig voor storingen, en voor die prijs zou dit naar mijn gevoel toch niet mogen. De aanbeveling om in geval van die storing dan maar op batterijontsteking te rijden vind ik heel goedkoop, ik had voor die prijs toch een professionele oplossing verwacht.
Met de compu-fire ontsteking heb ik daarentegen nog nooit een probleem gehad. _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 3 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Vr Apr 30, 2021 7:21 pm Onderwerp: |
|
|
vandaag nog wat getest met de 123-ignition
geen storingen meer gehad, niet met de oude spanningsregelaar en niet met de nieuwe elektronische.
Vreemd toch, ik ken graag de oorzaak als er zich een probleem voordoet, met deze niets gevonden.
heb jij nog nieuws ? _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
Davy Boscart Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 16-9-2017 Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke
|
Geplaatst: Zo Mei 02, 2021 5:02 pm Onderwerp: |
|
|
Idd is altijd jammer als het probleem vanzelf weggaat... Dan weet je ook niet of het terugkomt! 1 Kasseistrook kan wonderen doen _________________ I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow |
|
Naar boven |
|
|
Tim1303 Flat4Free Groentje
Leeftijd: 30 Geregistreerd op: 4-4-2013 Berichten: 59
Woonplaats: Beersel
|
Geplaatst: Wo Mei 05, 2021 8:24 pm Onderwerp: |
|
|
Polleke schreef: | vandaag nog wat getest met de 123-ignition
geen storingen meer gehad, niet met de oude spanningsregelaar en niet met de nieuwe elektronische.
Vreemd toch, ik ken graag de oorzaak als er zich een probleem voordoet, met deze niets gevonden.
heb jij nog nieuws ? |
Elektronische spanningsregelaar? Vertel!
Jep, ik vermoed dat ik de boosdoener gevonden heb. Zoals jij al aanhaalde, vacuumvervroeger.. Reeds een aantal keer getest met en zonder vacuum aangesloten (nippel onder carbu, voet spruitstuk) en koudstart telkens weer van de eerste tik zonder vacuum aangesloten. Lijkt me dus wel degelijk de schuldige! Ik heb de aansluiting op de carbu afgestopt, heb jij deze op de ontsteking ook afgestopt? Of gewoon open gelaten?
Merci alvast voor het meedenken!!!!
Tim _________________ Volkswagen,
da's zeker. |
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 3 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Wo Mei 05, 2021 10:03 pm Onderwerp: |
|
|
Tim1303 schreef: | Polleke schreef: | vandaag nog wat getest met de 123-ignition
geen storingen meer gehad, niet met de oude spanningsregelaar en niet met de nieuwe elektronische.
Vreemd toch, ik ken graag de oorzaak als er zich een probleem voordoet, met deze niets gevonden.
heb jij nog nieuws ? |
Elektronische spanningsregelaar? Vertel!
Jep, ik vermoed dat ik de boosdoener gevonden heb. Zoals jij al aanhaalde, vacuumvervroeger.. Reeds een aantal keer getest met en zonder vacuum aangesloten (nippel onder carbu, voet spruitstuk) en koudstart telkens weer van de eerste tik zonder vacuum aangesloten. Lijkt me dus wel degelijk de schuldige! Ik heb de aansluiting op de carbu afgestopt, heb jij deze op de ontsteking ook afgestopt? Of gewoon open gelaten?
Merci alvast voor het meedenken!!!!
Tim |
ik had de oude spanningsregelaar vervangen door een elektronische spanningsregelaar van Bosch (nr 01955 van Paruzzi)
Kort daarna is de 123 ontsteking enkele keren kortstondig uitgevallen, maar na het terug verwisselen naar de mechanische spanningsregelaar en terug naar de elektronische heeft die storing zich niet meer voor gedaan. Vermoedelijk ergens een slecht contact geweest ?
Ik heb de vacuüm op de 123 ook afgestopt, maar of dit echt nodig is ? ik denk het niet ... maar mss beter, dan kan er zeker geen vuil in.
Toch raar dat die vacuumaansluiting voor zo'n probleem kan zorgen, hij wordt nochtans zo verkocht. En nog eens, bij navraag bij de constructeur zelf wordt je niet veel wijzer ...
Heb jij een stroboscoop ? en kan je vervroeging vaststellen bij hoger toerental, want er wordt wel beweerd dat je ook zonder vacuüm vervroeging zou hebben ... _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag geen bestanden downloaden in die forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|