www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Vr Mrt 29, 2024 2:54 am
123-Ontsteking - Dramatische koudstart
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tim1303
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje


Leeftijd: 30
Geregistreerd op: 4-4-2013
Berichten: 59
Woonplaats: Beersel

BerichtGeplaatst: Di Apr 27, 2021 2:14 pm    Onderwerp: 123-Ontsteking - Dramatische koudstart Reageer met quote

Iedereen, terug van zeer lang weggeweest op Flat4Free!

Om direct met de deur in huis te vallen, ik zit met een probleempje (rara wat anders).

Ik heb onlangs op mijn 1300 AB blok de conventionele ontsteking (vacuumvervroeging + contactpuntjes) vervangen door een 123 met vacuumaansluiting.
- Met de originele ontsteking (statisch afgesteld) was het bij koude motor contact opzetten, klik horen van de afslagklep, gaspedaal indrukken (choke op) starten en de motor sloeg quasi direct aan

- Met de 123 ontsteking (statisch afgesteld op zelfde punt als conventioneel + vacuum aangesloten) doe ik volledig hetzelfde, echter start de motor zeer moeilijk. Loopt in het begin precies op 2 of 3 poten, sputtert, puft, slaat af, nogmaals starten en dan draait hij

Verder draait de motor wel echt stabieler, start ook zoals normaal bij warme motor. Probleem zit hem echt enkel bij koud starten.

---

Hoogstwaarschijnlijk ligt het aan de ontstekingsmodule. Maar wat en hoe?
Ideetjes die ik al had en nog ga testen:
- Andere bobijn steken
- Vacuum niet aansluiten aan 123-verdeler (gelezen dat Polleke het hier ook over heeft)
..

Iemand een ander gedacht??

Merci!
Tim

_________________
Volkswagen,
da's zeker.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 108
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2420
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Di Apr 27, 2021 3:57 pm    Onderwerp: Re: 123-Ontsteking - Dramatische koudstart Reageer met quote

Tim1303 schreef:
Iedereen, terug van zeer lang weggeweest op Flat4Free!

Om direct met de deur in huis te vallen, ik zit met een probleempje (rara wat anders).

Ik heb onlangs op mijn 1300 AB blok de conventionele ontsteking (vacuumvervroeging + contactpuntjes) vervangen door een 123 met vacuumaansluiting.
- Met de originele ontsteking (statisch afgesteld) was het bij koude motor contact opzetten, klik horen van de afslagklep, gaspedaal indrukken (choke op) starten en de motor sloeg quasi direct aan

- Met de 123 ontsteking (statisch afgesteld op zelfde punt als conventioneel + vacuum aangesloten) doe ik volledig hetzelfde, echter start de motor zeer moeilijk. Loopt in het begin precies op 2 of 3 poten, sputtert, puft, slaat af, nogmaals starten en dan draait hij

Verder draait de motor wel echt stabieler, start ook zoals normaal bij warme motor. Probleem zit hem echt enkel bij koud starten.

---

Hoogstwaarschijnlijk ligt het aan de ontstekingsmodule. Maar wat en hoe?
Ideetjes die ik al had en nog ga testen:
- Andere bobijn steken
- Vacuum niet aansluiten aan 123-verdeler (gelezen dat Polleke het hier ook over heeft)
..

Iemand een ander gedacht??

Merci!
Tim


idd Tim, ik heb ook een 1300AB en na veel experimenteren de vacuüm niet meer aangesloten, en dat werkt

Is het een nieuwe 123 ? Toen ik een nieuwe kocht had ik ook een probleem, en bleek dat één van de magneetjes niet goed was. Die draaide echt op 3 poten ... herstelling in garantie was geen probleem

'k heb wel een nieuwe bobijn gestoken. Heeft met de inwendige weerstand iets te maken, maar ik vind niet dadelijk de uitleg ... 'k dacht dat de primaire tussen 3 en 5 ohm moet zijn

Verder heb ik de curve op 9 gezet, ook na veel experimenteren, die blijkt het beste te werken. Handleiding hierover vind ik niet bepaald verhelderend.

_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Tim1303
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje


Leeftijd: 30
Geregistreerd op: 4-4-2013
Berichten: 59
Woonplaats: Beersel

BerichtGeplaatst: Di Apr 27, 2021 4:36 pm    Onderwerp: Re: 123-Ontsteking - Dramatische koudstart Reageer met quote

Polleke schreef:
Tim1303 schreef:
Iedereen, terug van zeer lang weggeweest op Flat4Free!

Om direct met de deur in huis te vallen, ik zit met een probleempje (rara wat anders).

Ik heb onlangs op mijn 1300 AB blok de conventionele ontsteking (vacuumvervroeging + contactpuntjes) vervangen door een 123 met vacuumaansluiting.
- Met de originele ontsteking (statisch afgesteld) was het bij koude motor contact opzetten, klik horen van de afslagklep, gaspedaal indrukken (choke op) starten en de motor sloeg quasi direct aan

- Met de 123 ontsteking (statisch afgesteld op zelfde punt als conventioneel + vacuum aangesloten) doe ik volledig hetzelfde, echter start de motor zeer moeilijk. Loopt in het begin precies op 2 of 3 poten, sputtert, puft, slaat af, nogmaals starten en dan draait hij

Verder draait de motor wel echt stabieler, start ook zoals normaal bij warme motor. Probleem zit hem echt enkel bij koud starten.

---

Hoogstwaarschijnlijk ligt het aan de ontstekingsmodule. Maar wat en hoe?
Ideetjes die ik al had en nog ga testen:
- Andere bobijn steken
- Vacuum niet aansluiten aan 123-verdeler (gelezen dat Polleke het hier ook over heeft)
..

Iemand een ander gedacht??

Merci!
Tim


idd Tim, ik heb ook een 1300AB en na veel experimenteren de vacuüm niet meer aangesloten, en dat werkt

Is het een nieuwe 123 ? Toen ik een nieuwe kocht had ik ook een probleem, en bleek dat één van de magneetjes niet goed was. Die draaide echt op 3 poten ... herstelling in garantie was geen probleem

'k heb wel een nieuwe bobijn gestoken. Heeft met de inwendige weerstand iets te maken, maar ik vind niet dadelijk de uitleg ... 'k dacht dat de primaire tussen 3 en 5 ohm moet zijn

Verder heb ik de curve op 9 gezet, ook na veel experimenteren, die blijkt het beste te werken. Handleiding hierover vind ik niet bepaald verhelderend.


Vervroegt hij dan nog correct?

Is inderdaad een nieuwe, na het sputteren bij koudstart draait hij echt wel mooi en stabiel, dus kwalitatief in orde denk ik dan.

Aha, ik zit met een bobine van om en bij de 6 jaar oud, zo een blauwe van beru. Ik heb de originele nog en dacht daarmee alvast eens te testen, maar dat zal waarschijnlijk dus ook geen verschil geven.

Curve staat bij mij op 0, ik dacht de one-curve-fits-all zal wel ok zijn. Hoe kom je bij 9?

_________________
Volkswagen,
da's zeker.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 108
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2420
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Di Apr 27, 2021 4:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

of hij nog correct vervroegd kan ik niet zeggen omdat ik enkel een statische afstelling heb gedaan (heb geen stroboscoop)
Hij trekt in elk geval goed.
Met aangesloten vacuüm ging hij al vanaf stationair toerental te veel in voorvervroeging.

'k heb ergens op de site van 123 gevonden dat bij bepaalde carburatoren de vacuum niet mag (moet) aangesloten worden, en vermits ik niet de originele carburator heb zat daar een (vervroegings)probleempje

'k heb ook de blauwe BERU bobijn, gekocht Oktober 2015, geen probleem

Curve 9 komt volgens het boekje overeen als vervanger voor mijn stroomverdeler 113.905.205AL

Curve 0 moet in principe ook goed zijn, maar bij mij plofte hij dan in de uitlaat bij gaslossen

Koudstart en warmstart werken zonder enig probleem. Als dat probleem aanhoud zou ik toch contact opnemen met de handelaar of constructeur.

_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Tim1303
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje


Leeftijd: 30
Geregistreerd op: 4-4-2013
Berichten: 59
Woonplaats: Beersel

BerichtGeplaatst: Wo Apr 28, 2021 8:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Polleke schreef:
of hij nog correct vervroegd kan ik niet zeggen omdat ik enkel een statische afstelling heb gedaan (heb geen stroboscoop)
Hij trekt in elk geval goed.
Met aangesloten vacuüm ging hij al vanaf stationair toerental te veel in voorvervroeging.

'k heb ergens op de site van 123 gevonden dat bij bepaalde carburatoren de vacuum niet mag (moet) aangesloten worden, en vermits ik niet de originele carburator heb zat daar een (vervroegings)probleempje

'k heb ook de blauwe BERU bobijn, gekocht Oktober 2015, geen probleem

Curve 9 komt volgens het boekje overeen als vervanger voor mijn stroomverdeler 113.905.205AL

Curve 0 moet in principe ook goed zijn, maar bij mij plofte hij dan in de uitlaat bij gaslossen

Koudstart en warmstart werken zonder enig probleem. Als dat probleem aanhoud zou ik toch contact opnemen met de handelaar of constructeur.


Gisterenavond nog eens een en ander nagekeken;
Heb de 123 ook op curve 9 gezet, bleek dat ook de curve te zijn afgestemd op mijn originele verdeler (VW-nummer)

Terug proberen starten, zelfde verhaal. Koud weer moeilijk, paar minuutjes later weer ok.

Vanavond probeer ik met afgekoppelde vacuumslang (zeker dat ie weer koud is).
Andere bobijn ga ik toch voor de zekerheid nog eens proberen.

Een ander idee (eventueel vergezocht); kan het te maken hebben met het feit dat ik mijn batterij telkens afkoppel met massa-schakelaar en dus vlak voor het starten weer inschakel?

_________________
Volkswagen,
da's zeker.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 108
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2420
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Wo Apr 28, 2021 8:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het afschakelen van de batterij heeft volgens mij geen invloed, want dat doe ik ook altijd.

Gelijklopend met mijn verhaal denk ik aan één of meerdere magneetjes die niet goed werken ...

ik zat nog te denken : stel dat het zo is dat een magneetje niet goed werkt, en het is juist op dat magneetje dat je de timing hebt gezet, dan zou dat voor een raar effect kunnen zorgen ?
Bij mij was één magneetje defect, daar bleef het ledje constant van branden.
Probeer hem eens op een andere cilinder af te stellen ...

Andere bobijn zou ik zeker ook eens proberen, maar of dat de oplossing is ? Je hebt dezelfde bobijn als ik, en als die daarvoor geen probleem gaf is de kans klein, maar zeg nooit nooit .

Alle kabeltjes goed aangesloten ? Eigenlijk kan je niks verkeerd doen hé.

Als de koudstart moeilijk blijft zou ik dit verhaal toch overmaken aan de leverancier of constructeur. Je hebt garantie, dus die zou ik gebruiken.

ps: hier vind je nog wat vragen en antwoorden
https://www.123ignition.de/vragen-en-antwoorden.aspx

en sinds de montage van een elektronische spanningsregelaar heb ik een volgend probleempje : de 123 schakelt soms kort even uit. Vervelend want ik moet telkens terug starten omdat de 123 zichzelf na 1 seconde uitschakelt... mogelijk wordt dit veroorzaakt door een spanningspiek waarvan sprake in vorige link. Ik heb nog niet verder gezocht of dit met de elektronische spanningsregelaar te maken heeft.

ja, die 123 ... als ze werkt werkt ze goed, maar blijkbaar toch nogal gevoelig voor storingen, en voor die prijs zou dit naar mijn gevoel toch niet mogen. De aanbeveling om in geval van die storing dan maar op batterijontsteking te rijden vind ik heel goedkoop, ik had voor die prijs toch een professionele oplossing verwacht.

Met de compu-fire ontsteking heb ik daarentegen nog nooit een probleem gehad.

_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 108
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2420
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Vr Apr 30, 2021 7:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

vandaag nog wat getest met de 123-ignition
geen storingen meer gehad, niet met de oude spanningsregelaar en niet met de nieuwe elektronische.
Vreemd toch, ik ken graag de oorzaak als er zich een probleem voordoet, met deze niets gevonden.

heb jij nog nieuws ?

_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Davy Boscart
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 16-9-2017
Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke

BerichtGeplaatst: Zo Mei 02, 2021 5:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Idd is altijd jammer als het probleem vanzelf weggaat... Dan weet je ook niet of het terugkomt! 1 Kasseistrook kan wonderen doen Mr. Green
_________________
I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam MSN messenger Ads
Tim1303
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje


Leeftijd: 30
Geregistreerd op: 4-4-2013
Berichten: 59
Woonplaats: Beersel

BerichtGeplaatst: Wo Mei 05, 2021 8:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Polleke schreef:
vandaag nog wat getest met de 123-ignition
geen storingen meer gehad, niet met de oude spanningsregelaar en niet met de nieuwe elektronische.
Vreemd toch, ik ken graag de oorzaak als er zich een probleem voordoet, met deze niets gevonden.

heb jij nog nieuws ?


Elektronische spanningsregelaar? Vertel!

Jep, ik vermoed dat ik de boosdoener gevonden heb. Zoals jij al aanhaalde, vacuumvervroeger.. Reeds een aantal keer getest met en zonder vacuum aangesloten (nippel onder carbu, voet spruitstuk) en koudstart telkens weer van de eerste tik zonder vacuum aangesloten. Lijkt me dus wel degelijk de schuldige! Ik heb de aansluiting op de carbu afgestopt, heb jij deze op de ontsteking ook afgestopt? Of gewoon open gelaten?

Merci alvast voor het meedenken!!!!
Tim

_________________
Volkswagen,
da's zeker.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 108
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2420
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Wo Mei 05, 2021 10:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tim1303 schreef:
Polleke schreef:
vandaag nog wat getest met de 123-ignition
geen storingen meer gehad, niet met de oude spanningsregelaar en niet met de nieuwe elektronische.
Vreemd toch, ik ken graag de oorzaak als er zich een probleem voordoet, met deze niets gevonden.

heb jij nog nieuws ?


Elektronische spanningsregelaar? Vertel!

Jep, ik vermoed dat ik de boosdoener gevonden heb. Zoals jij al aanhaalde, vacuumvervroeger.. Reeds een aantal keer getest met en zonder vacuum aangesloten (nippel onder carbu, voet spruitstuk) en koudstart telkens weer van de eerste tik zonder vacuum aangesloten. Lijkt me dus wel degelijk de schuldige! Ik heb de aansluiting op de carbu afgestopt, heb jij deze op de ontsteking ook afgestopt? Of gewoon open gelaten?

Merci alvast voor het meedenken!!!!
Tim


ik had de oude spanningsregelaar vervangen door een elektronische spanningsregelaar van Bosch (nr 01955 van Paruzzi)
Kort daarna is de 123 ontsteking enkele keren kortstondig uitgevallen, maar na het terug verwisselen naar de mechanische spanningsregelaar en terug naar de elektronische heeft die storing zich niet meer voor gedaan. Vermoedelijk ergens een slecht contact geweest ?

Ik heb de vacuüm op de 123 ook afgestopt, maar of dit echt nodig is ? ik denk het niet ... maar mss beter, dan kan er zeker geen vuil in.
Toch raar dat die vacuumaansluiting voor zo'n probleem kan zorgen, hij wordt nochtans zo verkocht. En nog eens, bij navraag bij de constructeur zelf wordt je niet veel wijzer ...

Heb jij een stroboscoop ? en kan je vervroeging vaststellen bij hoger toerental, want er wordt wel beweerd dat je ook zonder vacuüm vervroeging zou hebben ...

_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group