Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Minirailz Flat4Free Stamgast

Leeftijd: 30 Geregistreerd op: 13-2-2013 Berichten: 289
Woonplaats: Noord-Antwerpen
|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2021 9:10 pm Onderwerp: 1300 uit 1968 |
|
|
Goedenavond,
Zoals in andere topics reeds te lezen was ben ik sinds kort trotse eigenaar van een (toga white) 1300 uit 1968.
Bij bezichtiging, testrit en nadien rit naar huis niks geen problemen en sindsdien het een na het ander
Qua carrosserie lijkt de auto redelijk in orde te zijn, qua techniek heb ik al een en ander aangepakt, maar ik slaag er niet in de motor echt heel lekker te laten lopen.
Wat reeds gebeurd is (motorisch):
- bougies + bougie kabels vervangen.
- verdeelkap + rotor + condensator vervangen.
- contactpuntjes zien er 'als nieuw' uit en staan netjes op 0.4mm
- inlaat vervangen (+ pakkingen)
- carburateur uitgekuist en afgeregeld (basis, geen co-afregeling)
- kleppen gesteld op 0.15mm
De motor blijft draaien stationair maar slaat af en toe over.
Het is al veel erger geweest, vooral de carburateur uitkuisen en opnieuw afstellen bood al veel verbetering.
Daarnaast zojuist ontdekt dat de uitlaat lek is op meerdere plaatsen.
Ik neem aan dat dit het motorgedrag niet op deze manier beïnvloed?
Of ik de uitlaat zelf ga vervangen weet ik nog niet, die zit echt goed vastgeroest...
Hebben jullie advies om de vastgeroeste moeren los te krijgen?
Alvast bedankt voor alle hulp!
Dennis
 |
|
Naar boven |
|
 |
Davy Boscart Flat4Free Stamgast

Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 16-9-2017 Berichten: 487
Woonplaats: Zonnebeke
|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2021 9:30 pm Onderwerp: |
|
|
Alles goed in de WD-40 zetten en nen dag of langer laten weken en bijspuiten... Voor het los draaien eerst een tikje indraaien (niet te zot) en opwarmen indien geen beweging... Heb ik toch gedaan! Terugplaatsen met wat kopervet. Breekt geen af é man!!  _________________ I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow |
|
Naar boven |
|
 |
wimpie Flat4Free Junkie


Leeftijd: 56 Geregistreerd op: 26-1-2004 Berichten: 8988
Woonplaats: Hoogerheide N.L.
|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2021 9:34 pm Onderwerp: |
|
|
Moersplijter of met een scherpe metaalbeitel de moer afhakken. _________________ Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken. |
|
Naar boven |
|
 |
Minirailz Flat4Free Stamgast

Leeftijd: 30 Geregistreerd op: 13-2-2013 Berichten: 289
Woonplaats: Noord-Antwerpen
|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2021 9:54 pm Onderwerp: |
|
|
Alright, de moeren lossen kan ik deze week al eens proberen.
Afhakken/splijten is een plan B dan....
Mijn 2e 'angst' is dat ik de inlaat serieus moest wringen om deze uitgelijnd op de uitlaat te krijgen, hopelijk past een repro uitlaat dan niet nog slechter op de repro inlaat.
Het begint weer te kriebelen om eraan te beginnen
Dennis |
|
Naar boven |
|
 |
wimpie Flat4Free Junkie


Leeftijd: 56 Geregistreerd op: 26-1-2004 Berichten: 8988
Woonplaats: Hoogerheide N.L.
|
Geplaatst: Ma Mei 17, 2021 11:28 pm Onderwerp: |
|
|
Eerst al beginnen met de boel in de WD40 te zetten. _________________ Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken. |
|
Naar boven |
|
 |
keverke68 Flat4Free Junkie

Leeftijd: 42 Geregistreerd op: 14-1-2004 Berichten: 1492
Woonplaats: merelbeke
|
Geplaatst: Di Mei 18, 2021 6:25 pm Onderwerp: |
|
|
Mooie 68 kever heb ook zo ene gehad jaren geleden en door ongeval was die rijp voor schroot _________________ mitsubishi Eclips Cross
1966 Ruby red kever van de eerste eigenaar met stalen schuifdak |
|
Naar boven |
|
 |
Minirailz Flat4Free Stamgast

Leeftijd: 30 Geregistreerd op: 13-2-2013 Berichten: 289
Woonplaats: Noord-Antwerpen
|
Geplaatst: Di Mei 18, 2021 9:52 pm Onderwerp: |
|
|
Och zo zonde ...
Ondertussen met wat geduld en flink wat WD40 de boel losgekregen.
Het projectje gaat dus door
Dan kom ik nu op volgende vragen:
- had dit invloed op het niet lekker lopen van de motor?
- hebben jullie voorkeur voor een originele of sportieve uitlaat? (eigen smaak, I know, maar is het de moeite om het dubbele neer te tellen?)
- staal of RVS uitlaat?
Dennis  |
|
Naar boven |
|
 |
wimpie Flat4Free Junkie


Leeftijd: 56 Geregistreerd op: 26-1-2004 Berichten: 8988
Woonplaats: Hoogerheide N.L.
|
Geplaatst: Di Mei 18, 2021 11:16 pm Onderwerp: |
|
|
Dat moet je naar eigen smaak doen. Het is jou auto.
Tip. Smeer kopervet op alle draadeinden en boutjes als je de uitlaat terug monteert,dan krijg je het de volgende keer gewoon los ! _________________ Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken. |
|
Naar boven |
|
 |
Davy Boscart Flat4Free Stamgast

Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 16-9-2017 Berichten: 487
Woonplaats: Zonnebeke
|
Geplaatst: Wo Mei 19, 2021 10:21 am Onderwerp: |
|
|
Sowieso kijken dat er voorverwarmings buisjes voorzien zijn... Veel namaak of sportuitlaten hebben dat niet! Dan ben je weer bij het eerste probleem... _________________ I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow |
|
Naar boven |
|
 |
Minirailz Flat4Free Stamgast

Leeftijd: 30 Geregistreerd op: 13-2-2013 Berichten: 289
Woonplaats: Noord-Antwerpen
|
Geplaatst: Za Mei 22, 2021 11:48 am Onderwerp: |
|
|
Ondertussen hangt er een nieuwe (standaard) uitlaat onder.
Montage ging al bij al vlot, op 1 ding na:
De verbinding tussen kachelpot en andere potje voor de hete lucht.
Aan ene kant kwam dit redelijk uit, maar aan de andere kant is de afstand te groot. Zijn hier bredere klemmen voor te krijgen of steek ik er best iets tussen om de afstand te overbruggen?
Daarnaast merk ik net bij het testdraaien dat de hals van de inlaat opnieuw condenseert.
De chrome uitlaatpijpen zijn zoals voorgeschreven 1cm over het venturibuisje in de uitlaat gestoken.
Zal toch niet zo zijn dat die pijpjes op de nieuwe uitlaat verstopt zitten?
Dennis |
|
Naar boven |
|
 |
|
|