Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Chiel M Flat4Free Groentje
Geregistreerd op: 5-8-2019 Berichten: 7
|
Geplaatst: Wo Feb 16, 2022 8:22 pm Onderwerp: 1971 T2a bus start niet meer na winterslaap! |
|
|
Goedenavond allen,
Ik ben nog volop aan het leren over de luchtgekoelde motoren en over motoren in het algemeen. De vragen die ik heb zijn dus wellicht van een leek, maar dit forum lijkt me de juiste plek om ze toch te stellen!
Onze T2a bus heeft de afgelopen 3 maanden stilgestaan. Hij is halfvol weggezet, met EU98 in de tank. Hiervoor liep hij als een zonnetje. Nu wilde ik de bus weer starten, maar hij werkt niet mee. De motor draait, dus aan de startmotor ligt het niet.
Hetgeen wat ik nu gedaan heb;
- accu gecheckt, heeft voldoende spanning;
- bougies vervangen;
- contactpunten stroomverdeler vervangen;
- brandstof toevoer naar carb (34 PICT 3) gecheckt, dit werkt;
- motor proberen te starten met startvloeistof, maar geen geluk;
- bougies gecontroleerd op vonk, deze is er wel maar vrij zwak.
Ik heb de bobine doorgemeten. Tussen + en - is de weerstand 3,3 Ohm. Tussen - (en +) en HT punt is 15,7 Ohm. Dit zou in theorie wijzen op een kapotte bobine?
Daarnaast merkte ik dat de bougie in cylinder 1 vochtig was en naar benzine rook. De overige bougies leken aardig droog.
In mijn ogen blijven er dan twee oorzaken over;
- kapotte bobine die ervoor zorgt dat de vonk te zwak is om een ontploffing te creëren, of;
- de benzine komt vanuit de carburateur niet goed bij de bougies terecht.
Wat zegt jullie gevoel en hoe zou ik dit nu kunnen aanpakken? Een hoop vragen, maar ik hoop dat jullie me weer wat wijzer kunnen maken! Alvast bedankt!
Groet,
Chiel |
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 93 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Do Feb 17, 2022 10:23 am Onderwerp: |
|
|
Aan je uitleg te zien lijkt mij dit ook eerder een ontstekingsprobleem
Ik denk ook dat je met die ohmse waarde aan hoogspanningskant geen hoogspanning kan opwekken, mogelijk bobijn dus kapot maar voor je kosten doet ...
test eerst de bobijn op zichzelf nog eens uit : https://sites.google.com/site/pollekeskeversite/home/bobijn
nog andere mogelijkheid : kapotte condensator ?
Als je benzine ruikt moet hij toch minstens een teken van leven geven. Ik weet niet of het een goed idee is om je bus langere tijd stil te zetten met gewone benzine, benzine degradeert immers ...
Bij langer stilzetten zou ik enkele liters Alkylaatbenzine in de tank doen. Dit is een benzine die lange tijd houdbaar is, kost wel wat maar geen startproblemen na lange stilstand (winterslaap) _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
Chiel M Flat4Free Groentje
Geregistreerd op: 5-8-2019 Berichten: 7
|
Geplaatst: Do Feb 17, 2022 1:17 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi Polleke,
Bedankt voor je reactie en advies. Ik ga ermee aan de slag, ik laat weten hoe het afloopt!
Groet,
Chiel |
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 93 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Do Feb 17, 2022 1:35 pm Onderwerp: |
|
|
Chiel M schreef: | Hoi Polleke,
Bedankt voor je reactie en advies. Ik ga ermee aan de slag, ik laat weten hoe het afloopt!
Groet,
Chiel |
als het niet lukt zoeken we mee verder hé _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 93 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Do Feb 17, 2022 5:42 pm Onderwerp: |
|
|
wat je ook nog kan doen :
meet de spanning op de bobijn (contact op) en ook nog eens terwijl je start. Is er een groot verschil ?
Kijk ook de klemmen 11 en 12 van de zekeringenkast na, soms geraken die gecorrodeerd en dat kan voor grote spanningsval zorgen, waardoor de spanning op de bobijn zodanig daalt dat de motor niet meer aanslaat
en dit is zeker ook interessant : https://sites.google.com/site/pollekeskeversite/home/extra-startrelais _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
Minirailz Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 31 Geregistreerd op: 13-2-2013 Berichten: 289
Woonplaats: Noord-Antwerpen
|
Geplaatst: Vr Feb 18, 2022 11:36 am Onderwerp: |
|
|
Ik heb hier nog een oude bobijn liggen die werkte toen deze uit de wagen werd gehaald.
Moest je in de buurt wonen mag je die gerust eens komen lenen
Dennis |
|
Naar boven |
|
|
Davy Boscart Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 16-9-2017 Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke
|
Geplaatst: Vr Feb 18, 2022 5:43 pm Onderwerp: |
|
|
Idd voor je grote kosten doet condensator vervangen die kost u 10€ en heeft toch al bij vele problemen veroorzaakt waaronder bij mij... Hoeveel meet uw batterij? _________________ I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow |
|
Naar boven |
|
|
Chiel M Flat4Free Groentje
Geregistreerd op: 5-8-2019 Berichten: 7
|
Geplaatst: Za Feb 19, 2022 7:36 pm Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reacties!
@ Minirailz; thanks voor het aanbod! De nieuwe is echter al onderweg!
@ Davy Boscart; nieuwe condensator is ook besteld, vervang deze meteen maar mee inderdaad. Accu test netjes op 12v. Heb de accu ook nog eens verwisseld met een nieuwe uit mijn eigen auto, maar daarmee startte de bus ook niet. Aan de accu ligt het dus niet! |
|
Naar boven |
|
|
Minirailz Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 31 Geregistreerd op: 13-2-2013 Berichten: 289
Woonplaats: Noord-Antwerpen
|
Geplaatst: Ma Feb 21, 2022 11:12 am Onderwerp: |
|
|
Kei goed, ik hoop dat dit het oplost!
Dennis |
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 93 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Di Feb 22, 2022 4:38 pm Onderwerp: |
|
|
je het PB _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
|
|