Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Chiel M Flat4Free Groentje
Geregistreerd op: 5-8-2019 Berichten: 7
|
Geplaatst: Do Feb 24, 2022 6:52 pm Onderwerp: |
|
|
Polleke schreef: | je het PB |
Polleke, bedankt voor je PB. Ik hem 'm gelezen, echter als ik probeer te reageren krijg ik een foutmelding. Bedankt in ieder geval voor je tip!
Even een update over de bus! Vandaag weer druk aan het sleutelen geweest, en met succes! Niet geheel vlekkeloos, maar aldoende leert men zullen we maar zeggen..
Vanochtend de condensor en de bobine vervangen, helaas gaf dit nog steeds niet het gewenste effect.. We kregen maar geen vonk bij de bougies! Hup, de auto in en richting de autozaak gereden. De massakabel van de accu zag er slecht uit, dus die ook maar vervangen. Wellicht was dat de oorzaak. Helaas bleek dat ook niets uit te maken.. Toen we de wanhoop bijna nabij waren, toch nog een keer alles langsgelopen. Wat bleek; onze huiselijke handigheid had ons nu dwarsgezeten! Omdat de nieuwe Bosch bobine net iets kleiner in omvang was dan de originele bobine, paste hij dus niet goed in de beugel. Ik had nog wel ergens een rubber strookje liggen wat de loze ruimte tussen de beugel en de bobine kon opvullen.. Uiteindelijk was de bobine dus niet goed geaard aan het voertuig! Hup, rubber strookje ertussenuit gehaald en voila; succes! De motor van de bus slaat dus weer aan!
Hij rijdt echter nog niet als een zonnetje.. Als de motor loopt, dan klinkt er een hard, constant metaalachtig getik. Mijn onderbuik zegt dat het wellicht de kleppen kunnen zijn die 'slaan'. Ik heb echter niet aan de kleppen gezeten sinds dat ik de bus rijdend wegzette voor de winter. Ik zag onder de motor toch wel een klein olieplekje, dus ik ben bang dat de olie toch ergens langzaam uitdruppelt aan de onderkant. Zou het kunnen zijn dat de kleppen te weinig olie hebben en daardoor ratelen? Het oliepeil in de motor is nog boven het minimum. Heeft de motor even nodig om de olie goed te verdelen en is dit metaalachtige geratel normaal na een lange tijd? Om goed bij de condesor te komen heb ik de stroomverdeler losgedraaid en ietswat opzij gedraaid. Ik heb deze op voorhand precies gemarkeerd en na het plaatsen van de nieuwe condensor, precies op dezelfde stand teruggeplaatst. Dus ik verwacht in eerste instantie niet dat het met de timing te maken heeft. Ik ben benieuwd wat jullie als experts te melden hebben..
Ik heb een filmpje van het geluid op youtube gezet, zie de link hieronder.
https://www.youtube.com/watch?v=J38LD3ZIOY4
Wederom erg bedankt voor het meedenken!
Groet,
Chiel |
|
Naar boven |
|
|
Davy Boscart Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 16-9-2017 Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke
|
Geplaatst: Do Feb 24, 2022 10:38 pm Onderwerp: |
|
|
Amai dat klinkt idd niet gezond! Ik zou toch even de tijdstippen controleren... Lijkt me dat de Pistons voor het bereiken van bdp worden teruggeduwd en dus zichzelf tegen werkt. (Pingelen?) Maar mijn kennis strekt ook maar tot wat ik al heb meegemaakt en opgelost. Zo ernstig heb ik het nog niet voorgehad allesinds! _________________ I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow |
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 83 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Vr Feb 25, 2022 10:44 am Onderwerp: |
|
|
Klinkt idd niet goed maar ik denk toch niet dadelijk aan een mechanisch probleem
Staat de timing goed : 7,5° voorontsteking en
Zitten je bougiekabels op de juiste plaats : ontstekingsvolgorde 1432, een foutje is daar heel vlug gemaakt ! het lijkt mij dat daar het probleem zou kunnen zitten
je hebt ook nog een PB _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
wimpie Flat4Free Junkie
Leeftijd: 67 Geregistreerd op: 26-1-2004 Berichten: 8991
Woonplaats: Hoogerheide N.L.
|
Geplaatst: Vr Feb 25, 2022 11:24 am Onderwerp: |
|
|
Klinkt meer alsof hij compressie langs een bougie lekt..
En een bobine aarden ? Dat heb ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd. _________________ Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken. |
|
Naar boven |
|
|
Chiel M Flat4Free Groentje
Geregistreerd op: 5-8-2019 Berichten: 7
|
Geplaatst: Vr Feb 25, 2022 11:37 am Onderwerp: |
|
|
Bedankt weer voor de antwoorden!
@Polleke; de bougiedraden zitten in de juiste volgorde. Wellicht dat de steoomverdelerkap gedraaid zit, maar volgens mij kan dat niet? Ontsteking durf ik niet te zeggen, ik ga eens uitzoeken hoe ik dat kan checken.
@ wimpie; nee, wij ook niet! Maar het gaf wel de doorslag.. Ik zal de volgende keer alle bougies nog eens goed nalopen om te kijken of ze goed zijn vastgedraaid. |
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 83 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Vr Feb 25, 2022 6:51 pm Onderwerp: |
|
|
Chiel M schreef: | Bedankt weer voor de antwoorden!
@Polleke; de bougiedraden zitten in de juiste volgorde. Wellicht dat de steoomverdelerkap gedraaid zit, maar volgens mij kan dat niet? Ontsteking durf ik niet te zeggen, ik ga eens uitzoeken hoe ik dat kan checken.
@ wimpie; nee, wij ook niet! Maar het gaf wel de doorslag.. Ik zal de volgende keer alle bougies nog eens goed nalopen om te kijken of ze goed zijn vastgedraaid. |
Verdelerkap kan maar op één manier gemonteerd worden, ontstekingstijdstip kan uiteraard wel verkeerd staan
https://sites.google.com/site/pollekeskeversite/home/ontstekingsvolgorde
https://sites.google.com/site/pollekeskeversite/home/ontsteking-afstellen
Opgelet met vastdraaien van bougies. Indraaien met de hand, en dan vast is vast. Als je de draad in de cilinderkop zou beschadigen ben je verder van huis ... _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
Davy Boscart Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 16-9-2017 Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke
|
Geplaatst: Vr Feb 25, 2022 7:07 pm Onderwerp: |
|
|
Inderdaad zorg dat je geen kruis draad krijgt door schuin vastzetten... dan kun je zoals wimpie zegt compressie verlies hebben of slechte ontsteking... _________________ I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow |
|
Naar boven |
|
|
Davy Boscart Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 16-9-2017 Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke
|
Geplaatst: Vr Feb 25, 2022 7:23 pm Onderwerp: |
|
|
Oja dat van dat rubber en die Bobine lijkt me een gelukje door iets anders te hebben gedaan want de mantel van de Bobine geeft geen geleiding hopelijk. Anders zou je zeker in de problemen komen aangezien de "aarding" via je contactpunt gebeurt en zo al dan niet vonk creëert! _________________ I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow |
|
Naar boven |
|
|
wimpie Flat4Free Junkie
Leeftijd: 67 Geregistreerd op: 26-1-2004 Berichten: 8991
Woonplaats: Hoogerheide N.L.
|
Geplaatst: Vr Feb 25, 2022 11:10 pm Onderwerp: |
|
|
Bougie's veilig indraaien doe je met een stuk rubber slang wat je over het porselein van de bougie schuift, zo verleng je de boel en kan je makkelijker met de hand de bougie in de cilinderkop draaien. Als je schuin gaat slipt de slang door over het porselein. _________________ Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken. |
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 83 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Zo Feb 27, 2022 9:47 am Onderwerp: |
|
|
Chiel M schreef: |
@Polleke; de bougiedraden zitten in de juiste volgorde. |
zitten de bougiekabels ook diep genoeg in de delcokap ? _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
|
|