www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Di Apr 16, 2024 10:22 am
1971 T2a bus start niet meer na winterslaap!
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Chiel M
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje



Geregistreerd op: 5-8-2019
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: Do Feb 24, 2022 6:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Polleke schreef:
je het PB


Polleke, bedankt voor je PB. Ik hem 'm gelezen, echter als ik probeer te reageren krijg ik een foutmelding. Bedankt in ieder geval voor je tip!

Even een update over de bus! Vandaag weer druk aan het sleutelen geweest, en met succes! Niet geheel vlekkeloos, maar aldoende leert men zullen we maar zeggen..

Vanochtend de condensor en de bobine vervangen, helaas gaf dit nog steeds niet het gewenste effect.. We kregen maar geen vonk bij de bougies! Hup, de auto in en richting de autozaak gereden. De massakabel van de accu zag er slecht uit, dus die ook maar vervangen. Wellicht was dat de oorzaak. Helaas bleek dat ook niets uit te maken.. Toen we de wanhoop bijna nabij waren, toch nog een keer alles langsgelopen. Wat bleek; onze huiselijke handigheid had ons nu dwarsgezeten! Omdat de nieuwe Bosch bobine net iets kleiner in omvang was dan de originele bobine, paste hij dus niet goed in de beugel. Ik had nog wel ergens een rubber strookje liggen wat de loze ruimte tussen de beugel en de bobine kon opvullen.. Rolling Eyes Uiteindelijk was de bobine dus niet goed geaard aan het voertuig! Hup, rubber strookje ertussenuit gehaald en voila; succes! De motor van de bus slaat dus weer aan!

Hij rijdt echter nog niet als een zonnetje.. Als de motor loopt, dan klinkt er een hard, constant metaalachtig getik. Mijn onderbuik zegt dat het wellicht de kleppen kunnen zijn die 'slaan'. Ik heb echter niet aan de kleppen gezeten sinds dat ik de bus rijdend wegzette voor de winter. Ik zag onder de motor toch wel een klein olieplekje, dus ik ben bang dat de olie toch ergens langzaam uitdruppelt aan de onderkant. Zou het kunnen zijn dat de kleppen te weinig olie hebben en daardoor ratelen? Het oliepeil in de motor is nog boven het minimum. Heeft de motor even nodig om de olie goed te verdelen en is dit metaalachtige geratel normaal na een lange tijd? Om goed bij de condesor te komen heb ik de stroomverdeler losgedraaid en ietswat opzij gedraaid. Ik heb deze op voorhand precies gemarkeerd en na het plaatsen van de nieuwe condensor, precies op dezelfde stand teruggeplaatst. Dus ik verwacht in eerste instantie niet dat het met de timing te maken heeft. Ik ben benieuwd wat jullie als experts te melden hebben..

Ik heb een filmpje van het geluid op youtube gezet, zie de link hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=J38LD3ZIOY4

Wederom erg bedankt voor het meedenken!

Groet,
Chiel
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Davy Boscart
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 16-9-2017
Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke

BerichtGeplaatst: Do Feb 24, 2022 10:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Amai dat klinkt idd niet gezond! Ik zou toch even de tijdstippen controleren... Lijkt me dat de Pistons voor het bereiken van bdp worden teruggeduwd en dus zichzelf tegen werkt. (Pingelen?) Maar mijn kennis strekt ook maar tot wat ik al heb meegemaakt en opgelost. Zo ernstig heb ik het nog niet voorgehad allesinds!
_________________
I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam MSN messenger Ads
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 43
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2420
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Vr Feb 25, 2022 10:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkt idd niet goed maar ik denk toch niet dadelijk aan een mechanisch probleem
Staat de timing goed : 7,5° voorontsteking en

Zitten je bougiekabels op de juiste plaats : ontstekingsvolgorde 1432, een foutje is daar heel vlug gemaakt ! het lijkt mij dat daar het probleem zou kunnen zitten

je hebt ook nog een PB

_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
wimpie
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 27
Geregistreerd op: 26-1-2004
Berichten: 8991
Woonplaats: Hoogerheide N.L.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 25, 2022 11:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkt meer alsof hij compressie langs een bougie lekt..
En een bobine aarden ? Dat heb ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd.

_________________
Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Chiel M
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje



Geregistreerd op: 5-8-2019
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: Vr Feb 25, 2022 11:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt weer voor de antwoorden!

@Polleke; de bougiedraden zitten in de juiste volgorde. Wellicht dat de steoomverdelerkap gedraaid zit, maar volgens mij kan dat niet? Ontsteking durf ik niet te zeggen, ik ga eens uitzoeken hoe ik dat kan checken.

@ wimpie; nee, wij ook niet! Maar het gaf wel de doorslag.. Ik zal de volgende keer alle bougies nog eens goed nalopen om te kijken of ze goed zijn vastgedraaid.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 43
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2420
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Vr Feb 25, 2022 6:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Chiel M schreef:
Bedankt weer voor de antwoorden!

@Polleke; de bougiedraden zitten in de juiste volgorde. Wellicht dat de steoomverdelerkap gedraaid zit, maar volgens mij kan dat niet? Ontsteking durf ik niet te zeggen, ik ga eens uitzoeken hoe ik dat kan checken.

@ wimpie; nee, wij ook niet! Maar het gaf wel de doorslag.. Ik zal de volgende keer alle bougies nog eens goed nalopen om te kijken of ze goed zijn vastgedraaid.


Verdelerkap kan maar op één manier gemonteerd worden, ontstekingstijdstip kan uiteraard wel verkeerd staan

https://sites.google.com/site/pollekeskeversite/home/ontstekingsvolgorde
https://sites.google.com/site/pollekeskeversite/home/ontsteking-afstellen

Opgelet met vastdraaien van bougies. Indraaien met de hand, en dan vast is vast. Als je de draad in de cilinderkop zou beschadigen ben je verder van huis ...

_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Davy Boscart
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 16-9-2017
Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke

BerichtGeplaatst: Vr Feb 25, 2022 7:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad zorg dat je geen kruis draad krijgt door schuin vastzetten... dan kun je zoals wimpie zegt compressie verlies hebben of slechte ontsteking...
_________________
I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam MSN messenger Ads
Davy Boscart
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 16-9-2017
Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke

BerichtGeplaatst: Vr Feb 25, 2022 7:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oja dat van dat rubber en die Bobine lijkt me een gelukje door iets anders te hebben gedaan want de mantel van de Bobine geeft geen geleiding hopelijk. Anders zou je zeker in de problemen komen aangezien de "aarding" via je contactpunt gebeurt en zo al dan niet vonk creëert!
_________________
I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam MSN messenger Ads
wimpie
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 27
Geregistreerd op: 26-1-2004
Berichten: 8991
Woonplaats: Hoogerheide N.L.

BerichtGeplaatst: Vr Feb 25, 2022 11:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bougie's veilig indraaien doe je met een stuk rubber slang wat je over het porselein van de bougie schuift, zo verleng je de boel en kan je makkelijker met de hand de bougie in de cilinderkop draaien. Als je schuin gaat slipt de slang door over het porselein.
_________________
Water is om in te zwemmen en gas is om op te koken.
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 43
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2420
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Zo Feb 27, 2022 9:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Chiel M schreef:


@Polleke; de bougiedraden zitten in de juiste volgorde.


zitten de bougiekabels ook diep genoeg in de delcokap ?

_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group