Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Snah Flat4Free Verslaafde

Leeftijd: 50 Geregistreerd op: 13-3-2013 Berichten: 733
Woonplaats: Everbeek
|
Geplaatst: Di Nov 29, 2022 6:20 pm Onderwerp: Kever afgekeurd voor te hoge CO |
|
|
Deze ochtend met de Kever naar de keuring en afgekeurd omdat de CO te hoog zat. Ze hebben 8,4 gemeten en het mag in BE max 4,5 zijn.
Ik dacht de CO geen criteria was voor de keuring van oldtimers in BE. Blijkbaar terug strengere regels??? _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
Snah Flat4Free Verslaafde

Leeftijd: 50 Geregistreerd op: 13-3-2013 Berichten: 733
Woonplaats: Everbeek
|
Geplaatst: Di Nov 29, 2022 6:27 pm Onderwerp: |
|
|
Maar ik denk dat ik weet wat de oorzaak was, maar ik wil dat hier even afstemmen met de specialisten.
Het 1200-tje draaide de afgelopen maanden heel goed met het warme weer die hadden.
Deze ochtend was het maar 1 gr en Kever stond onder de carport.
Dus koud gestart en vertrokken naar de keuring. Onderweg zakte het toerental op ralenti in elkaar en viel hij stil => spruitstuk bevroren.
Ik had om 07u30 afstpraak in het keuringstation, dus onderweg de gasklep met de regelvijs extra open gedraaid zodat hij toch bleef draaien met bevroren spruitstuk.
Dat geeft dus een slecht mengsel en dus een te hoog CO
Klopt mijn redenering? _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
timdemesel Flat4Free Junkie


Leeftijd: 35 Geregistreerd op: 20-6-2004 Berichten: 1287
Woonplaats: lede
|
Geplaatst: Wo Nov 30, 2022 12:07 pm Onderwerp: |
|
|
Die 4,5 is nochtans al een paar jaar de regel als ik het goed voor heb?
die eerst al eens regelen bij een warme motor.
Of het bevroren spuitstuk een oorzaak of gevolg is weet ik niet direct _________________ vw 1302
Hoezo oranje?? |
|
Naar boven |
|
 |
VWPorsche Flat4Free Groentje

Leeftijd: 39 Geregistreerd op: 14-7-2019 Berichten: 47
|
Geplaatst: Wo Nov 30, 2022 1:43 pm Onderwerp: |
|
|
Als er ijsvorming optreedt bij de carburateur zelf dan is er een probleem met de voorverwarming (via het luchtfilter).
Is er ijsvorming net onder de carburateur dan duidt dit meestal op een verstopt inlaatspruitstuk (opgehoopte koolaanslag in de voorverwarmingsbuizen).
Uitstootwaarden vind je hier.
http://wordpress.gentscheretrowielen.be/uitstootwaarden-per-bouwjaar/ _________________ VW Ovaal 1953
VW 1200 D motor
Porsche 911S 1970
Mazda 929 Hardtop 1977
Mercedes SLC180 2018
Laatst aangepast door VWPorsche op Do Dec 01, 2022 10:43 am, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Polleke Flat4Free Junkie

Leeftijd: -28 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2404
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Wo Nov 30, 2022 6:17 pm Onderwerp: |
|
|
geen idee of een hogere talenti invloed heeft op de CO ...
maar los daarvan : zou het kunnen dat de chokeklep niet helemaal meer open stond ? Ik laat altijd het contact opstaan of de motor draaien zodat de gloeispiraal van de choke warm blijft. Bij koude temperaturen gaat de chokeklep vrij vlug terug dicht. Ik zie ook altijd juist voor de CO meting de stand van de trappenplaat even na. _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
 |
Snah Flat4Free Verslaafde

Leeftijd: 50 Geregistreerd op: 13-3-2013 Berichten: 733
Woonplaats: Everbeek
|
Geplaatst: Wo Nov 30, 2022 8:06 pm Onderwerp: |
|
|
Ijsvorming was op het spruitstuk net onder de carburator.
Carburator was afgesteld bij warme motor en bij warmere buitentemperaturen. Hij draaide toen perfect en mooi stabiel op ralenti.
Dinsdagochtend was het heel koud en de kever had ganse nacht buiten gestaan onder de carport.
Start was goed met choke aan. Bij choke open zakte de ralenti in elkaar.
Daarom had ik de carbu wat geforceerd door de gasklep open te draaien met de stelvijs. Ik weet het, het is niet de correcte manier, maar dat was de enige manier om hem draaiende te houden.
Ik heb geen CO-meet-apparatuur, dus carbu destijds afgeregeld via de mengschroef en de luchtschroef.
Iemand vertelde mij dat je de CO kan laten zakken door de vacuumslang los te trekken ???? _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
Davy Boscart Flat4Free Stamgast

Leeftijd: 37 Geregistreerd op: 16-9-2017 Berichten: 472
Woonplaats: Zonnebeke
|
Geplaatst: Do Dec 01, 2022 9:48 am Onderwerp: |
|
|
Is het de originele luchtfilter? Die neemt bij koude temperaturen warme lucht op van onder de motor.( klep al dan niet automatisch) Bij de cilinders. Idd waarschijnlijk voorverwarming controleren... Ik ben 3 jaar geleden gecontroleerd en afgekeurd op co en de 2 de keer zei de meneer vriendelijk hebben ze u daarvoor afgekeurd ik controleer dat niet hoor bij oldtimers... Gelukkig niet de enige oorzaak van rode kaart. Vorig jaar direct bij aankomst alles maar dichtgedraaid tot hij op 2 poten draaide en alles was ok. _________________ I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow |
|
Naar boven |
|
 |
Minirailz Flat4Free Stamgast

Leeftijd: 30 Geregistreerd op: 13-2-2013 Berichten: 261
Woonplaats: Noord-Antwerpen
|
Geplaatst: Do Dec 01, 2022 10:02 am Onderwerp: |
|
|
Ik had in oktober wat 'adminstratieve' vertraging, toen men eenmaal aan de keuring begon had ik ook een CO van bijna 8.
De keuringmeester was schappelijk en geduldig, na een paar minuten draaien zakte deze tot onder 4%.
Goed gekeurd dus
Hoelang heb je gereden naar de keuring?
Dennis |
|
Naar boven |
|
 |
Polleke Flat4Free Junkie

Leeftijd: -28 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2404
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Do Dec 01, 2022 10:11 am Onderwerp: |
|
|
vermoedelijk voorverwarming die onvoldoende werkt, misschien (deels) vertstropt . Zitten je eindpijpjes van de knalpot goed ? Dit moet +- 6mm over de vacuumbuis zitten, anders heb je te weinig "flow" en wordt de voorverwarmingsbuis niet heet.
Ik heb ook geen CO meter, Mijne blijft met basisafstelling ruim onder de 4,5.
net voor de CO keuring nakijken of je chokeklep open staat !
Contact laten opstaan zodat de gloeispiraal van de choke warm blijft _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
 |
Snah Flat4Free Verslaafde

Leeftijd: 50 Geregistreerd op: 13-3-2013 Berichten: 733
Woonplaats: Everbeek
|
Geplaatst: Vr Dec 02, 2022 8:50 pm Onderwerp: |
|
|
@ Davy
Ja inderdaad de standaard luchtfilter. Maar de klep is niet meer aangesloten omdat ik nooit bij koud weer rij.
Ik zal deze terug aansluiten en de klep testen.
Wat bedoel je met “dichtgedraaid tot hij op 2 poten draaide”? _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
|
|