www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Vr Apr 12, 2024 9:24 pm
Kever afgekeurd voor te hoge CO
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Snah
Flat4Free Verslaafde
Flat4Free Verslaafde


Leeftijd: 51
Geregistreerd op: 13-3-2013
Berichten: 758
Woonplaats: Everbeek

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2022 6:20 pm    Onderwerp: Kever afgekeurd voor te hoge CO Reageer met quote

Deze ochtend met de Kever naar de keuring en afgekeurd omdat de CO te hoog zat. Ze hebben 8,4 gemeten en het mag in BE max 4,5 zijn.
Ik dacht de CO geen criteria was voor de keuring van oldtimers in BE. Blijkbaar terug strengere regels???

_________________
Naar boven
Verborgen Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Snah
Flat4Free Verslaafde
Flat4Free Verslaafde


Leeftijd: 51
Geregistreerd op: 13-3-2013
Berichten: 758
Woonplaats: Everbeek

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2022 6:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Maar ik denk dat ik weet wat de oorzaak was, maar ik wil dat hier even afstemmen met de specialisten.
Het 1200-tje draaide de afgelopen maanden heel goed met het warme weer die hadden.
Deze ochtend was het maar 1 gr en Kever stond onder de carport.
Dus koud gestart en vertrokken naar de keuring. Onderweg zakte het toerental op ralenti in elkaar en viel hij stil => spruitstuk bevroren.
Ik had om 07u30 afstpraak in het keuringstation, dus onderweg de gasklep met de regelvijs extra open gedraaid zodat hij toch bleef draaien met bevroren spruitstuk.
Dat geeft dus een slecht mengsel en dus een te hoog CO

Klopt mijn redenering?

_________________
Naar boven
Verborgen Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
timdemesel
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 36
Geregistreerd op: 20-6-2004
Berichten: 1292
Woonplaats: lede

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2022 12:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die 4,5 is nochtans al een paar jaar de regel als ik het goed voor heb?
die eerst al eens regelen bij een warme motor.
Of het bevroren spuitstuk een oorzaak of gevolg is weet ik niet direct

_________________
vw 1302

Hoezo oranje??
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Ads
VWPorsche
Flat4Free Groentje
Flat4Free Groentje


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 14-7-2019
Berichten: 47

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2022 1:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als er ijsvorming optreedt bij de carburateur zelf dan is er een probleem met de voorverwarming (via het luchtfilter).
Is er ijsvorming net onder de carburateur dan duidt dit meestal op een verstopt inlaatspruitstuk (opgehoopte koolaanslag in de voorverwarmingsbuizen).

Uitstootwaarden vind je hier.
http://wordpress.gentscheretrowielen.be/uitstootwaarden-per-bouwjaar/

_________________
VW Ovaal 1953
VW 1200 D motor
Porsche 911S 1970
Mazda 929 Hardtop 1977
Mercedes SLC180 2018


Laatst aangepast door VWPorsche op Do Dec 01, 2022 10:43 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 23
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2420
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2022 6:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

geen idee of een hogere talenti invloed heeft op de CO ...
maar los daarvan : zou het kunnen dat de chokeklep niet helemaal meer open stond ? Ik laat altijd het contact opstaan of de motor draaien zodat de gloeispiraal van de choke warm blijft. Bij koude temperaturen gaat de chokeklep vrij vlug terug dicht. Ik zie ook altijd juist voor de CO meting de stand van de trappenplaat even na.

_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Snah
Flat4Free Verslaafde
Flat4Free Verslaafde


Leeftijd: 51
Geregistreerd op: 13-3-2013
Berichten: 758
Woonplaats: Everbeek

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2022 8:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ijsvorming was op het spruitstuk net onder de carburator.
Carburator was afgesteld bij warme motor en bij warmere buitentemperaturen. Hij draaide toen perfect en mooi stabiel op ralenti.

Dinsdagochtend was het heel koud en de kever had ganse nacht buiten gestaan onder de carport.
Start was goed met choke aan. Bij choke open zakte de ralenti in elkaar.
Daarom had ik de carbu wat geforceerd door de gasklep open te draaien met de stelvijs. Ik weet het, het is niet de correcte manier, maar dat was de enige manier om hem draaiende te houden.

Ik heb geen CO-meet-apparatuur, dus carbu destijds afgeregeld via de mengschroef en de luchtschroef.

Iemand vertelde mij dat je de CO kan laten zakken door de vacuumslang los te trekken ????

_________________
Naar boven
Verborgen Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Davy Boscart
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 16-9-2017
Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2022 9:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Is het de originele luchtfilter? Die neemt bij koude temperaturen warme lucht op van onder de motor.( klep al dan niet automatisch) Bij de cilinders. Idd waarschijnlijk voorverwarming controleren... Ik ben 3 jaar geleden gecontroleerd en afgekeurd op co en de 2 de keer zei de meneer vriendelijk hebben ze u daarvoor afgekeurd ik controleer dat niet hoor bij oldtimers... Gelukkig niet de enige oorzaak van rode kaart. Vorig jaar direct bij aankomst alles maar dichtgedraaid tot hij op 2 poten draaide en alles was ok.
_________________
I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam MSN messenger Ads
Minirailz
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 31
Geregistreerd op: 13-2-2013
Berichten: 289
Woonplaats: Noord-Antwerpen

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2022 10:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had in oktober wat 'adminstratieve' vertraging, toen men eenmaal aan de keuring begon had ik ook een CO van bijna 8.

De keuringmeester was schappelijk en geduldig, na een paar minuten draaien zakte deze tot onder 4%.

Goed gekeurd dus Wink
Hoelang heb je gereden naar de keuring?

Dennis
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Polleke
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 23
Geregistreerd op: 27-5-2009
Berichten: 2420
Woonplaats: het Antwerpse

BerichtGeplaatst: Do Dec 01, 2022 10:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

vermoedelijk voorverwarming die onvoldoende werkt, misschien (deels) vertstropt . Zitten je eindpijpjes van de knalpot goed ? Dit moet +- 6mm over de vacuumbuis zitten, anders heb je te weinig "flow" en wordt de voorverwarmingsbuis niet heet.

Ik heb ook geen CO meter, Mijne blijft met basisafstelling ruim onder de 4,5.
net voor de CO keuring nakijken of je chokeklep open staat !
Contact laten opstaan zodat de gloeispiraal van de choke warm blijft

_________________
Er läuft, und läuft, und läuft...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Snah
Flat4Free Verslaafde
Flat4Free Verslaafde


Leeftijd: 51
Geregistreerd op: 13-3-2013
Berichten: 758
Woonplaats: Everbeek

BerichtGeplaatst: Vr Dec 02, 2022 8:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@ Davy
Ja inderdaad de standaard luchtfilter. Maar de klep is niet meer aangesloten omdat ik nooit bij koud weer rij.
Ik zal deze terug aansluiten en de klep testen.

Wat bedoel je met “dichtgedraaid tot hij op 2 poten draaide”?

_________________
Naar boven
Verborgen Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group