Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Davy Boscart Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 16-9-2017 Berichten: 498
Woonplaats: Zonnebeke
|
Geplaatst: Za Dec 03, 2022 9:12 am Onderwerp: |
|
|
Wel bij aankomst aan de keuring de carburateur zodanig gezet dat de motor nog net draaide... Ik mocht niet mee naar binnen (corona) dus weet ik ook niet of hij het deftig heeft getest en hoeveel de waarden waren maar ik had direct groene kaart dus... op de parking dan weer normaal afgesteld! _________________ I am Stung by the bug!
Kever 1978 looks like 62'
T2 a/b 1972 sierra yellow |
|
Naar boven |
|
|
Snah Flat4Free Verslaafde
Leeftijd: 51 Geregistreerd op: 13-3-2013 Berichten: 760
Woonplaats: Everbeek
|
Geplaatst: Za Dec 03, 2022 7:30 pm Onderwerp: |
|
|
Vandaag de vacuum via thermometerblokje in de luchtfilter terug verbonden met de klep.
Regelvijs van de gasklep terug afgesteld dat deze de chokeplaat net raakt.
Dan de motor terug opgestart. Het was vandaag maar 2 gr buiten.
Het spruitstuk zag terug snel wit, maar na enkele min was dit weg.
Klep in de aanzuig van de luchtfilter werkt, want hij nam warme lucht.
Verwarming spruitstuk werkt ook. Rechts heet en links lauw.
Dan ritje mee gedaan zodat de motor goed op temperatuur was.
Dan de mengschroef eerst uitgedraaid en dan stelselmatig terug in tot het moment dat het toerental zakt.
Staat nu op 3 volle toeren uitgedraaid met de mengschroef
Dan met de luchtschroef het toerental bijgeregeld tot 950 t/min.
Dat is de correcte manier van afstellen denk ik?
Ontsteking ook gecontroleerd met de stroboscoop = 7,5 gr voor BDP
Motor draait mooi en stabiel. Testrit gedaan en rijdt goed.
Met deze afstelling zal ik terug naar de keuring gaan en hopen dat het nu goed is?
Of moet ik hem met de mengschroef wat armer zetten? Dus met de mengschroef het toerental laten zakken en dan terug hoger zetten met de luchtschroef? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 103 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Zo Dec 04, 2022 3:39 pm Onderwerp: |
|
|
ik zou het mengsel nog iets armer zetten, hij mag trouwens nog iets zakken in toeren ook, +- 850 tr/min
na controle kan je terug wat meer mengsel geven
regeling gasklep = tegen de onderste stand van de grappenplaat + 1/4 toer, dit om te vermijden dat de gasklep gaat inslijten in de carburatorhals.
https://sites.google.com/site/pollekeskeversite/home/carburator-afstellen _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
Snah Flat4Free Verslaafde
Leeftijd: 51 Geregistreerd op: 13-3-2013 Berichten: 760
Woonplaats: Everbeek
|
Geplaatst: Zo Dec 04, 2022 7:21 pm Onderwerp: |
|
|
Ok, ik zal hem wat armer zetten.
Ik had ook gelezen dat de carterontluchting loskoppelen voor de keuring helpt om een lager CO te hebben.
Wat is jullie gedacht daarrond? Doen of juist niet? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 103 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Zo Dec 04, 2022 8:15 pm Onderwerp: |
|
|
carterontluchting zou ik persoonlijk niet losmaken.
Als de keurder (in de veronderstelling dat hij dat kent) dat zou merken heb je daar weer een probleem.
Carterdampen worden verondersteld te worden verbrand, en niet zomaar in het milieu te worden geloosd.
Ik betwijfel ook of dit veel aan de CO waarde doet ... _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
Snah Flat4Free Verslaafde
Leeftijd: 51 Geregistreerd op: 13-3-2013 Berichten: 760
Woonplaats: Everbeek
|
Geplaatst: Do Dec 08, 2022 12:35 pm Onderwerp: |
|
|
Volgende week dinsdag 13/12 heb ik nieuwe afspraak in het keuringcentrum.
Ik heb dus nig wat tijd om extra te experimenteren.
Wat als ik de vervroeging van de ontsteking wat verhoog, zou dat een effect hebben?
Ik merk immers, met dezelfde afregeling carbu dat ik het toerantal op ralenti nog kan verhogen door de vervroeging te verhogen.
T’is maar een idee _________________
|
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 103 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Do Dec 08, 2022 12:54 pm Onderwerp: |
|
|
poeh, dat kan je denk ik alleen echt zien met meetapparatuur
theoretisch klopt je redenering wel denk ik, als je de benzine vroeger verbrand zal dat vermoedelijk resulteren in minder CO ...
een te late verbranding (benzine wordt niet helemaal verbrand) zal zeker meer CO geven
normaal gezien zou je er met de basisinstelling van de carburator makkelijk moeten raken
ik had vroeger een 31pict3 carburator (3 regelvijzen) en de mengselschroef zette ik voor de keuring op 2 toeren uit
Nu heb ik een 30pict2 carburator (2 regelvijzel) en de mengselschroef zet ik voor de keuring op 1 a 1,5 toer uit
da's mijn idee, misschien heeft iemand anders nog andere ideeën
Belangrijk is wel na te zien of je chokeklep open staat, met zulke koude temperaturen gaat die vrij snel terug een standje dicht, en dan stijgt natuurlijk je CO
zet hem na keuring in elk geval terug op de juiste voorontsteking en een toerke meer mengsel _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
Snah Flat4Free Verslaafde
Leeftijd: 51 Geregistreerd op: 13-3-2013 Berichten: 760
Woonplaats: Everbeek
|
Geplaatst: Za Dec 10, 2022 6:18 pm Onderwerp: |
|
|
Vandaag de mengschroef op 2 toeren gezet en de vervroeging op 15° en dan via de luchtschroef toerental op 900 t/min.
Ik ben benieuwd wat dit zal geven komende dinsdag.
Direct ook olie ververst zodat ze klaar staat voor de winterslaap _________________
|
|
Naar boven |
|
|
Polleke Flat4Free Junkie
Leeftijd: 103 Geregistreerd op: 27-5-2009 Berichten: 2421
Woonplaats: het Antwerpse
|
Geplaatst: Za Dec 10, 2022 6:51 pm Onderwerp: |
|
|
hou ons op de hoogte ! succes ! _________________ Er läuft, und läuft, und läuft... |
|
Naar boven |
|
|
Minirailz Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 31 Geregistreerd op: 13-2-2013 Berichten: 289
Woonplaats: Noord-Antwerpen
|
Geplaatst: Ma Dec 12, 2022 11:01 am Onderwerp: |
|
|
Zorg dat je motor niet pingelt bij hoge toeren he.
Teveel vervroeging is ook niet gezond....
Dennis |
|
Naar boven |
|
|
|
|