Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
FilipDP Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 37 Geregistreerd op: 8-5-2005 Berichten: 329
Woonplaats: Nijlen
|
Geplaatst: Do Apr 27, 2006 8:31 pm Onderwerp: |
|
|
als je je wielen laat uitlijnen dan stellen ze meestal volgende dingen af:
- toespoor/uitspoor (in 't engels toe-in en toe-out) > parallel staan vd wielen
- wielvlucht (in 't engels camber) > hoek van het wiel met loodlijn op het wegdek
Die centrale moer da's ne 24 denk ik, althans bij een buske (gistere nog gebruikt )
Grtz
Filip |
|
Naar boven |
|
|
Jippie Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 45 Geregistreerd op: 29-11-2004 Berichten: 412
Woonplaats: Lier
|
Geplaatst: Za Apr 29, 2006 5:10 pm Onderwerp: |
|
|
yep twas ne 24 _________________ 1979 T2 |
|
Naar boven |
|
|
Pitch Flat4Free Rakker
Leeftijd: 44 Geregistreerd op: 2-2-2006 Berichten: 238
Woonplaats: Heist-aan-zee
|
Geplaatst: Za Apr 29, 2006 7:30 pm Onderwerp: |
|
|
27 inderdaad
Bij mij toch |
|
Naar boven |
|
|
patrick3
Leeftijd: 72 Geregistreerd op: 18-12-2005 Berichten: 157
Woonplaats: Antwerpen - Wilrijk
|
Geplaatst: Zo Apr 30, 2006 8:02 am Onderwerp: |
|
|
as ik me ni vergis zijn de benamingen " camber" en "caster"...
greets
Patrick |
|
Naar boven |
|
|
kartmannetje
Leeftijd: 39 Geregistreerd op: 2-12-2005 Berichten: 30
Woonplaats: nijlen
|
Geplaatst: Zo Apr 30, 2006 10:22 pm Onderwerp: |
|
|
om rijgedrag te bepalen zijn er verschillende factoren die spelen.
de voornaamste zijn sporing, caster en camber
sporing: om dit te kunnen stellen/meten heb je uitlijnschijven of gebruik een velg zonder dat er een band gemonteerd is nodig.
-openspoor: de afstand tussen de 2 meetpunten is vooraan groter dan achteraan. dit is aangewezen bij een overstuurde auto. aangezien het binnenste wiel in de bocht reeds gedeeltelijk in de richting staat ga je het binnenste wiel extra belasten en ga je de bocht iets krapper nemen, iets meer grip aan de voorkant dus.
-toespoor: de afstand tussen de 2 meetpunten is vooraan kleiner dan achteraan. dit is aangewezen indien de wagen onderstuurd is. het buitenste wiel gaat extra sturen waardoor een deel van het onderstuur wordt opgevangen en zo stop je het naar buiten glijden door een extra groot bandoppervlak(=grip) af.
camber: dit is de hoek die het wiel maakt met de loodlijn op het wegdek dus van het de bovenste rand van het wiel recht op de weg. raken boven en onderkant de loodlijn dan staat je wiel recht. dit kan ook weer met schijven gemeten worden. let er wel op dat net zoals bij sporing op dat je stuur recht staat en de wielen recht vooruit.
je hebt ook hier weer 2 varianten:
-positief camber: de afstand aan de bovenste meetpunten is groter dan de afstand aan de onderste(trechtervorm). dit zorgt ervoor dat je dus dat je band met de buitenste rand de weg raakt. dit zorgt er ook weer voor dat het binnenste wiel in de bocht extra veel grip gaat krijgen omdat het raakvlak daar extra groot gemaakt wordt.
-negatief camber: de afstand tussen de bovenste meetpunten is kleiner dan die van de onderste (pyramidevorm). dit zorgt ervoor dat het buitenste wiel extra grip krijgt in de bocht.
positief en negatief camber geven beiden een min of meer gelijke wagenbalans, alleen is het de rijstijl en het aanvoelen van de chauffeur dat de beslissing zal geven. de ene voelt zich beter bij het ene
de andere weer bij het andere. voor de verlagingsfanaten onder ons, een extreem negatief camber zorgt ervoor dat de wagen lager komt te liggen.
het derde element is het caster: dit is de helling die de fusee maakt ten opzichte van de loodlijn op het wegdek...
hoe ik dit theoretisch moet gaan duiden kan ik op dit late uur en in dit suffe stadium niet bedenken.
het is een gegeven dat je best als allerlaatste kan beginnen uitpuren als je met de andere 2 niet je gading gevonden hebt. bvb als je wagen zich precies vast wreet in de bocht kan je hiermee begin experimenteren.
ik benadruk nogmaals dat dit allemaal betrekkelijk subjectieve gegevens zijn, het merendeel komt neer op het gevoel van de bestuurder, dit is wat je in de racerij maakt of kraakt, aanvoelen wat er waar juist hoe gebeurt analyseren, aanpassen, uitproberen en leren uit de fouten.
nu we toch bezig zijn met het regelen van het weggedrag haal ik meteen ook wat andere determinanten aan. de compound van de band(zacht, hard), de vorm van de velg, de luchtinhoud in de velg, de afstand tussen de rand van de velg en de rand van de band(kans op vervorming), de gewichtsverdeling, de rijhoogte(is eigenlijk een verschuiving van het zwaartepunt, lager of hoger), de stijfheid van het chassis, de vering, de veringshoek,...
in principe kan je stellen dat alles wat afgeveerd is je min of meer onder controle hebt, daarom dat men bvb streeft naar een zo licht mogelijke velg aangezien dit een aandeel van het gewicht is dat niet of toch maar moeilijk gecontroleerd kan worden.
deze gegevens zijn behoorlijk sumier en niet meer dan basisregels waarop talrijke uitzonderingen zijn die enkel maar door testwerk duidelijk kunnen worden.
daarom is mijns inziens de enige te bewandelen weg een zo standaard mogelijke wagen die conform de fabrieksvoorschriften staat afgesteld indien je niet op de dool wil geraken.
dit zijn steeds afstellingen die vele duizenden kilometers getest zijn en een zo stabiel, voorspelbaar en all-round weggedrag geven zonder op 1 punt uit te blinken maar je ook nooit in de steek zullen laten. je ophanging en gewichtsverdeling aanpassen is net zoals een motor tunen, als je iets aanpast moet je andere zaken ook gaan aanpassen.
ik hoop hiermee een beeld te hebben kunnen scheppen van hoe complex een ophanging en een wagen bouwen tout court wel niet is.
greetz
btw. sorry voor de enorme off-topic |
|
Naar boven |
|
|
Herbie53 Flat4Free Junkie
Leeftijd: 43 Geregistreerd op: 7-1-2004 Berichten: 5072
Woonplaats: 9340 lede ovl
|
Geplaatst: Ma Mei 01, 2006 9:50 am Onderwerp: |
|
|
dit is zeer intressant alleen is er een klein probleem dat is dat je het moeilijk kunt doen zonder deftig materiaal de dag van vandaag wordt het allemaal gedaan met de computer maw thuis kan je dit niet zelf effe doen he wel een leuk te weten wat de verschillen zijn
gr wim _________________ 1302LS cabrio 1970
T2b 1977 |
|
Naar boven |
|
|
kartmannetje
Leeftijd: 39 Geregistreerd op: 2-12-2005 Berichten: 30
Woonplaats: nijlen
|
Geplaatst: Ma Mei 01, 2006 5:50 pm Onderwerp: |
|
|
de computer is ook hier enkel een hulpmiddel dat verschillende andere hulpmiddelen bijeenbrengt in wat bits en bytes en sensoren
met een goed stel schijven of gewoon rechte velgen en een goede meetlat kom je al heel ver ze...
in plaats van met centimeters te werken kan je ook , best zelfs, met hoekgraden werken...
dit is universeel en dan maakt het niet uit waar je gaat meten.
onze kevertjes dateren ook nog van de tijd dat mensen door het lint gingen toen ze uit een computer "piep" konden krijgen en toen hebben ze dat beest ook op punt gekregen...
ik ben eens benieuwd naar de hoeveel moderne autos zo'n levensduur zullen hebben...
greetz van een niet al te groot computer vriend :d |
|
Naar boven |
|
|
|
|