Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jantje Flat4Free Rakker
Leeftijd: 37 Geregistreerd op: 31-5-2006 Berichten: 234
Woonplaats: Mol
|
Geplaatst: Wo Apr 18, 2007 11:47 am Onderwerp: olielek achter carbu |
|
|
mijn motorke had een klein olielekske dat steeds erger en erger werd, en gisteren was het zo erg dat als ik gas gaf de olie eruit spoot. dus motor eruit. de olie kwam van achter de carburator, onder de behuizing van de koeling.
na alles gedemonteerd te hebben vermoeden we dat het de oliekoeler is die lekte, maar die 2 dichtingskes die daar tussen zitten zien er nog ok uit.( ze zijn wel hard , niet soepel) is er nog een ander plaatske vanwaar dieje olie kan komen?
ik denk dat mijn oliekoeler verstropt zit en zo een drukopbouw kreeg en dat de simpelste weg om die druk weg te krijgen via die dichtingskes was, vandaar de lek...
klopt dit?
grtz jantje _________________ 1303 Cabrio 1975 |
|
Naar boven |
|
|
lucas Flat4Free Junkie
Leeftijd: 55 Geregistreerd op: 27-12-2003 Berichten: 2359
Woonplaats: Oostende
|
Geplaatst: Wo Apr 18, 2007 9:43 pm Onderwerp: |
|
|
Halo,
je kunt de dichtingen van de oliekoeler vervangen (aangeraden). Gezien de prijs van een nieuwe oliekoeler mag je gerust die vervangen. _________________ 150.000 km met de kever! |
|
Naar boven |
|
|
Jantje Flat4Free Rakker
Leeftijd: 37 Geregistreerd op: 31-5-2006 Berichten: 234
Woonplaats: Mol
|
Geplaatst: Do Apr 19, 2007 9:05 am Onderwerp: |
|
|
het beste is dus de oliekoeler in 1 keer mee vervangen???
aangezien ik van de motor nog niks wist en hij er nu toch uit is, hebben we besloten hem maar eens open te gooien en alles op te kuisen, overal nieuwe dichtingen te steken en alles een proper laagske verf te geven.
moeten de segmenten vervangen worden als de cilinder en piston uit elkaar zijn geweest.of enkel als ze in slechte staat zijn?
zijn er verder nog tips die de ervaren mannen kunne geven bij een revisie? dingen waar ik op moet letten, of wat ik beter kan doen, of juist niet?
grtz jan _________________ 1303 Cabrio 1975 |
|
Naar boven |
|
|
lucas Flat4Free Junkie
Leeftijd: 55 Geregistreerd op: 27-12-2003 Berichten: 2359
Woonplaats: Oostende
|
Geplaatst: Do Apr 19, 2007 9:18 am Onderwerp: |
|
|
De segmenten vervangen?
Heb je de compressies gemeten?
Verbruik je veel olie?
Er is een slijtagegrens van 0.5 mm voor de zuigerveren, denk ik.
Normaal gezien moet je ook de cylinders en pistons vervangen.
Maar wat je moet zeker doen is de gleuven van de zuigers kuisen. _________________ 150.000 km met de kever! |
|
Naar boven |
|
|
Doka071 Flat4Free Junkie
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 23-8-2006 Berichten: 3929
Woonplaats: Bilzen
|
Geplaatst: Do Apr 19, 2007 9:48 pm Onderwerp: |
|
|
Quote: |
de gleuven van de zuigers
|
Welke gleuven? |
|
Naar boven |
|
|
Jantje Flat4Free Rakker
Leeftijd: 37 Geregistreerd op: 31-5-2006 Berichten: 234
Woonplaats: Mol
|
Geplaatst: Vr Apr 20, 2007 8:07 am Onderwerp: |
|
|
compressie was nog goed
kdenk dak voor de olielek wel een klein beetje olieverbruik had, maar helemaal nie veel.
als de cilinders nog goed zijn en pistons ook( geen krassen ofzo) wrom dan vervangen?
grtz jan
alvast bedankt!! _________________ 1303 Cabrio 1975 |
|
Naar boven |
|
|
lucas Flat4Free Junkie
Leeftijd: 55 Geregistreerd op: 27-12-2003 Berichten: 2359
Woonplaats: Oostende
|
Geplaatst: Vr Apr 20, 2007 12:19 pm Onderwerp: |
|
|
Quote: | wrom dan vervangen |
Vertaling aub?
Ik spreek Nederlands, klap regelmatig Oostends, maar ben nog niet gewend met alle vlaamse dialecten.
Bon, als de cylinders en zuigers nog goed zijn is er geen nood aan een vervanging. Ik zal vanavond kijken voor de slijtagegrens van de zuigerveren. _________________ 150.000 km met de kever! |
|
Naar boven |
|
|
Jantje Flat4Free Rakker
Leeftijd: 37 Geregistreerd op: 31-5-2006 Berichten: 234
Woonplaats: Mol
|
Geplaatst: Vr Apr 20, 2007 12:53 pm Onderwerp: |
|
|
wrom => waarom
ben bij frankys een setje dichtingen gaan halen van 'victor reinz'
als ik nu de slijtagegrens nog heb, dan kan ik die segmenten controleren, maar wss zijn die nog goed en ga ik ze niet vervangen.
grtz jantje _________________ 1303 Cabrio 1975 |
|
Naar boven |
|
|
lucas Flat4Free Junkie
Leeftijd: 55 Geregistreerd op: 27-12-2003 Berichten: 2359
Woonplaats: Oostende
|
Geplaatst: Vr Apr 20, 2007 3:34 pm Onderwerp: |
|
|
Ok, ik heb het!
De segment duwen tot ongeveer een derde van de diepte van de cylinder, en de afstand meten tussen des einden van de segment. (met een voelermaat)
Bovenste segment 0.30-0.45 grens 0.90
middenste segment idem
onderste segment (olie) 0.25 - 0.40 grens 0.95
Verticale speling van de segmenten in de gleuf van de zuiger.
bovenste segment 0.07 - 0.09, grens 0.12
middenste segment 0.05 - 0.07 grens 0.10
onderste segment (olie) 0.03 - 0.05 grens 0.10. _________________ 150.000 km met de kever! |
|
Naar boven |
|
|
peke
Leeftijd: 44 Geregistreerd op: 20-9-2006 Berichten: 3278
Woonplaats: wenduine (de haan)
|
Geplaatst: Vr Apr 20, 2007 6:48 pm Onderwerp: |
|
|
als ik dat hier goed begrijp , moet je bij overdreen veel olieverbruik en geen lekken de motor opensmijten? en het één en het ander gaan meten en eventueel vervangen en dergelijke pffff ik zit nog zover niet met de kennis, kzal wel voor dit jaar dan meer extra olie meenemen, want ik vrees dat ik ook met redelijk wat verbruik zit, zonder dat er overal olie aanhangt (niet aan de onderekant en ook niet binnen het motorcompartiment). en toch heb ik geen echte rookvorming? of kan je dat niet zien aan de uitlaatgassen want als ik mij niet vergis heb ik na het vullen maar ongeveer een 200 tal km gereden en hij staat weer op minimum. dit is niet normaal hé, wat kan nog eventueel de oorzaak zijn? slechte motorafstelling? teveel starten en dan weer motor afleggen? _________________ Céad mile fàilte at https://www.westcoastbugs.com/ grtz peter
member WCB |
|
Naar boven |
|
|
|
|