Het is nu Za Apr 20, 2024 6:34 am |
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Next_Racer Flat4Free Verslaafde
Leeftijd: 39 Geregistreerd op: 30-4-2006 Berichten: 583
Woonplaats: Ieper
|
Geplaatst: Di Okt 20, 2009 10:59 pm Onderwerp: Re: Keuring (ivm monopolie mail) |
|
|
golf16v schreef: | Next_Racer schreef: | Dit kreeg ik via mail.
Wij vragen:
Een keuring naar Nederlands voorbeeld.
Mogelijkheid voor Belgen om naar Nederland naar de APK te gaan en aldaar een
geldig Europees schouwingsbewijs verkrijgen.
Echte controle bij klacht (wagen laten staan en binnen het uur een
onafhankelijke controleur ter plekke zoals in Nederland)
Steekproeven op keuringen.
Met vriendelijke groet,Marc Fabry |
sta ik totaal niet achter
keuring in NL is niet beter hoor, want daar kunnen gewone garage apk keuringen uitvoeren
heb genoeg kennissen in NL, als je daar soms verhalen hoort hoe die garages je in het zak zetten... (wagen binnenbrengen, keuren ze vanalles af en tegen dat je de wagen gaat halen hebben ze het al nieuw gestoken en duwen ze een gepeperde rekening onder je neus)
steekproeven worden hier ook uitgevoerd
gewoon laten zoals het is, versoepelen gaan ze het toch niet
ge gaat het allemaal maar erger maken door zo belachelijke acties |
Ik zeg niet dat ik ermee akkoord ga, ik heb enkel deze mail ontvangen en wil deze met jullie delen.
Heb btw nog niet echt grote problemen gehad op de keuring. Eens een stuur gewricht die speling had en deze had ik over het hoofd gezien. Vervangen en twas ok.
Ik kan uit ervaring zeggen dat ze in de keuring ook gecontroleerd worden en op hun vingers getikt worden. _________________ http://vwovaal.blogspot.com/ |
|
Naar boven |
|
|
Dale Flat4Free Junkie - Sponsor
Leeftijd: 45 Geregistreerd op: 18-8-2009 Berichten: 4544
Woonplaats: Willebroek
|
Geplaatst: Wo Okt 21, 2009 7:08 am Onderwerp: |
|
|
SPLITT schreef: | Ik denk ook dat indien er fabrieks- en montageattesten zouden bestaan van spindels, verlaagde assen, enz, zoals dat bvb bij schroefkits voor "moderne" auto's bestaat, er veel problemen de wereld uit zijn. Dan kan je je auto laten keuren voor tuning en dan hoef je hem ook niet even origineel zetten voor de keuring om hem nadien terug om te bouwen. Niet dat dat gebeurt... |
Zou inderdaad een hele verademing zijn voor velen. |
|
Naar boven |
|
|
froggy
Geregistreerd op: 15-5-2007 Berichten: 56
Woonplaats: Lint
|
Geplaatst: Wo Okt 21, 2009 10:40 am Onderwerp: |
|
|
Ik ken iemand die op de keuring werkt en zij worden inderdaad ook regelmatig opgevolgd en gechecked. Deze mensen doen uiteindelijk ook maar hun job, sommige zijn er mss wat over maar dat heb je overal denk ik!?
Ik ben ook voorstander van een TUV systeem (of europees of iets dergelijks) maar zolang dit er niet is zullen we het met dit moeten doen vrees ik.
Als iedereen in orde is is er geen prob natuurlijk! _________________ Greetz Steve |
|
Naar boven |
|
|
lucas Flat4Free Junkie
Leeftijd: 60 Geregistreerd op: 27-12-2003 Berichten: 2359
Woonplaats: Oostende
|
Geplaatst: Wo Okt 21, 2009 11:04 am Onderwerp: |
|
|
SPLITT schreef: | Ik denk ook dat indien er fabrieks- en montageattesten zouden bestaan van spindels, verlaagde assen, enz, zoals dat bvb bij schroefkits voor "moderne" auto's bestaat, er veel problemen de wereld uit zijn. Dan kan je je auto laten keuren voor tuning en dan hoef je hem ook niet even origineel zetten voor de keuring om hem nadien terug om te bouwen. Niet dat dat gebeurt... |
Het zou inderdaad voor vele DE oplossing zijn.
Dit wordt een probleem van leveranciers, en zou de kosten en de kwaliteit van de stukken vehogen.
Nu, een embetante vraag (ik ken het antwoord niet): is de tuiningwet van toepassing voor alle voertuigen? Ik had gehoord van 1981... _________________ 150.000 km met de kever! |
|
Naar boven |
|
|
crwbus Flat4Free Junkie
Leeftijd: 49 Geregistreerd op: 10-6-2008 Berichten: 1085
Woonplaats: Stekene
|
Geplaatst: Wo Okt 21, 2009 11:54 am Onderwerp: |
|
|
lucas schreef: | SPLITT schreef: | Ik denk ook dat indien er fabrieks- en montageattesten zouden bestaan van spindels, verlaagde assen, enz, zoals dat bvb bij schroefkits voor "moderne" auto's bestaat, er veel problemen de wereld uit zijn. Dan kan je je auto laten keuren voor tuning en dan hoef je hem ook niet even origineel zetten voor de keuring om hem nadien terug om te bouwen. Niet dat dat gebeurt... |
Het zou inderdaad voor vele DE oplossing zijn.
Dit wordt een probleem van leveranciers, en zou de kosten en de kwaliteit van de stukken vehogen.
Nu, een embetante vraag (ik ken het antwoord niet): is de tuiningwet van toepassing voor alle voertuigen? Ik had gehoord van 1981... |
Als je gepakt wordt en ze nemen je auto in beslag of je bent betrokken bij een ongeval, ik zeg maar wat, zal het het je veel meer kosten en heb je daarenboven geen been om op te staan! Om nog maar te zwijgen over het werk en tijd voor degenen die jaarlijks alles ombouwen om naar de controle gaan.
Dus ja, het zal dan wel duurder zijn, maar dat heb ik er voor over. Is een beetje zoals een verzekering hé. Zolang je niets tegenkomt, lijkt het ook weggesmeten geld (vooral omniums dan). Tot je het nodig hebt...
Maar ja, ik vrees dat het nooit zover zal komen, jammer genoeg. _________________ (t2a)
Gewoon... BAM! |
|
Naar boven |
|
|
yourt
Leeftijd: 45 Geregistreerd op: 7-3-2007 Berichten: 1634
Woonplaats: Boechout
|
Geplaatst: Wo Okt 21, 2009 12:04 pm Onderwerp: |
|
|
die tuningwet is niet van toepassing... op dagelijks gekeurde voertuigen. Een oldtimer moet in originele staat zijn. En laat het nu net zo zijn dat het meestal de op O-platen bollende auto's zijn die getuned zijn. Met een pre 68 oldtimer (geen gva) die je dagelijks laat keuren, kunnen ze je wettelijk gezien niet op tuning pakken. _________________ T1 1971 cabrio (Duitsland)
T1 1968 1200 spaarkever (België)
papieren '65er Kever, 2 extra D-blokskes en nog een CU of twee. Vroeger: T3 1989 1.6 TD camper (Duitsland), T3 1980 2.0 CU camper (Nederland), '61er 1200 (Zweden)'65er 1200, '68er 1300,... |
|
Naar boven |
|
|
lucas Flat4Free Junkie
Leeftijd: 60 Geregistreerd op: 27-12-2003 Berichten: 2359
Woonplaats: Oostende
|
Geplaatst: Wo Okt 21, 2009 12:10 pm Onderwerp: |
|
|
yourt schreef: | Met een pre 68 oldtimer (geen gva) die je dagelijks laat keuren, kunnen ze je wettelijk gezien niet op tuning pakken. |
ik denk het niet.
Een gelijksvormigheidscertifikaat heb je vanaf 1968,
maar de pva (proces verbaal aggregatie, namelijk de kenmerken van het voertuig)) is vanaf 1947. _________________ 150.000 km met de kever! |
|
Naar boven |
|
|
yourt
Leeftijd: 45 Geregistreerd op: 7-3-2007 Berichten: 1634
Woonplaats: Boechout
|
Geplaatst: Wo Okt 21, 2009 1:52 pm Onderwerp: |
|
|
lucas schreef: | yourt schreef: | Met een pre 68 oldtimer (geen gva) die je dagelijks laat keuren, kunnen ze je wettelijk gezien niet op tuning pakken. |
ik denk het niet.
Een gelijksvormigheidscertifikaat heb je vanaf 1968,
maar de pva (proces verbaal aggregatie, namelijk de kenmerken van het voertuig)) is vanaf 1947. |
Tuning kunnen ze je niet op pakken hé... had ik gezegd. En idd., er is meer dan een GVA. Bovendien hebben ze nog altijd een stok achter de deur: die wagen betekent een gevaar op de baan (voor jezelf, of voor anderen). Pakt altijd. Al kan je met een perfecte wagen wel een zaak maken, of je kan het stijl Beestje doen. Ik zou ook voor die laatste kiezen als ze me lapten wat ze hem lapten. _________________ T1 1971 cabrio (Duitsland)
T1 1968 1200 spaarkever (België)
papieren '65er Kever, 2 extra D-blokskes en nog een CU of twee. Vroeger: T3 1989 1.6 TD camper (Duitsland), T3 1980 2.0 CU camper (Nederland), '61er 1200 (Zweden)'65er 1200, '68er 1300,... |
|
Naar boven |
|
|
KG1966 Flat4Free Stamgast
Geregistreerd op: 4-6-2009 Berichten: 411
Woonplaats: Haasdonk
|
Geplaatst: Wo Okt 21, 2009 9:20 pm Onderwerp: kostprijs |
|
|
lucas schreef: | SPLITT schreef: | Ik denk ook dat indien er fabrieks- en montageattesten zouden bestaan van spindels, verlaagde assen, enz, zoals dat bvb bij schroefkits voor "moderne" auto's bestaat, er veel problemen de wereld uit zijn. Dan kan je je auto laten keuren voor tuning en dan hoef je hem ook niet even origineel zetten voor de keuring om hem nadien terug om te bouwen. Niet dat dat gebeurt... |
Het zou inderdaad voor vele DE oplossing zijn.
Dit wordt een probleem van leveranciers, en zou de kosten en de kwaliteit van de stukken vehogen.
Nu, een embetante vraag (ik ken het antwoord niet): is de tuiningwet van toepassing voor alle voertuigen? Ik had gehoord van 1981... |
lucas schreef: | SPLITT schreef: | Ik denk ook dat indien er fabrieks- en montageattesten zouden bestaan van spindels, verlaagde assen, enz, zoals dat bvb bij schroefkits voor "moderne" auto's bestaat, er veel problemen de wereld uit zijn. Dan kan je je auto laten keuren voor tuning en dan hoef je hem ook niet even origineel zetten voor de keuring om hem nadien terug om te bouwen. Niet dat dat gebeurt... |
Het zou inderdaad voor vele DE oplossing zijn.
Dit wordt een probleem van leveranciers, en zou de kosten en de kwaliteit van de stukken vehogen.
Nu, een embetante vraag (ik ken het antwoord niet): is de tuiningwet van toepassing voor alle voertuigen? Ik had gehoord van 1981... |
Hallo Lucas, volgens mij valt die kostprijs best mee.
We hebben ons net een (vreselijk originele - héhé) 1303 cabrio gekocht uit 1979. Ik ben naar goede gewoonte begonnen met een bezoekje aan de stationchef te Sint Niklaas.
Voor de verlagingsset moest ik zorgen voor een GOCA validatieverslag, een montageattest (en dat mag je zelf invullen als je de werken zelf zou uitvoeren - ik ga ze laten doen door Bugparts). Uiteraard de wielgeometrie even terug juist laten zetten en dan een bezoekje aan Dendermonde voor check van de wielgeometrie.
Ik heb de veertjes gekocht bij Bugparts. Ik weet het niet op één Euro, was rond de 70-80 of zoiets... Ze komen standaard met een Tüv attest. Na mailtje naar de Nederlandse fabricant lag het originele GOCA attest GRATIS in mijn bus een weekje later. Op dat GOCA attest staat ook op dat ik achteraan "de torsiestaaf met 1 tand moet verstellen".
Omdat ik CSP schijven gewoon ben, wil ik de cabrio ook voorzien van iets betere remmekes. Ik heb net mailtje gekregen van Kerscher dat ze het attest op de bus gingen doen. Aangezien de Belgische eisen voor remmen standaard Europese eisen zijn, verwacht ik bij hen, net als bij mijn CSP schijven destijds, weinig of geen problemen (EU-Richtlinie 71/320/EWG bezüglich der Bremsvorrichtungen und die EU-Verordnung 1400/2002 bezüglich "Originalersatzteile" und "Ersatzteile gleicher Qualität" (is kopie uit mijn mail naar Kerscher).
Mijn ervaring met de keuring hier in Sint Niklaas is bijzonder goed, maar dat zal vast aan mij en het feit dat ik wil dat mijn auto's in orde zijn liggen
Curt |
|
Naar boven |
|
|
Sancho Flat4Free Junkie
Leeftijd: 40 Geregistreerd op: 8-4-2004 Berichten: 2409
Woonplaats: Mechelen
|
Geplaatst: Do Okt 22, 2009 7:34 am Onderwerp: |
|
|
het grootste probleem in België is mijns inzien niet de Keuring.
Het zijn de wetten die zij moeten volgen...
Indien bij ons de wetten van bijvoorbeeld Nederland zouden gelden.
Dan zullen ze op de keuring ook niet lastig doen ivm remschijven/andere motor... _________________ Op zoek naar een splitbus??? check ==>Aircooled Import |
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag geen bestanden downloaden in die forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|