www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Zo Apr 28, 2024 3:51 pm
Werking benzinepomp van standkachel
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom's vw
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 20-9-2004
Berichten: 482
Woonplaats: Kontich

BerichtGeplaatst: Za Jun 24, 2006 8:13 am    Onderwerp: Werking benzinepomp van standkachel Reageer met quote

Sinds gisteren steekt er in mijn standkachel BN2 een nieuwe gloeibougie van BERU, en hij blaast goed lucht in het interieur. Dit is in het begin wel koude lucht.

Na een dikke minuut, als de bougie is opgewarmt, begint de benzinepomp te werken....
Dit gaat gepaard met een redelijk luide tik elke seconde. De benzine pomp hiervoor zit trouwens net onder de tank.

Ik vindt dit een bizar geluidje van de pomp, en zette hem telkens terug af. Kwil niet riskeren dat mijn kever in vlammen opgaat.

Weet er toevallig iemand of dit normaal is dat die pomp zo'n lawaai maakt? Of moet hij muisstil zijn?
Is er een mogelijkheid om het debiet van de pomp te controleren? (aantal cc per minuut??) Of weet er misschien iemand of je daar nieuwe pompen voor kan kopen?

Alvast bedankt!
Grtn
Tom

_________________
1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Tom's vw
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 20-9-2004
Berichten: 482
Woonplaats: Kontich

BerichtGeplaatst: Za Jun 24, 2006 7:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

niemand die me kan helpen?

er moeten er toch wel enkele zijn met een standkachel?

grtn
Tom

_________________
1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Jippie
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 45
Geregistreerd op: 29-11-2004
Berichten: 412
Woonplaats: Lier

BerichtGeplaatst: Za Jun 24, 2006 7:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Amai, tis 28 graden en gij hebt goesting om uw standkachel uit te testen. Smile
_________________
1979 T2
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
FilipDP
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 37
Geregistreerd op: 8-5-2005
Berichten: 329
Woonplaats: Nijlen

BerichtGeplaatst: Za Jun 24, 2006 7:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

die 'tik' elke seconde is volkomen normaal. Onder mijn buske steekt ook nen eberspächer, werkt voor de moment niet omdat hij niet is aangesloten, maar voor de restauratie heb ik hem wel enkele keren laten draaien en toen maakte dit ook zo'n tik.

Gtrz

FilipDP
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Tom's vw
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 20-9-2004
Berichten: 482
Woonplaats: Kontich

BerichtGeplaatst: Za Jun 24, 2006 8:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

oke bedankt! dan zal ik hem wat langer moeten laten opstaan denk ik!

en ja Jippie, zalig weertje he! maar examens zijn gedaan en nu heb ik tijd voor die dingen!

Grtn
Tom

_________________
1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Tom's vw
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 20-9-2004
Berichten: 482
Woonplaats: Kontich

BerichtGeplaatst: Do Jan 25, 2007 6:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ondertussen zijn we al heel wat verder, maar die standkachel werkt nog altijd niet. Heb er eigenlijk niet meer naar gekeken omdat het zomer was, maar nu wil ik hem wel graag eens in orde hebben.

mijn vraag is nu ofdat iemand weet hoeveel debiet die pomp moet hebben. dan kan ik eens kijken of de pomp het nog wel goed doet!

kwas er ook al aan het denken om ineens een nieuwe benzinepomp te kopen en te plaatsen.
iemand enig idee welke ik daar voor kan gebruiken? is dat een speciale? of is elke elektrische pomp bruikbaar?

hier een foto van de pomp die er nu onder zit, net achter de filter


Alvast bedankt!
Tom

_________________
1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
spijbel



Leeftijd: 48
Geregistreerd op: 30-11-2006
Berichten: 14
Woonplaats: Kerkrade

BerichtGeplaatst: Do Jan 25, 2007 7:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Tom, de pomp ken ik niet. maar mijn pomp moet in een hoek van minimaal 15 graden hangen anders doet ie het niet. Dus probeer hem eens in een hoek tussen de 15 en 90 graden te krijgen als ie het dan nog niet doet kan je altijd nog een nieuwe kopen Wink en de tik kan je voorkomen door er een rubbertje tussen te zetten Wink .

Greetzzz Johan
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
vwpatje
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 43
Geregistreerd op: 13-12-2003
Berichten: 1002
Woonplaats: wuustwezel

BerichtGeplaatst: Vr Jan 26, 2007 12:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

jow, ik heb jaren geleden een eindwerk gemaakt over zo'n soort kachel. Het ging dan wel over een webasto nachtverwarming van een vrachtwagen, maar het principe is hetzelfde.

het tikken van die pomp is normaal, gebruik een rubberen voetje, zodat dat geluid niet naar de kas word overgedragen.

De werking van dit pompje is simpel, het is een gewoon pompje met een veertje. de pomp word met pulsen aangestuurd. Hij krijgt spanning - spanning valt weg - terug spanning - spanning valt weg en zo verder.

Het is een rot-klus om het systeem te ontluchten.
toch heb ik hier een trukje voor.
allereerst de pomp idd onder 30° plaatsen.

Dan gebruik je gewoon een pinkerrelais.
Je sluit de originele kabels af en plaatst een pinkerrelais op de ene pool en de massa van het voertuig op de andere.
leg een draadje van de + van de batterij met schakelaar en zekering, zo dicht mogelijk bij de accu, om vonken bij de benzine te vermijden.

trek het benzinedarmpke aan de kachel er af en pompen maar. dit kan even duren. als er dan benzine uit je leiding komt, steek het darmpke terug op zen plaats en laat het pompje nog zo een halve minuut werken.

Daarna zet je het pompje af en koppelt de kabels weer origineel aan.

wacht mss 15 minuten, vooralleer een poging te doen om je kachel op te starten. laat eerst de overtollige benzine in de kachel verdampen.

nu zou ie moeten starten, zolang de rest van de kachel in orde is toch (aanjager, gloeierke en injector (kan verstopt zitten), geen lucht bij benzine door verduurde leidingen).

als je een schema nodig hebt, hoe je die pinker relais moet aansluiten, stuur dan effe pb, dan post ik het hierbij

greetz
patje

_________________
T4 engine@bus
MEMBER OF THE JUPTEAM
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Ads
vwpatje
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 43
Geregistreerd op: 13-12-2003
Berichten: 1002
Woonplaats: wuustwezel

BerichtGeplaatst: Za Jan 27, 2007 12:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

nog een hint, indien de selheid van die pinkerrelais te snel is, of de relais, niet word aangetrokken, sluit dan een lamp van 21watt 12 volt parrallel over je benzinepomp.

inwendige weerstand van de spoel van de pomp kan verschillen, naargelang het model van de pomp. daarmee dat de knipperfrequentie ook verschillend kan zijn, naargelang het type pomp.

een dealer in belgie:
http://www.idepittem.be/pages/verwarming-koeling.php
even in google kijken, e je komt er mss nog bij ene uit, dichter in de buurt.

suxes
patje

_________________
T4 engine@bus
MEMBER OF THE JUPTEAM
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Ads
Tom's vw
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast


Leeftijd: 40
Geregistreerd op: 20-9-2004
Berichten: 482
Woonplaats: Kontich

BerichtGeplaatst: Za Jan 27, 2007 9:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

als je wilt had ik idd graag zon' schema voor dat relais aan te sluiten!
ben niet zo handig met elektriciteit!

alvast bedankt!

_________________
1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group