Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Tom's vw Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 40 Geregistreerd op: 20-9-2004 Berichten: 482
Woonplaats: Kontich
|
Geplaatst: Za Jun 24, 2006 8:13 am Onderwerp: Werking benzinepomp van standkachel |
|
|
Sinds gisteren steekt er in mijn standkachel BN2 een nieuwe gloeibougie van BERU, en hij blaast goed lucht in het interieur. Dit is in het begin wel koude lucht.
Na een dikke minuut, als de bougie is opgewarmt, begint de benzinepomp te werken....
Dit gaat gepaard met een redelijk luide tik elke seconde. De benzine pomp hiervoor zit trouwens net onder de tank.
Ik vindt dit een bizar geluidje van de pomp, en zette hem telkens terug af. Kwil niet riskeren dat mijn kever in vlammen opgaat.
Weet er toevallig iemand of dit normaal is dat die pomp zo'n lawaai maakt? Of moet hij muisstil zijn?
Is er een mogelijkheid om het debiet van de pomp te controleren? (aantal cc per minuut??) Of weet er misschien iemand of je daar nieuwe pompen voor kan kopen?
Alvast bedankt!
Grtn
Tom _________________ 1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67 |
|
Naar boven |
|
|
Tom's vw Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 40 Geregistreerd op: 20-9-2004 Berichten: 482
Woonplaats: Kontich
|
Geplaatst: Za Jun 24, 2006 7:17 pm Onderwerp: |
|
|
niemand die me kan helpen?
er moeten er toch wel enkele zijn met een standkachel?
grtn
Tom _________________ 1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67 |
|
Naar boven |
|
|
Jippie Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 45 Geregistreerd op: 29-11-2004 Berichten: 412
Woonplaats: Lier
|
Geplaatst: Za Jun 24, 2006 7:18 pm Onderwerp: |
|
|
Amai, tis 28 graden en gij hebt goesting om uw standkachel uit te testen. _________________ 1979 T2 |
|
Naar boven |
|
|
FilipDP Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 37 Geregistreerd op: 8-5-2005 Berichten: 329
Woonplaats: Nijlen
|
Geplaatst: Za Jun 24, 2006 7:45 pm Onderwerp: |
|
|
die 'tik' elke seconde is volkomen normaal. Onder mijn buske steekt ook nen eberspächer, werkt voor de moment niet omdat hij niet is aangesloten, maar voor de restauratie heb ik hem wel enkele keren laten draaien en toen maakte dit ook zo'n tik.
Gtrz
FilipDP |
|
Naar boven |
|
|
Tom's vw Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 40 Geregistreerd op: 20-9-2004 Berichten: 482
Woonplaats: Kontich
|
Geplaatst: Za Jun 24, 2006 8:12 pm Onderwerp: |
|
|
oke bedankt! dan zal ik hem wat langer moeten laten opstaan denk ik!
en ja Jippie, zalig weertje he! maar examens zijn gedaan en nu heb ik tijd voor die dingen!
Grtn
Tom _________________ 1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67 |
|
Naar boven |
|
|
Tom's vw Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 40 Geregistreerd op: 20-9-2004 Berichten: 482
Woonplaats: Kontich
|
Geplaatst: Do Jan 25, 2007 6:01 pm Onderwerp: |
|
|
ondertussen zijn we al heel wat verder, maar die standkachel werkt nog altijd niet. Heb er eigenlijk niet meer naar gekeken omdat het zomer was, maar nu wil ik hem wel graag eens in orde hebben.
mijn vraag is nu ofdat iemand weet hoeveel debiet die pomp moet hebben. dan kan ik eens kijken of de pomp het nog wel goed doet!
kwas er ook al aan het denken om ineens een nieuwe benzinepomp te kopen en te plaatsen.
iemand enig idee welke ik daar voor kan gebruiken? is dat een speciale? of is elke elektrische pomp bruikbaar?
hier een foto van de pomp die er nu onder zit, net achter de filter
Alvast bedankt!
Tom _________________ 1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67 |
|
Naar boven |
|
|
spijbel
Leeftijd: 48 Geregistreerd op: 30-11-2006 Berichten: 14
Woonplaats: Kerkrade
|
Geplaatst: Do Jan 25, 2007 7:36 pm Onderwerp: |
|
|
Hallo Tom, de pomp ken ik niet. maar mijn pomp moet in een hoek van minimaal 15 graden hangen anders doet ie het niet. Dus probeer hem eens in een hoek tussen de 15 en 90 graden te krijgen als ie het dan nog niet doet kan je altijd nog een nieuwe kopen en de tik kan je voorkomen door er een rubbertje tussen te zetten .
Greetzzz Johan |
|
Naar boven |
|
|
vwpatje Flat4Free Junkie
Leeftijd: 43 Geregistreerd op: 13-12-2003 Berichten: 1002
Woonplaats: wuustwezel
|
Geplaatst: Vr Jan 26, 2007 12:38 am Onderwerp: |
|
|
jow, ik heb jaren geleden een eindwerk gemaakt over zo'n soort kachel. Het ging dan wel over een webasto nachtverwarming van een vrachtwagen, maar het principe is hetzelfde.
het tikken van die pomp is normaal, gebruik een rubberen voetje, zodat dat geluid niet naar de kas word overgedragen.
De werking van dit pompje is simpel, het is een gewoon pompje met een veertje. de pomp word met pulsen aangestuurd. Hij krijgt spanning - spanning valt weg - terug spanning - spanning valt weg en zo verder.
Het is een rot-klus om het systeem te ontluchten.
toch heb ik hier een trukje voor.
allereerst de pomp idd onder 30° plaatsen.
Dan gebruik je gewoon een pinkerrelais.
Je sluit de originele kabels af en plaatst een pinkerrelais op de ene pool en de massa van het voertuig op de andere.
leg een draadje van de + van de batterij met schakelaar en zekering, zo dicht mogelijk bij de accu, om vonken bij de benzine te vermijden.
trek het benzinedarmpke aan de kachel er af en pompen maar. dit kan even duren. als er dan benzine uit je leiding komt, steek het darmpke terug op zen plaats en laat het pompje nog zo een halve minuut werken.
Daarna zet je het pompje af en koppelt de kabels weer origineel aan.
wacht mss 15 minuten, vooralleer een poging te doen om je kachel op te starten. laat eerst de overtollige benzine in de kachel verdampen.
nu zou ie moeten starten, zolang de rest van de kachel in orde is toch (aanjager, gloeierke en injector (kan verstopt zitten), geen lucht bij benzine door verduurde leidingen).
als je een schema nodig hebt, hoe je die pinker relais moet aansluiten, stuur dan effe pb, dan post ik het hierbij
greetz
patje _________________ T4 engine@bus
MEMBER OF THE JUPTEAM |
|
Naar boven |
|
|
vwpatje Flat4Free Junkie
Leeftijd: 43 Geregistreerd op: 13-12-2003 Berichten: 1002
Woonplaats: wuustwezel
|
Geplaatst: Za Jan 27, 2007 12:17 am Onderwerp: |
|
|
nog een hint, indien de selheid van die pinkerrelais te snel is, of de relais, niet word aangetrokken, sluit dan een lamp van 21watt 12 volt parrallel over je benzinepomp.
inwendige weerstand van de spoel van de pomp kan verschillen, naargelang het model van de pomp. daarmee dat de knipperfrequentie ook verschillend kan zijn, naargelang het type pomp.
een dealer in belgie:
http://www.idepittem.be/pages/verwarming-koeling.php
even in google kijken, e je komt er mss nog bij ene uit, dichter in de buurt.
suxes
patje _________________ T4 engine@bus
MEMBER OF THE JUPTEAM |
|
Naar boven |
|
|
Tom's vw Flat4Free Stamgast
Leeftijd: 40 Geregistreerd op: 20-9-2004 Berichten: 482
Woonplaats: Kontich
|
Geplaatst: Za Jan 27, 2007 9:48 am Onderwerp: |
|
|
als je wilt had ik idd graag zon' schema voor dat relais aan te sluiten!
ben niet zo handig met elektriciteit!
alvast bedankt! _________________ 1302 Sumatragroen '72
Karmann Ghia Cabrio '67 |
|
Naar boven |
|
|
|
|