www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Di Apr 16, 2024 9:05 pm
nieuwe batterij loopt leeg

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mek



Leeftijd: 50
Geregistreerd op: 5-1-2004
Berichten: 26
Woonplaats: kuurne

BerichtGeplaatst: Zo Mei 08, 2005 9:32 am    Onderwerp: nieuwe batterij loopt leeg Reageer met quote

Hallo,

Ik heb zaterdag een nieuwe batterij in m'n busje geplaatst.
Het busje start en rijdt terug perfect.
Na een toertje staat m'n busje een tweetal uur stil. Dan wil ik terug vertrekken en m'n nieuwe batterij is weeral leeg.

Ik vermoed dat ik met een groot verlies zit ? Maar waar moet ik beginnen zoeken ? Hoe kan ik het verlies opsporen.

Alle tips en ervaringen zijn welkom !!!!!!!
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
curlie
Flat4Free Stamgast
Flat4Free Stamgast



Geregistreerd op: 22-12-2003
Berichten: 280
Woonplaats: Haasdonk

BerichtGeplaatst: Zo Mei 08, 2005 11:19 am    Onderwerp: Beetje uitleg Reageer met quote

Hoi mek,

Ik hoop dat je iets van elektriciteit kent, anders zal onderstaande uitleg een beetje latijn voor jou zijn.

Ten eerste: een opgeladen batterij van een bus kan tot 600Ampére kortsluitstroom leveren. Dat is MEER dan voldoende om bij een foutieve handeling heel je bus is brand te zetten!!

Ten tweede: begin aan dat soort werk niet zonder een degelijke kennis van elektriciteit. Ik heb altijd een zeer grote brandblusser bij de hand, je weet maar nooit. Zet de batterij uit de wagen, maak een tijdelijke verbinding met minstens 4mm² geleiders tussen de batterij en de oorspronkelijke klemmen en zet daar een automatische beveiliging van 25Ampére tussen. Nog beter is een beveiligde gestabiliseerde voeding te gebruiken, maar jouw stroom is zeer hoog.

Hang over de massakabel van de batterij een DC Ampéretang of meter met voldoende bereik. Stroom vloeit buiten de batterij van - naar +, niet omgekeerd, zoals veel leken denken! Let daar op bij de aansluiting van je meter. Het beste en eenvoudigste is een DC Ampéretang gebruiken. Jouw verliesstroom is zeker te hoog voor een standaard multimetertje, zet dat niet in serie of je meterje is er aan!!

Je zal zien dat er een opmerkelijke stroom vloeit. Om een vers opgeladen batterij in 2 uur leeg te maken spreek je over tientallen Ampére en geen milliAmpéres meer.

Noteer deze stroom (zal vast 20 à 40 Ampere zijn, kan anders niet zo snel gaan).
Haal nu één voor één de zekeringen uit je zekeringkastje. Aan de snelheid van ontladen te horen zou zelfs dit mij verwonderen, maar vele kleine stromen maken ook één grote.

Op een bepaald moment zal je zien dat de stroom nagenoeg volledig wegvalt. Kijk dan op het elektrisch schema van je auto. Steek de zekering terug en controleer elk deeltje dat in dat stuk circuit zit afzonderljk.

Indien de verliesstroom niet wegvalt nadat je alle zekeringen verwijderd hebt, dan kan het alleen nog de verbinding tussen batterij en startsolenoïde zijn, of de hoofdstroomgeleiders van batterij naar spanningregelaar (of alternator), contactslot en "primaire" zijde van de zekeringkast.

Het is een mooi werkje, maar wees voorzichtig. Er zit een massief probleem in je bus, anders kan de ontlading niet zo snel gaan. Een kortsluitstroom veroorzaakt een Joulle-effect van enkele tien-duizenden Watt. Meer dan hitte genoeg om onherstelbare schade te veroorzaken.

Zolang je de fout niet gevonden hebt: de batterij niet aangesloten laten.

Als je echt niet ziet zitten, laat het dan over aan een vakman.

Ik heb dit soort werk (tot op hoogspanning niveau) gedaan als werk in "mijn vorig leven". Na een beginnende brand in een eigen auto die ik eens snel snel ging nakijken, heb ik geleerd dat veiligheid op de eerste plaats komt, snelheid op de tweede.... Thuis zijn we vaak minder voorzichtig dan op het werk...


Curlie

_________________
T2ab 1972 schuifdak
'67 Kever schuifdak
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
jeanke
Flat4Free Verslaafde
Flat4Free Verslaafde


Leeftijd: 42
Geregistreerd op: 20-1-2005
Berichten: 620
Woonplaats: rotselaar

BerichtGeplaatst: Zo Mei 08, 2005 3:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

zou het ni slimmer zijn om eerst ff te checke of je dynamo of alternator nog wel genoeg produseerd voor da ge ne hoop werk ga doen.
is maar e voorstel he .
ik hoop da ge het vind

greetz jeanke Twisted Evil

_________________
www.vwluchtpompers.be
www.carsthestars.be
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Ads
mek



Leeftijd: 50
Geregistreerd op: 5-1-2004
Berichten: 26
Woonplaats: kuurne

BerichtGeplaatst: Ma Mei 09, 2005 6:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor de deskundige uitleg.
ik denk dak toch de vakman zal inschakelen ...
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group