www.flat4free.com forum index
Home Pagina  •  Forum  •  Advertenties  •  Garage  •  Profiel  •  FAQ  •  Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Kaart  •  Kalender  •  Privé berichten  •  Inloggen    • Registreer
Het is nu Zo Apr 28, 2024 12:06 am
Nieuw project Kever 78
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Projecten Delen:
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schepper_junior



Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 19-7-2005
Berichten: 7
Woonplaats: lokeren

BerichtGeplaatst: Di Jul 19, 2005 5:25 pm    Onderwerp: Nieuw project Kever 78 Reageer met quote

Vorige zomer heb ik en mijn vriendin een kever ('78 ) gekocht.
Aangezien we er nu eens gaan invliegen en er toen nog geen project afdeling op het forum was post ik nu pas het project.

Afgelopen jaar zijn er al enkele veranderingen gebeurt aan deuren en motordeksel.

voor de restoratie ...




Bagetten verwijdert van de deuren en nummerplaat uitsparring toegewerkt.




Als je nieuwsgierig bent naar het begin van het project kan je het bekijken op
http://www.tuned-belgium.com/forum/viewtopic.php?t=360

Na 6 maand rust zijn we er weer aan begonnen.
De kever is daarom verplaatst van zijn winterverblijfplaats naar mij thuis.
Hier zal binnenkort de bovenkant van de onderkant gescheiden worden om de kast ook volledig af te werken.


Klaar om te verhuizen:
De vooras is nog even een paar standjes hoger gezet, zodat hij toch iets makkelijker verplaatst kan worden. (De vering is nog steeds te hard, het minste bultje is een hevige schok Confused )


Deur van zijn overwinteringsplaats gaat dicht


Op weg naar zijn nieuwe thuis


Aangekomen op zijn nieuwe verblijfplaats


klaar om nog even te dutten in zijn pyjama Laughing

_________________
LED-en FIBERverkoop op http://www.glowrider.be

Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
Herbie_Guy
Flat4Free Verslaafde
Flat4Free Verslaafde


Leeftijd: 32
Geregistreerd op: 26-8-2005
Berichten: 673
Woonplaats: Beveren-Waas

BerichtGeplaatst: Za Sep 03, 2005 8:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

succes, lot iet weten als hij af is, zal zeker schoon worde
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Ads
k4
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie



Geregistreerd op: 5-1-2004
Berichten: 1719
Woonplaats: lier

BerichtGeplaatst: Za Sep 03, 2005 8:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

da nu plezante info ze.
succes en hou ons op de hoogte.

_________________
beter nooit dan te laat
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Ads
keverzot
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 52
Geregistreerd op: 28-3-2004
Berichten: 1599
Woonplaats: Nijlen

BerichtGeplaatst: Zo Sep 04, 2005 7:38 am    Onderwerp: re Reageer met quote

sukses maar eu een klein opmerking diene pyama is niet echt goed hoor zeker niet als er al geschuurd is aan de wagen. Condens kan niet weg onder dat zeil, gevolg roesten!!!! Zet er beter wat primer op en best onder een afdak of garage.

tis maar een tip he

gegroet!!!
Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
ratty
Flat4Free Junkie
Flat4Free Junkie


Leeftijd: 45
Geregistreerd op: 22-9-2004
Berichten: 1636
Woonplaats: Geel(oosterlo)

BerichtGeplaatst: Zo Sep 04, 2005 11:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

da komt in orde Smile
_________________
Bus t2 '72
eriba pan '74

Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger Ads
schepper_junior



Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 19-7-2005
Berichten: 7
Woonplaats: lokeren

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2005 7:34 am    Onderwerp: Re: re Reageer met quote

keverzot schreef:
sukses maar eu een klein opmerking diene pyama is niet echt goed hoor zeker niet als er al geschuurd is aan de wagen. Condens kan niet weg onder dat zeil, gevolg roesten!!!! Zet er beter wat primer op en best onder een afdak of garage.

tis maar een tip he

gegroet!!!


Ja, das wel waar eigenlijk. Maar ik zorg dat alles direct behandeld wordt. Voordeel is dat ik ook zeker weet dat ik het goed gedaan heb als het niet roest.
Zal straks nog ff een update posten

_________________
LED-en FIBERverkoop op http://www.glowrider.be

Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
schepper_junior



Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 19-7-2005
Berichten: 7
Woonplaats: lokeren

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2005 8:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Had het op keversite al eens gepost, maar ook maar eens hier mijn nieuwe ontroest methode posten Smile

Ik heb met wat kleinere stukjes eens een nieuwe ontroestmethode geprobeerd. De enige mogelijkheden om roest tot in de kleinste hoekjes te verwijderen zijn zandstralen of chemisch behandelen. Er zijn diverse bedrijven die op de chemische manier heel je carrosserie behandelen.

Moet je toch zelf ook kunnen dacht ik zo...

De manier die ik nu gebruik is elektrolytisch roest verwijderen, voor de rest ook nog wat nabehandelen met zoutzuur maar dat had ik al langer geprobeerd.

Hier het plaatje (afdekplaatje voor stuurhuis en dat andere)





Het plaatje gaat inclusief verf in het elektrolyt. Alleen klein plekje blootschuren voor het elektrisch contact.




ophangen zodat het elektrolyt het plaatje aan alle kanten omringt


na een nachtje eruit, je ziet duidelijk dat het roest opgenomen is door het elektrolyt en afgezet op de inox staaf


Na nabehandelin in zoutzuur is het helemaal proper




Hierna heb ik het nog even elektrolytisch vertind




nog enkele resultaten



Zoals je ziet werkt de methode dus vrij goed. Zonder iets te doen wordt roest en verf verwijdert zonder dat goed metaal wordt weggenomen (in tegenstelling tot zandstralen).

Verder heb ik gisteren bij iemand tweedehands de achter-wielkassen gekocht. Wel van een 1302 maar ze lijken toch op het eerste zicht te passen (iemand die het zeker weet). De voorste waren natuurlijk helemaal anders. Als iemand intresse zou hebben geef ik het adres.

_________________
LED-en FIBERverkoop op http://www.glowrider.be

Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
schepper_junior



Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 19-7-2005
Berichten: 7
Woonplaats: lokeren

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2005 8:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nog wat extra info voor de mensen die zelf ook willen ontroesten op elektrolytische wijze.

Bereiding van het elektrolyt

Om je water geleidend te krijgen maak je best gebruik van natrium hydroxide, dit kan je vinden als WC ontstopper. Wel niet alle ontstoppers zijn zo. Het moeten witte korreltjes zijn en meestal staat er wel op dat het NaHO is.
Andere dingen die je kan gebruiken zijn waspoeder en bakpoeder (deze heb ik nog niet geprobeerd).
Zowel het waspoeder als de NaHO kan je best oplossen in heet water dat gaat sneller en beter. Dan giet je het gewoon bij de rest van het water die je al in je emmer of vat hebt gedaan. Bij NaHO moet je wel opletten want dit is redelijk bijtend voor de huid. Ook de dampen die bij het proces vrijkomen pakken bij de NaOH wat op de adem. Dit zul je bij waspoeder niet hebben.
Je moet ongeveer 20 gr NaOH oplossen per liter water.

Het proces

Daarna gebruik je gewoon een batterijlader, voeding (12V) of accu. Het te behandelen stuk bevestig je als kathode (negatief of blauw) dan gebruik je voor de anode (positief of rood). Zorg dat de klemmen van de batterijlader niet in het elektrolyt komen. Je zult zien dat bij het aanbrengen van de spanning het elektrolyt begint te bruisen en na verloop van tijd zal de verf en roest loskomen van het stuk en ook aan de anode zal materiaal weggevreten worden en roest afgezet worden.

Je kan het proces verbeteren door meerdere anodes rondom het materiaal te maken (zo is de werking op het stuk overal en niet slechts aan 1 kant) . Na 24 uur zijn de meeste stukken klaar. Af en toe moet je wel de anodes proper maken omdat er teveel vuil op afgezet is en er zo bijna geen stroom meer kan vloeien. Hoe groter de anodes en het te bewerken stuk hoe groter de stroom. Beperk de stroom best tot zo'n 8 A.

Je kan voor de anodes best ijzeren staven ofzo gebruiken. RVS kan ook, dan heb je minder last van wegvreten maar in je elektrolyt zullen stoffen komen die nogal schadelijk zijn voor het milieu (als ze in het drinkwater geraken zijn ze kanker verwekkend).

Ook kan je het proces best doen in een goed geventileerde ruimte. Bij een elektrolyse proces wordt naast hetgeen waar wij het voor gebruiken ook waterstof en zuurstof gevormd uit het water. Waterstof is nogal explosief en de zuurstof erbij zal bij een vonk de boel weleens kunnen doen ontploffen. Normaal is de hoeveelheid die gevormd wordt te klein, maar vermelt het toch maar even (als je het in een afgesloten vat zou doen ofzo, vonk van de batterijlader en ....)


Als je resultaten hebt of nieuwe ervaringen mag je ze altijd posten zo leren we het meest.

_________________
LED-en FIBERverkoop op http://www.glowrider.be

Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
schepper_junior



Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 19-7-2005
Berichten: 7
Woonplaats: lokeren

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2005 8:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

Voila mijn nieuwe ton om het wat groter aan te pakken Laughing



De ton is wel redelijk hoor, maar door de vorm van het spatbord geraakt het er niet volledig in.

Hier na enkele uren erin.



Heb al plannen om het nog grootser aan te pakken, maar das voor later.
Heeft er trouwens iemand een idee waar je achter zink kan komen Question
Ik weet dat ze het gebruiken als anode voor een boot, maar voor de rest geen idee.

_________________
LED-en FIBERverkoop op http://www.glowrider.be

Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
schepper_junior



Leeftijd: 38
Geregistreerd op: 19-7-2005
Berichten: 7
Woonplaats: lokeren

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2005 8:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is wat de laatste weken met de kever gebeurt is.

De kever nog voorzien van km teller ruitenwissers en andere elektra en interieur



Hier de ruiten en zetels verwijdert waarbij de voorruit gescheurd is Sad
Eigenlijk was er toch een putje in van steenslag in de voorruit en mijn achterruit was al gescheurd binnenin toen ik hem kocht. Dus een nieuw ruiten setje zal nodig zijn.

Ook mijn set achterspatborden die ik ergens 2de hands gekocht hebt heb ik links achter eens gemonteerd. Ze passen wel redelijk. Allen moeten die lelijke gaten wel ff toe. De hoek die de achterspatborden maken met de achterkant van de carosserie zelf vindt ik ook nogal raar. Iemand een idee hoe dat komt en wat eraan te doen Question



Hier de carosserie even gehoffen. Lukte aardig samen met mijn broer, vader en vriendin.



Het chassis, wat pas na de carosserie onder handen wordt genomen.


Ik heb ook nog enkele vraagjes over bepaalde problemen.

Wat moet ik met dit randje doen aan de onderkant van de deur Question (zit normaal een rubber in van de bekleding)


Kraalranden onder de kofferklep ook verwijderen (behalve onder de voorruit dan) lijkt me, of vindt iemand dat ik ze beter laat zitten.

_________________
LED-en FIBERverkoop op http://www.glowrider.be

Naar boven
Offline Persoonlijk Foto Album Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage Ads
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    www.flat4free.com forum index -> Projecten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group