Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
schepper_junior
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 19-7-2005 Berichten: 7
Woonplaats: lokeren
|
Geplaatst: Di Jul 19, 2005 5:25 pm Onderwerp: Nieuw project Kever 78 |
|
|
Vorige zomer heb ik en mijn vriendin een kever ('78 ) gekocht.
Aangezien we er nu eens gaan invliegen en er toen nog geen project afdeling op het forum was post ik nu pas het project.
Afgelopen jaar zijn er al enkele veranderingen gebeurt aan deuren en motordeksel.
voor de restoratie ...
Bagetten verwijdert van de deuren en nummerplaat uitsparring toegewerkt.
Als je nieuwsgierig bent naar het begin van het project kan je het bekijken op
http://www.tuned-belgium.com/forum/viewtopic.php?t=360
Na 6 maand rust zijn we er weer aan begonnen.
De kever is daarom verplaatst van zijn winterverblijfplaats naar mij thuis.
Hier zal binnenkort de bovenkant van de onderkant gescheiden worden om de kast ook volledig af te werken.
Klaar om te verhuizen:
De vooras is nog even een paar standjes hoger gezet, zodat hij toch iets makkelijker verplaatst kan worden. (De vering is nog steeds te hard, het minste bultje is een hevige schok )
Deur van zijn overwinteringsplaats gaat dicht
Op weg naar zijn nieuwe thuis
Aangekomen op zijn nieuwe verblijfplaats
klaar om nog even te dutten in zijn pyjama
_________________ LED-en FIBERverkoop op http://www.glowrider.be
|
|
Naar boven |
|
|
Herbie_Guy Flat4Free Verslaafde
Leeftijd: 32 Geregistreerd op: 26-8-2005 Berichten: 673
Woonplaats: Beveren-Waas
|
Geplaatst: Za Sep 03, 2005 8:23 pm Onderwerp: |
|
|
succes, lot iet weten als hij af is, zal zeker schoon worde |
|
Naar boven |
|
|
k4 Flat4Free Junkie
Geregistreerd op: 5-1-2004 Berichten: 1719
Woonplaats: lier
|
Geplaatst: Za Sep 03, 2005 8:28 pm Onderwerp: |
|
|
da nu plezante info ze.
succes en hou ons op de hoogte. _________________ beter nooit dan te laat |
|
Naar boven |
|
|
keverzot Flat4Free Junkie
Leeftijd: 52 Geregistreerd op: 28-3-2004 Berichten: 1599
Woonplaats: Nijlen
|
Geplaatst: Zo Sep 04, 2005 7:38 am Onderwerp: re |
|
|
sukses maar eu een klein opmerking diene pyama is niet echt goed hoor zeker niet als er al geschuurd is aan de wagen. Condens kan niet weg onder dat zeil, gevolg roesten!!!! Zet er beter wat primer op en best onder een afdak of garage.
tis maar een tip he
gegroet!!! |
|
Naar boven |
|
|
ratty Flat4Free Junkie
Leeftijd: 45 Geregistreerd op: 22-9-2004 Berichten: 1636
Woonplaats: Geel(oosterlo)
|
Geplaatst: Zo Sep 04, 2005 11:34 am Onderwerp: |
|
|
da komt in orde _________________ Bus t2 '72
eriba pan '74
|
|
Naar boven |
|
|
schepper_junior
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 19-7-2005 Berichten: 7
Woonplaats: lokeren
|
Geplaatst: Ma Sep 05, 2005 7:34 am Onderwerp: Re: re |
|
|
keverzot schreef: | sukses maar eu een klein opmerking diene pyama is niet echt goed hoor zeker niet als er al geschuurd is aan de wagen. Condens kan niet weg onder dat zeil, gevolg roesten!!!! Zet er beter wat primer op en best onder een afdak of garage.
tis maar een tip he
gegroet!!! |
Ja, das wel waar eigenlijk. Maar ik zorg dat alles direct behandeld wordt. Voordeel is dat ik ook zeker weet dat ik het goed gedaan heb als het niet roest.
Zal straks nog ff een update posten _________________ LED-en FIBERverkoop op http://www.glowrider.be
|
|
Naar boven |
|
|
schepper_junior
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 19-7-2005 Berichten: 7
Woonplaats: lokeren
|
Geplaatst: Ma Sep 05, 2005 8:15 am Onderwerp: |
|
|
Had het op keversite al eens gepost, maar ook maar eens hier mijn nieuwe ontroest methode posten
Ik heb met wat kleinere stukjes eens een nieuwe ontroestmethode geprobeerd. De enige mogelijkheden om roest tot in de kleinste hoekjes te verwijderen zijn zandstralen of chemisch behandelen. Er zijn diverse bedrijven die op de chemische manier heel je carrosserie behandelen.
Moet je toch zelf ook kunnen dacht ik zo...
De manier die ik nu gebruik is elektrolytisch roest verwijderen, voor de rest ook nog wat nabehandelen met zoutzuur maar dat had ik al langer geprobeerd.
Hier het plaatje (afdekplaatje voor stuurhuis en dat andere)
Het plaatje gaat inclusief verf in het elektrolyt. Alleen klein plekje blootschuren voor het elektrisch contact.
ophangen zodat het elektrolyt het plaatje aan alle kanten omringt
na een nachtje eruit, je ziet duidelijk dat het roest opgenomen is door het elektrolyt en afgezet op de inox staaf
Na nabehandelin in zoutzuur is het helemaal proper
Hierna heb ik het nog even elektrolytisch vertind
nog enkele resultaten
Zoals je ziet werkt de methode dus vrij goed. Zonder iets te doen wordt roest en verf verwijdert zonder dat goed metaal wordt weggenomen (in tegenstelling tot zandstralen).
Verder heb ik gisteren bij iemand tweedehands de achter-wielkassen gekocht. Wel van een 1302 maar ze lijken toch op het eerste zicht te passen (iemand die het zeker weet). De voorste waren natuurlijk helemaal anders. Als iemand intresse zou hebben geef ik het adres. _________________ LED-en FIBERverkoop op http://www.glowrider.be
|
|
Naar boven |
|
|
schepper_junior
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 19-7-2005 Berichten: 7
Woonplaats: lokeren
|
Geplaatst: Ma Sep 05, 2005 8:18 am Onderwerp: |
|
|
Nog wat extra info voor de mensen die zelf ook willen ontroesten op elektrolytische wijze.
Bereiding van het elektrolyt
Om je water geleidend te krijgen maak je best gebruik van natrium hydroxide, dit kan je vinden als WC ontstopper. Wel niet alle ontstoppers zijn zo. Het moeten witte korreltjes zijn en meestal staat er wel op dat het NaHO is.
Andere dingen die je kan gebruiken zijn waspoeder en bakpoeder (deze heb ik nog niet geprobeerd).
Zowel het waspoeder als de NaHO kan je best oplossen in heet water dat gaat sneller en beter. Dan giet je het gewoon bij de rest van het water die je al in je emmer of vat hebt gedaan. Bij NaHO moet je wel opletten want dit is redelijk bijtend voor de huid. Ook de dampen die bij het proces vrijkomen pakken bij de NaOH wat op de adem. Dit zul je bij waspoeder niet hebben.
Je moet ongeveer 20 gr NaOH oplossen per liter water.
Het proces
Daarna gebruik je gewoon een batterijlader, voeding (12V) of accu. Het te behandelen stuk bevestig je als kathode (negatief of blauw) dan gebruik je voor de anode (positief of rood). Zorg dat de klemmen van de batterijlader niet in het elektrolyt komen. Je zult zien dat bij het aanbrengen van de spanning het elektrolyt begint te bruisen en na verloop van tijd zal de verf en roest loskomen van het stuk en ook aan de anode zal materiaal weggevreten worden en roest afgezet worden.
Je kan het proces verbeteren door meerdere anodes rondom het materiaal te maken (zo is de werking op het stuk overal en niet slechts aan 1 kant) . Na 24 uur zijn de meeste stukken klaar. Af en toe moet je wel de anodes proper maken omdat er teveel vuil op afgezet is en er zo bijna geen stroom meer kan vloeien. Hoe groter de anodes en het te bewerken stuk hoe groter de stroom. Beperk de stroom best tot zo'n 8 A.
Je kan voor de anodes best ijzeren staven ofzo gebruiken. RVS kan ook, dan heb je minder last van wegvreten maar in je elektrolyt zullen stoffen komen die nogal schadelijk zijn voor het milieu (als ze in het drinkwater geraken zijn ze kanker verwekkend).
Ook kan je het proces best doen in een goed geventileerde ruimte. Bij een elektrolyse proces wordt naast hetgeen waar wij het voor gebruiken ook waterstof en zuurstof gevormd uit het water. Waterstof is nogal explosief en de zuurstof erbij zal bij een vonk de boel weleens kunnen doen ontploffen. Normaal is de hoeveelheid die gevormd wordt te klein, maar vermelt het toch maar even (als je het in een afgesloten vat zou doen ofzo, vonk van de batterijlader en ....)
Als je resultaten hebt of nieuwe ervaringen mag je ze altijd posten zo leren we het meest. _________________ LED-en FIBERverkoop op http://www.glowrider.be
|
|
Naar boven |
|
|
schepper_junior
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 19-7-2005 Berichten: 7
Woonplaats: lokeren
|
Geplaatst: Ma Sep 05, 2005 8:21 am Onderwerp: |
|
|
Voila mijn nieuwe ton om het wat groter aan te pakken
De ton is wel redelijk hoor, maar door de vorm van het spatbord geraakt het er niet volledig in.
Hier na enkele uren erin.
Heb al plannen om het nog grootser aan te pakken, maar das voor later.
Heeft er trouwens iemand een idee waar je achter zink kan komen
Ik weet dat ze het gebruiken als anode voor een boot, maar voor de rest geen idee. _________________ LED-en FIBERverkoop op http://www.glowrider.be
|
|
Naar boven |
|
|
schepper_junior
Leeftijd: 38 Geregistreerd op: 19-7-2005 Berichten: 7
Woonplaats: lokeren
|
Geplaatst: Ma Sep 05, 2005 8:24 am Onderwerp: |
|
|
Dit is wat de laatste weken met de kever gebeurt is.
De kever nog voorzien van km teller ruitenwissers en andere elektra en interieur
Hier de ruiten en zetels verwijdert waarbij de voorruit gescheurd is
Eigenlijk was er toch een putje in van steenslag in de voorruit en mijn achterruit was al gescheurd binnenin toen ik hem kocht. Dus een nieuw ruiten setje zal nodig zijn.
Ook mijn set achterspatborden die ik ergens 2de hands gekocht hebt heb ik links achter eens gemonteerd. Ze passen wel redelijk. Allen moeten die lelijke gaten wel ff toe. De hoek die de achterspatborden maken met de achterkant van de carosserie zelf vindt ik ook nogal raar. Iemand een idee hoe dat komt en wat eraan te doen
Hier de carosserie even gehoffen. Lukte aardig samen met mijn broer, vader en vriendin.
Het chassis, wat pas na de carosserie onder handen wordt genomen.
Ik heb ook nog enkele vraagjes over bepaalde problemen.
Wat moet ik met dit randje doen aan de onderkant van de deur (zit normaal een rubber in van de bekleding)
Kraalranden onder de kofferklep ook verwijderen (behalve onder de voorruit dan) lijkt me, of vindt iemand dat ik ze beter laat zitten.
_________________ LED-en FIBERverkoop op http://www.glowrider.be
|
|
Naar boven |
|
|
|
|